Mindenki hozza a csodaötleteit
A Magyar Írószövetség KultúrRing vitasorozatának november 26-ai eseményének témája a középfokú humán oktatás helyzete volt. Az este eredetileg meghívott vendégei között szerepelt Pokorni Zoltán (Fidesz), aki betegségre hivatkozva lemondta a részvételt. A másik politikus meghívott, Kunhalmi Ágnes (MSZP) egyedüli politikusként nem vállalta a vitát, így ő sem vett az eseményen. Hörcher Ferenc moderátor így két oktatási szakemberrel, Kojanitz Lászlóval, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kísérleti tankönyvekért felelős projektvezetőjével, illetve Salamon Konrád történésszel, tankönyvszerzővel, a Magyar Tudományos Akadémia doktorával beszélgetett a humán oktatás helyzetéről és lehetőségeiről.
Hörcher Ferenc első kérdésére, miszerint a politikusok távolmaradása vajon annak tudható-e be, hogy jelenleg elég érzékeny a tankönyvek témája, Kojanitz László úgy felelt: a tankönyv valóban érzékeny téma. Szerinte a jelenlegi tankönyv-vitákban sokan arra törekednek, hogy bebizonyítsák, baj van a tankönyvekkel. Salamon Konrád szerint a tankönyv is egy olyan dolog Magyarországon, „amihez mindenki ért”, és az orvosláshoz hasonlóan „mindenki hozza a csodaötleteit”. Felidézte egy minapi élményét: egy Attiláról, mint nagy magyar királyról szóló estet, ahol a finnugor elméletet mint magyargyalázást kritizálták. Salamon úgy látta: a tankönyv-vita az oktatási rendszerről szól. Őt a saját történelem-tankönyvéről szokták kérdezni, és mivel nincs olyan ember alkotta mű, amibe ne lehetne belekötni, „bele is kötnek”.
A moderátor kitért arra, hogy a közelben van a legendás Fasori Gimnázium épülete, amely meghatározó volt mind a magyar, mind a nemzetközi szellemi és tudományos életben a 20. században. „Létezik-e még ma is ez a nagy gimnáziumi hagyomány?” – tette fel a kérdést Hörcher Ferenc. Kojanitz László szerint a humán tantárgyak most is nagyon népszerűek a diákok között, miközben a természettudományos tárgyakról ez nem mondható el. Szerinte ritkaságnak számít a világban a magyar gyakorlat, ahol ilyen nagy hangsúlyt kap a történelem-oktatás, s ahol az irodalmat is erősen történelmi szemlélettel oktatják. „A humán oktatásnak ma is erős pozíciói vannak Magyarországon, és a reál tárgyak erősítése inkább a felsőoktatáshoz és a szakképzéshez kapcsolódik” – hangsúlyozta Kojanitz, aki szerint ugyan a szakoktatásban leépítették a közismereti tárgyakat, de a tantervek, az érettségik szintjén még nem látszódik a humán oktatás háttérbe szorulása.