Ősi hagyomány a nemzettudat átadása
A Nemzeti alaptanterv és a nemzeti identitás kapcsolatával foglalkozó moderátori kérdésre Salamon Konrád úgy válaszolt: „A »mi« tudatának megalkotása fontos, ebből alakul ki a nemzettudat, és ősi hagyomány e tudatnak az átadása”. A Nemzeti alaptanterv ebből is csak azt fogadhatja el, amit a mai tudományosság bizonyítani tud. Salamon szerint ugyanakkor ma az oktatás általános válságáról beszélhetünk: hibásak a számonkérést, a fegyelmezést korlátozó elméletek, és az alapoktól kell újrakezdeni az oktatás szervezését. „Az iskola követeljen és legyen tekintélye!” A történész úgy látja: amikor a felvételi vizsgát eltörölték, „az is bekerült az egyetemre, akit az eső vert be”, ami a fejpénz alapú egyetemi képzés hibája.
Hörcher Ferenc azon kérdésére, hogy a történelemtanítás időben meddig terjedjen, Salamon Konrád úgy reagált: „Az okos történész őstörténettel és 1918 utáni történelemmel nem foglalkozik – én tehát buta történész vagyok, mert a 20. századi történelem érdekel”. Salamon szerint az ókor és a középkor visszaszorításával a történelemoktatásban el kell jutni minimum 1945-ig, de fel kell menni 1989-ig, sőt, a 2004-es EU-csatlakozásig is. A moderátor feltette a kérdést: mi a határ a történelem és a kortárs politika között? Salamon Konrád szerint most ezt nehéz meghatározni, hiszen az idei évben is nagy történelmi évfordulók vannak, és azok lesznek a 2018 körüli években is, amiknek folyamatos aktuálpolitikai felhangjai lesznek. Kojanitz László szerint a történelemtanításnak nem csak a tudomány bemutatása, hanem a történelmi gondolkodás átadása is fontos területe. Olyan tankönyveket csinálnak, amikben megjelennek például a honfoglalás különböző elméletei, de kimondják a tudomány aktuális álláspontját is. Salamon Konrád itt hozzáfűzte, hogy unokáin keresztül látja, hogy egyes történelemtanároknak ma „egyéni nézetei vannak”. Kojanitz kitért az egyik aktuális tankönyvbotrányra, ami szerinte félreértelmezés volt: nem „áltudományos” nézeteket akartak közvetíteni, hanem be akarták mutatni azokat, hogy ezzel vitára tanítsák a diákokat. „A történelmi utókor szeret feketén-fehéren értékelni, elég csak a Tisza István vagy Károlyi Mihály körüli vitákra gondolni. Tudomásul kell venni, hogy egy adott időszakban éles viták folyhatnak egy történelmi kérdés értékeléséről”. Kojanitz László egy angol példát hozott fel, hogy a britek hogyan értékelik Michael Collins, az ír szabadságharcos életét és munkásságát, a „gyilkos gazembertől” a „nemzeti hősig” végigjárva Collins megítéléseit.
Mennyi idő kell a történelmi tisztázásokhoz?
„Vajon a történettudomány nem tiszta tudomány, hanem értékrend és világnézet kérdése?” – tette fel a kérdést Hörcher Ferenc. Salamon Konrád szerint a tankönyvíróknak meg kellene fogadniuk a történész Ranke tanácsát: a történész ne ítélkezzen. Hörcher szerint viszont ez a 19. századi pozitivizmus megközelítése, de mi a helyzet a 21. században? Salamon erre úgy reagált, hogy például Hitler és Sztálin esetében azért legyen ítélkezés, hiszen „szélsőjobbos és szélsőbalos tömeggyilkosokon nincs mit vitázni”. Szerinte a történettudomány félig irodalom is, hiszen nem mindegy, hogy egy poharat „félig üresnek vagy félig telinek” írnak le. Hörcher Ferenc szerint nyugaton lezajlottak a kortárs történelmi kérdések tisztázásai, de Salamon Konrád szerint ez a nyugat szerencséjét bizonyítja, mivel ott 1945 után középpártok demokráciája épült fel, míg itthon ennél jóval nehezebb volt a helyzet.
„És az 1989 óta eltelt 25 év nem volt elég a tisztázáshoz?” – kérdezett vissza Hörcher Ferenc, mire Kojanitz László úgy reagált: valódi történelmi és ideológiai alapok nélkül határozták meg saját világnézetüket a rendszerváltó pártok. Salamon Konrád szerint több évtizedes magyar tapasztalat a családban hallott és az iskolában tanított történelem különbsége, ami még ma is megtörténhet, ha például egyes témákban szélsőséges meggyőződésűek a szülők. És vannak történelmi figurák, akik kimennek a divatból: „Dózsa Györgyöt régen felértékelték, de az idei, 500. évfordulón elhallgatták”. Salamon másban is visszautalt az 1989 előtti rendszerre: „unikum volt a magyar kommunizmus a nemzeti gondolat elnyomásával, hiszen a szomszédos országok nacionálkommunisták voltak”. Kojanitz László hozzátette: ma is keveset tudunk a szomszéd országokról, a saját identitáskérdéseikről.
Kojanitz a beszélgetés végén leszögezte: a politikai viták ellenére a kerettanterv 80-90 százalékban nem változik. „Inkább szimbolikus dolgokon vitatkoznak kultúrpolitikusok, hogy a választóiknak bebizonyítsák, kultúrpolitikát csinálnak.”