Már egy éve írt arról a Mandiner.hu, hogy az elmúlt évek beszerzéseinek ellenére járműhiánnyal küzd a MÁV-START.
Cikkünk a kocsipark-állományt taglalta,
de közben a mozdonyhelyzet sem javult.
Idén 60 (!) éves a társaság első V43-as Szili (szilícium egyenirányítós) mozdonya, a villamosmozdonyok átlagos életkora 43 (!) év.
Mint arról a Világgazdaság beszámolt, a vontatási feladatok többsége a V43-asokra hárul, a V63-asok átlagban 37 évesek, a cég első korszerű villanygép-sorozata, a 470-es sorozatú Taurusok első példánya szintén túl van már a húszon, és a 2010-et követően érkező 480-as sorozatú TRAXX-villamosmozdonyok is lassan nagykorúak lesznek.
Egyelőre jönnek a bérelt mozdonyok
Némi áthidalást jelenthet, leginkább a nemzetközi vontatási képesség fenntartása érdekében döntöttek erről az illetékesek, hogy a francia hátterű Akeim SAS (lízingcég) segítségével tizenöt darab kiváló műszaki állapotú, használt ES64 U2 V7 típusú kétáramrendszerű, nagyteljesítményű, ETCS vonatbefolyásoló járműfedélzeti berendezéssel felszerelt mozdony kerül a MÁV-VOLÁN-csoporthoz.
Mint arra a cég közleménye is rávilágít, a járművek közel azonos kivitelűek a hazai vasutakon közlekedő, már említett 470-es sorozatú mozdonyokkal, amelyből a MÁV-START flottájában 10, a GYSEV-nél 5 darab teljesít szolgálatot.
A bérelt gépek idehaza 160 km/h-ás sebességgel közlekedhetnek, azonban közlekedési engedéllyel rendelkeznek Magyarországon kívül Németországban, Ausztriában, Romániában, Horvátországban és Szerbiában is.
De további beszerzések is jöhetnek
Csakhogy itt nem állna meg a fiatalítással is járó képességfenntartás. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója a Magyar Vasút 2023 konferencián tartott minap előadást. Ebből kiderült, hogy a következő járműszükségletet határozták meg – távlati szolgáltatási vízióból kiindulva:
- 15 nagysebességű EuroCity-szerelvény;
- 29 belföldi IC-motorvonat;
- 16 kapacitív IC-ingaszerelvény (mozdony nélkül);
- 35 IC-ingaszerelvény (mozdony nélkül);
- 10 magas minőségű éjszakai szerelvény;
- 95 regionális villamos motorvonat;
- 68 felsővezeték nélküli motorvonat;
- és 115 villamosmozdony.
E tervek természetesen nem előzmény nélküliek. A 115, Siemens gyártmányú Vectron-mozdony vásárlására vonatkozó keretmegállapodás 2022 áprilisában született; hogy ebből egyelőre nem lesz semmi, már tavaly május óta ismert. Mindazonáltal kormányhatározat is született a megállapodás terhére: vagyis, hogy 39 és opcionálisan tíz új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább hét kocsis távolsági szerelvény és ötven, elsősorban hozzájuk való – de más vonatokban is használható Vectron érkezik. Ám ez is lefújásra került.