A 3-as metróéhoz hasonló az állapota a budapesti elővárosi vasútnak, a HÉV-nek az Origo szerint: a kocsik elöregedtek, a 90 kilométernyi pálya és az infrastruktúra úgyszintén, a biztonságos üzemeltetés pedig napról napra nagyobb feladat.
A HÉV vonalai évente 74 millió utast szállítanak. Ez fele a 3-as metró utasforgalmának, de a HÉV-ek buszokkal ki nem váltható mennyiségben szállítanak utasokat a külső kerületekből és az agglomerációból –
írja az Origo.
A 294, kelet-német gyártású, 30 éves élettartamra tervezett motorkocsik és pótkocsik átlagéletkora 38 év, a legidősebb 49, a legfiatalabb 32 éve állt forgalomba, a BKV pedig élettartam-hosszabbító felújítással tartja szinten állapotukat.
A HÉV Dolgozók Szakszervezetének elnökhelyettese szerint az infrastruktúra százszor rosszabb állapotban van, mint a járművek: a szentendrei vonalon járművezetőként dolgozó Tauber Sándor szerint elég csak a Batthyány téri HÉV-alagútra gondolni, ami omlásveszélyes (nemsokára megerősítik a födémjét).
A hálózat felén – részben a pálya állapota miatt – az eredetileg megengedett 60 kilométer per órás sebességnél lassabban haladhatnak csak a szerelvények. A rossz körülmények ellenére a HÉV-ek rendkívül pontosak, járatkimaradás szinte nincs: a menetrendet 98,75 százalékos pontossággal tartják be.
Az Origo értesülései szerint a BKV-nál készült belső tanulmányok szerint a HÉV-vonalak és a járműpark teljes megújítása a 3-as metróéhoz hasonló nagyságrendű, mintegy 300 milliárd forintos kiadást jelentene. Ebből 100 milliárdba kerülne a járműflotta új kocsikra cserélése, 200 milliárdba pedig a pálya és az infrastruktúra teljes felújítása. Uniós pályázatok nélkül azonban ez lehetetlen, ezért a BKV-nál összeállítottak egy olcsóbb minimálcsomagot, ami 60 milliárd forintos ráfordítással a járművek „házon belüli”, apránkénti teljes generálja mellett tíz éven belül az infrastruktúra állapotán is javítana annyit, hogy a HÉV-hálózat további 15-20 évig átlagos színvonalon üzemeltethető legyen –
olvasható a hírportálon.
A 60 milliárdos programra sincs azonban forrása a BKV-nak, ahogy a tulajdonos fővárosnak sem. Budapest ugyanis már a 3-as metró járműveinek felújítását is hitelből fedezi, mivel erre költségvetési forrást nem kapott, csak kormányzati engedélyt arra, hogy a főváros adósságállományának állami átvállalása után újra eladósodjon, vagyis hitelt vegyen fel.