Declan Donnellan film- és színházrendező 15 nyelvre lefordított könyvének megjelenésével régi adósságát törleszti a magyar színházi könyvkiadás – írja a Színház Online. Hozzátették: A magyar kiadáshoz, Koltai M. Gábor fordításához Zsótér Sándor írt előszót. A kötet már kapható a könyvesboltokban.
„Kisöpri a színészet konyháját, kitakarítja a műmoralizálást, kedvet csinál az öntakarításhoz, kis söprű, kis lapát és szemétbe a csacsiságokkal” – írta Zsótér Sándor rendező.
Ascher Tamás rendező szerint „megszégyenítő és imponáló Declan sokrétű tudása, tájékozottsága, műveltsége, lenyűgöző a beleérző képessége”. „Egyike a legszellemesebb szövegnek, amit valaha színházról olvastam. Valóban nagy élmény ez a könyv ‒ őrülten szórakoztató, de például a „parázspatájú mének”-monológ elemzése akkora teljesítmény, hogy könnyek szöknek a szemembe…” – számolt be Ascher.
Tasnádi Bence, a Katona József Színház színésze pedig hozzátette: „ez a könyv egy időre elzavarta a félelmet, és egyszerűbbnek láttatja az életet, mint ahogy elképzeltem.”
Itt közöljük Declan Donnellan januári írását is:
„Ezt a könyvet, A SZÍNÉSZ ÉS CÉLPONT magyar kiadását az SZFE diákjainak ajánlom, akik most az egyetemüket védik Budapesten. A színész művészete soha nem volt még fontosabb. Ugyanis a színész és a populista egymás tökéletes ellenpólusai. Abban a pillanatban, amikor a színész játszani kezd, abban a szent pillanatban üzen a közönségnek: »Ide nézzetek! Nem csak egyvalami vagyok! Most egy kicsit nem önmagamat játszom. Valaki mást játszom el.« Ez a színház kulcspillanata. A színész azt mondja: »Hát nem csodálatos? Azt játszom, hogy ez a másik ember vagyok. Azt a világot látom, amit ez a másik ember lát! Egy másik ember bőrébe tudok bújni!« A populista viszont így szól a népéhez: »Ellopták a kultúrátokat – de velünk végre újra valódi önmagatok lesztek!« Csakhogy a színésznek vissza kell kérdeznie: »Melyik valódi önmagunk?« Mert a populista soha nem ismerheti el, hogy sok minden lehetünk egyszerre.
A puszta ténnyel, hogy játszik, a színész egy olyan világot védelmez, amely nem csupán tudomásul veszi e különbözőséget, de gyönyörködik az emberi természet sokféleségében. Egy olyan világot, amely el tudja fogadni a veszteséget, üdvözli a változást, értékeli az ellentmondásokat és képes elviselni a bizonytalanságot. A színész művészete önmagában, bármiféle nyílt politikai üzenet nélkül is politikai aktussá válik. A legnagyobb pillanat a színházban az, amikor a színész megfordul, és valami meglepővel találja magát szemben. Ebben a pillanatban egyenlőek leszünk a színésszel, és a színésszel együtt látunk. Ekkor, még ha mi magunk is kívülről tudjuk a szöveget, bármi megtörténhet. Habzsoljuk az oxigént, és a színésszel együtt szemtől szembe nézünk a szabadsággal. Egy rövidke pillanatra kevésbé érezzük magunkat magányosnak.