Az oktatási szakértő óvva int attól, hogy az eltérő mérések között közvetlen kapcsolatot teremtsünk, vagyis az elmúlt évek eredményeit vizsgálva nem lehet sem javulást, sem romlást, sem stagnálást kiáltani. Ennek oka, hogy háromévente más mintán, némileg más tesztekkel és más eszközökkel (például papír helyett immáron digitálisan), megváltozott társadalmi-gazdasági környezetben mér a PISA-felmérés. Setényi szerint az, hogy az érintett országok kormányzatai mégis összehasonlítják az eredményeket, sajnálatos, az pedig, hogy maga a PISA azt sugallja, hogy az eltérő mérések között van kapcsolat, nehezen megbocsájtható. A szakértő úgy véli,
a PISA-felmérés komoly problémákkal küzd.
Egyrészt nem nyilvánosak a minták, másrészt csak részben nyilvános a fejlesztés módszertana, harmadrészt az eredmények külső kommunikációja a szakmaiatlanság határán billeg. Setényi szerint a PISA elvont, hibrid képességeket mér, semmilyen módon nem reflektál a helyi kultúrákra és hagyományokra, egyéneket mér, és nem kalkulál közösségi problémamegoldással. „Helyesebb, ha egy olyan vonzó piaci terméket látunk benne, amely az ezredforduló, a Pax Americana oktatási globalizációjának zászlóshajója volt” – emeli ki. Ugyanakkor a PISA-mérések hozták be a globális köztudatba az oktatás fontosságát, és hasznos kommunikációs hidat képeznek az eltérő államok között. Ma egy magyar és norvég oktatási államtitkár a PISA segítségével tud értelmes kommunikációt folytatni, anélkül csak bilateriális csereprogramok, ösztöndíjak és vacsoramenük kiválasztása volna lehetséges – teszi hozzá.
Magyarország diákolimpiai nagyhatalom
A felmérés eredményeit látva nem kell azonban kétségbe esnünk. A PISA mellett még két globális mérés van jelen a világon, ezek pedig azt mutatják, hogy a magyar diákok igenis jól szerepelnek a nemzetközi versenyben. Felértékelődőben vannak az úgynevezett nemzetközi diákolimpiák, amelyek egykor a szocialista országok innovációi voltak, de az amerikai csatlakozás óta a globális tudáselit egyik legjobb mérőeszközének számítanak. Jelentőségüket az adja, hogy a XX. század végétől eltérően, korunk innovációs versenyében nem a nagy tömegű, szolidan képzett munkaerő dönt, hanem a valódi innovációt hordozó elmék kis csoportjai. Összesített éves eredményünk csak 2017-ről van, de általában elmondható, hogy Magyarország diákolimpiai nagyhatalom, és legjobbjaink tarolnak a nemzetközi versenyben. Az oktatási szakértő szerint van tehát egy tucat, a világ csúcsán dolgozó elitgimnáziumunk, szerinte az oktatásnak tennivalói inkább az érmeseink tehetségmenedzsmentjével lesznek. Setényi emiatt inkább olyan kérdésekre sürgeti az oktatási rendszer válaszát, minthogy mit kínálhat ezeknek a tehetségeknek egy magyarországi egyetem, valamint „milyen állásajánlataink lesznek a diploma után, és kiknek termeljük Európa legcsodálatosabb elméit".