Alaposan felbolygatják Budapest közlekedését Karácsony Gergelyék
Traffipaxok, sebességkorlátozások, kerékpársávok – itt a főváros új, közlekedésbiztonsági stratégiája!
A baloldali főpolgármester régen úgy gondolta, az egységes közlekedési rendszert nem leépíteni kell, hanem továbbfejleszteni.
„Ne verjék szét a BKK-t”, mi több, a cég szétverése helyett „egységes közlekedésszervezést a fővárosban és az agglomerációban” – követelte majd tíz évvel ezelőtt az a Karácsony Gergely, akinek főpolgármestersége alatt épp szétverik a BKK-t.
Mert mint azt a Világgazdaság elsőként megírta, a legutóbbi Fővárosi Közgyűlésen arról döntöttek a képviselők, hogy az addig leányvállalatként működő Budapest Közút Zrt. teljes egészében kiválik a BKK-ból, átkerül a fővárosi önkormányzat közvetlen tulajdonába. Így egy eddig szakmai konszenzus által övezett, de a jelenlegi baloldali városvezető által is támogatott, évtizedes múltra visszatekintő struktúrához nyúlt hozzá a menedzsment, a lap kommentárja szerint „nem feltétlenül jó irányból”.
Maga Karácsony korábban úgy vallott, „a BKK felállítása a 2010-14-es önkormányzati ciklus szinte egyetlen jó szívvel támogatható elképzelése volt. A főváros egyéni és közösségi közlekedését, útjait, forgalomirányítását és ezek fejlesztéseit egységben kezelő holding léte egyértelműen az átgondolt, hatékony és környezettudatos közlekedésszervezés irányába mutat”. Igaz, két esztendővel később, 2016-ban, amikor elődje, Tarlós István változtatásokat kezdeményezett a cégnél, az akkor még zuglói polgármesterként ténykedő Karácsony igennel szavazott.
Ekkor lett a BKK Közútból Budapest Közút, amelynek az operatív közútkezelői feladatokat kellett ellátnia (a közutak üzemeltetési, fenntartási és felújítási feladatokat; a közútkezelői igazgatási, ellenőrzési, valamint vizsgálati feladatokat – a szerk.). A BKK-nak pedig elsősorban közlekedésszervezőként kell(ett) jelen lennie a főváros integrált városüzemeltetési modelljében.
Ez volt az a profilmódosítás, amire az Index akkori, a Telex jelenlegi munkatársa azt írta, hogy kezdődhet a fővárosban az „autóslobbi aranykora”.
Csakhogy Karácsonyék mostani döntése ennél jóval mélyrehatóbb: a tulajdonosi szerkezetválasztás ellentétes azzal az eredeti célkitűzéssel – amelyről (nem győzzük hangsúlyozni) Karácsony is elismerően nyilatkozott:
Az egységes közlekedési rendszert nem leépíteni kell, hanem éppen ellenkezőleg: továbbfejleszteni,
hogy ne álljon meg a város határán, hanem az agglomerációt is bevonva biztosítsa a szakmaiságot, a minőséget és a hatékonyságot.” Szerinte Budapesten szükséges egy komplex szemléletű, integrált közlekedésszervező és közlekedésszakmai kompetencia-központ.
Vagyis a BKK, amelynek hatalmas előnye volt, hogy egyszerre tudott foglalkozni a közúttal, a közösségi közlekedéssel, a közterülettel, a taxiszolgáltatással, ezáltal pedig egy koherens, egymásra épülő közlekedésszervezés és -irányítás valósulhatott meg. (Ennek fontosságáról az ötletgazda, BKK-alapító Vitézy Dávid is beszélt a napokban a Partizán YouTube-csatornának adott interjújában: a vonatkozó részt 7 perc 25 másodperctől nézhetik meg.)
Az indoklásban az szerepel, hogy BKK belső ellenőrzési jelentése a BKK és a Budapest Közút közötti feladatmegosztással kapcsolatban olyan megállapításokat tett, amelyek szerint a két társaság közötti jelenlegi tulajdonosi és szerződéses konstrukció belső ellentmondásokat hordoz magában. A városvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy a feladatok áttekintését és a profiltisztítást úgy kell elvégezni, hogy az a két társaság alapvető karakterét ne érintse, írja a VG.
A változtatásnak – amelynek végrehajtására szeptember 30-ig van ideje a fővárosnak, illetve az érintett cégeknek – szakmai, nem utolsó sorban politikai következményei lesznek. Előbbi kapcsán kérdéses például, melyik cég vinné a jövőben a taxiszolgáltatás felügyeletét, de a Világgazdaság szerint az átszervezés mikéntjéből fakadóan inkább talán az a logikus, hogy a Budapest Közút kompetenciájába fog tartozni.
A Mandiner érdeklődött a vállalatoknál, született-e már döntés az ügyben, azonban azt írták: „A Budapest Közút Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ működésével kapcsolatban a közelmúltban határozott csak a Fővárosi Közgyűlés. A témában csak később tudunk nyilatkozni.”
Politikai vetülete pedig, hogy a budapesti útfejlesztések tárgyköre – ami minden bizonnyal meg fog sokasodni az önkormányzati választások közeledtével, ne legyenek kétségeink – végérvényesen kikerül Draskovics Tiborék (BKK igazgatóságának elnöke, korábban az első Gyurcsány-kormányban pénzügyminisztere, a második Gyurcsány-kormányban a kormányzati igazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli minisztere, később igazságügyi és rendészeti tárcavezető) felügyelete alól.
***
Nyitókép: MTI / Balogh Zoltán