Csakhogy itt nem állna meg a fiatalítással is járó képességfenntartás. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója a Magyar Vasút 2023 konferencián tartott minap előadást. Ebből kiderült, hogy a következő járműszükségletet határozták meg – távlati szolgáltatási vízióból kiindulva:
- 15 nagysebességű EuroCity-szerelvény;
- 29 belföldi IC-motorvonat;
- 16 kapacitív IC-ingaszerelvény (mozdony nélkül);
- 35 IC-ingaszerelvény (mozdony nélkül);
- 10 magas minőségű éjszakai szerelvény;
- 95 regionális villamos motorvonat;
- 68 felsővezeték nélküli motorvonat;
- és 115 villamosmozdony.
E tervek természetesen nem előzmény nélküliek. A 115, Siemens gyártmányú Vectron-mozdony vásárlására vonatkozó keretmegállapodás 2022 áprilisában született; hogy ebből egyelőre nem lesz semmi, már tavaly május óta ismert. Mindazonáltal kormányhatározat is született a megállapodás terhére: vagyis, hogy 39 és opcionálisan tíz új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább hét kocsis távolsági szerelvény és ötven, elsősorban hozzájuk való – de más vonatokban is használható Vectron érkezik. Ám ez is lefújásra került.
A Magyarvasút.hu beszámolója az IC-motorvonatokról megjegyzi, Mosóczi előadása nyomán két esetben lenne érdemes motorvonatokat vásárolni. A kisebb forgalmú járatoknál, valamint a közvetlen kocsis, magyarán szétválós, szerelvényegyesítős járatok, hiszen a stokkozás motorvonatoknál egyszerűbb és rövidebb ideig tart, mintha mozdonyokat és kocsicsoportokat kellene manipulálni. A többi IC-t hazai gyártású, az IC+ programban készülő vagonokból és külföldi eredetű mozdonyokból, zárt ingaszerelvényként összeállítva képzelik el az illetékesek.
Nyitókép: Facebook