Az uniós tagállamok jelentősen csökkentenék az új autók szén-dioxid-kibocsátását

2018. október 10. 07:15

Hosszú vita után kompromisszum született a tagállamok között, 35 százalékkal csökkentenék az új autók szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra.

2018. október 10. 07:15

Hosszú vita után kompromisszum született a környezetvédelemért felelős európai uniós szakminiszterek keddi tanácsülésén, amelynek értelmében 2030-ra 35 százalékkal kellene leszorítani az új autók szén-dioxid-kibocsátását a 2021-re előirányzott értékekhez képest, az egyezség azonban bizonyos kivételeket is tartalmaz.

Az éjszakába nyúló tárgyalásokon a résztvevők végül megállapodásra jutottak, amelynek alapján a tagországok kormányait tömörítő tanács már szerdán megkezdheti az intézményközi egyeztetést a kérdésről a másik uniós társjogalkotónak számító, 40 százalékos mérséklést zászlójára tűző Európai Parlamenttel. A vita meglehetősen nehéz volt, Németország és több keleti tagállam sokáig ragaszkodott az Európai Bizottság által eredetileg javasolt 30 százalékos célértékhez, amelyet mások – például Franciaország – viszont 40 százalékra akartak emelni.

Az EU soros osztrák elnöksége által beterjesztett kompromisszumra húsz ország szavazott igennel, négy nemmel, négy pedig tartózkodott. A pontos részleteket egyelőre nem ismertették, annyit azonban tudni, hogy valamelyest eltérő szabályok vonatkoznának azokra az országokra, ahol az uniós átlag 60 százalékánál alacsonyabb a zéró- és alacsony kibocsátású járművek piaci részesedése a személyautók és kisteherautók piacán.

A hatalmas autóiparral rendelkező Németország képviselője szerint a 40 százalékos visszavágás munkahelyeket sodort volna veszélybe és ártott volna a gazdaságnak, Berlinnek pedig bizonyos keleti tagállamokkal együtt sikerült is blokkoló kisebbséget létrehoznia ennek megakadályozására.Többek között Hollandia és Írország ugyanakkor csalódottságának adott hangot az álláspontjuk szerint nem kellően ambiciózus tárgyalási mandátum miatt. A luxembourgi ülést követően Miguel Arias Canete uniós klímavédelmi biztos üdvözölte a megegyezést.

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében legalább 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. A hivatalos adatok szerint mindössze 0,1 százalék volt az elektromos autók aránya 2015-ben Európában, a hibrideké pedig 0,4 százalék. 

Európában évente 400 ezer korai haláleset írható a légszennyezés számlájára.

(MTI)

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szemlelo
2018. október 10. 15:13
Éljenek a villanyautók! Amik a tiszta elektromosságot fogyasztják! (amit pl. a németeknél túlnyomóan szén elégetésével állítanak elő)
KannibálTatárÚr
2018. október 10. 09:04
Nagyon gyatrák ezek az eu-s képviselők. Olyan autók gyártását kell MEGKÖVETELNI, amelyikek lebontják a levegő CO2-jét. Most komolyan: A coci alatt szinte mindenki tömegközlekedést használt. A CO2, de a többi szennyezőanyag kibocsátása is a töredéke volt a mainak. Száz személykocsi helyett egy autóbusz, esetleg villamos, vagy troli. Tanulni kell a cociktól. Az okosabbtól nem szégyen tanulni.
Vermacska
2018. október 10. 07:48
Ugyebár a CO2 nem légszennyezést okoz, hanem globális felmelegedést. A többi szar az ami a légszennyezést , egészségkárosítást okozza. Persze a CO2 leszorítása is úgy lesz jó szerintük hogy az elektromos autóknak szükséges áramot Németország jó kis szenes erőművekkel állítja elő, ami ugyanúgy CO2-t bocsát ki.
atila68
2018. október 10. 07:18
Van ugye minden autóban egy többállású kapcsoló a műszerfalon, és attól függően hol használod beállítható a CO2 kibocsátás. Nem a korom, vagy a hosszúszálú monomerek, esetleg a CO, hanem csak és kizárólag a CO2. Mert ez ugye így működik az EU bürokratái szerint.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!