Börgöndi tragédia: hónapok múlva derülhet csak ki, mi vezetett a légikatasztrófához

2023. szeptember 11. 13:39

A legtöbb szakértő hallgat, a Mandinernek név nélkül nyilatkozó szerint a videófelvételek alapján nem volt megfelelő a gép sebessége az orsó végrehajtásához.

2023. szeptember 11. 13:39
null

Könnyen elképzelhető, csak hónapok, esetleg évek múlva, rengeteg ledolgozott vizsgálati óra után derül majd ki, hogy mi okozta a vasárnapi  repülőgép-balesetet, amelyben elhunyt a két pilóta, s több néző súlyosan megsérült. Több ismert és kevésbé ismert szakértőt, pilótát kerestünk meg, mondják el, szerintük mi okozhatta a közvéleményt is sokkoló tragédiát, de van, aki udvariasan, más kimérten, s olyan is volt, aki nagyon ingerülten közölte velünk, hogy nem nyilatkoznak. 

Végül találtunk valakit, aki név nélkül hajlandó volt megosztani a Mandiner olvasóival a véleményét. Ő is hangsúlyozta, neki sincs több közvetlen ismerete a történtekről, mint az átlagos hírfogyasztónak, de látta a videófelvételt, beszélt más hozzáértőkkel, ismer iparági álláspontokat, rendelkezik tapasztalatokkal, ismeretekkel, ezek alapján van elképzelése, hogy mi történhetett.

Ezt is ajánljuk a témában

Egy biztos, nem az időjárás okolható a katasztrófáért, meleg nyári nap volt, remek látási viszonyokkal, kiváló alkalom volt az ilyen jellegű bemutatóra. Ezek után természetesen a műszaki hiba jöhet szóba. Bár a repülőgép a képek szerint gyakorlatilag teljesen megsemmisült, így nehéz lesz feltárni a problémákat, de szerencsére készültek videófelvételek, amelyekből sok mindent meg lehet állapítani. 

Jól lehet látni a gép mozgását, s a hang alapján lehet következtetni a motor viselkedésére, amely úgy tűnik, nem állt le. 

Azt lehet tudni, hogy új, erősebb motort – héthengeres helyett kilenchengereset, amely 1200 lóerős volt – építettek bele nemrég a gépbe, ami ugyan bejáratós volt még, ezért nem is nagyon szokták műrepülésre használni, de ez önmagában nem lehetett oka a balesetnek. Lehetett kormányhiba is, ám a repülő mozgása ezt nem nagyon támasztja alá.

Így a rendelkezésre álló adatok szerint inkább emberi hiba történhetett” 

– állítja a lapunknak nyilatkozó szakember –, az orsó, amely tulajdonképpen egy műrepülő-művelet kivitelezését ronthatták el a pilóták, azt nem tudták tökéletesen végrehajtani. 

A viszonylag alacsony magasságban ugyanis nem volt meg a repülőnek az a sebessége, hogy a hosszanti tengely körül úgy meg tudjon fordulni, hogy a felhajtóerő megmaradjon. A felhajtóerő megszűnésével pedig lecsúszott a gép, s abban a magasságban már nem lehetett ezt a helyzetet korrigálni.

Persze felvetődik a kérdés, hogy a két tapasztalt pilóta – ráadásul apátról és fiáról van szó, akik nyilván összeszokottak, jól ismerik egymást –, hogyan követhet el ilyen amatőr hibát, hiszen minden bizonnyal rengetegszer megcsinálták már ezt a mutatványt. A szakértőnk erre kijelentette, a légiközlekedés történelmében számos példa van arra, hogy a legmegbízhatóbb, legjobb pilóták is tévedhetnek olykor, és sajnos az is előfordul, hogy 

épp a rutin, a túlzott magabiztosság szüli a rossz döntést.

Másfelől pedig általában a rokoni kapcsolat sok szempontból valóban előnyös a repülések során, de mindez azzal is járhat, hogy a pilóták nem egyenrangú félként viselkednek egy olyan szituációban, amikor tizedmásodpercek alatt kell dönteni. 

Ezt is ajánljuk a témában

Persze az sem kizárható – jelentette ki a Mandiner informátora –, hogy 

a repülőgépet vezető férfi rosszul lett, nem volt ura a cselekedeteinek, s a társának egyszerűen nem volt elég ideje, hogy korrigálja a hibát.

Ezt is ki fogják vizsgálni – bár nagy kérdés, ez utólag megállapítható lesz-e a holttestekből – továbbá azt is, volt-e esetleg a pilótáknak olyan fizikai, pszichológiai problémájuk, amelyek előidézhették azt, hogy rosszul döntenek. A szakértők persze csavarról csavarra átnézik a roncsokat is, hátha mégis voltak tragédiának műszaki okai. S ezekből a mozaikokból fogják majd összerakni a teljes képet és készítik majd el a jelentésüket. 

Nyitókép: Police.hu

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
powerage
2023. szeptember 11. 14:07
"A legtöbb szakértő hallgat" Információk meg vizsgálat nélkül valamirevaló szakértő mégis mit nyilatkozzon? Ezek nem biztonságpolitikai vagy járványügyi szakértők, akik lazán pofázhatnak napestig...
letsgobrandon-2
2023. szeptember 11. 13:42
én megmondom már most is... túl alacsonyról kezdte a manővert
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!