Navracsics Tibor átadta Tát városi címét

2013. augusztus 16. 19:59

Tát 900 évében benne van a magyar történelem, az örökös újrakezdéssel, a többnemzetiségű együttéléssel, azzal a szinte példátlan toleranciával, amely évszázadokon keresztül jellemezte a Kárpát-medencét – mondta Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, mielőtt átadta a városi címről szóló adománylevelet Szenes Lajosnak, a Komárom-Esztergom megyei település polgármesterének.

2013. augusztus 16. 19:59

Nem csak a török pusztítását és a frontvonalakat kellett átélnie az itt élőknek, de azt is meg kellett élniük, hogy az ország közepéből egy pillanat alatt határvidékké váltak, megfosztva számos fontos kapcsolattól” – mondta a fideszes politikus, hozzátéve, hogy a külső döntés eredményeként kettészakított szerves tájegységeknek, régióknak hozzá kellett szokniuk az újrakezdéshez saját erőből. Navracsics Tibor kiemelte, a várossá avatással Tát központtá is válik, viszonyítási ponttá és résztvevővé a városok versenyében. „Városnak lenni térségszervező erőt és feladatot jelent. Ez itt, ahol pár kilométerre, a határ másik oldalán is magyarlakta közösségek vannak és magyarlakta régiók vannak, különös felelősséget jelent” – hangoztatta a politikus.

Áder János köztársasági elnök július 15-ei hatállyal adományozott városi címet Tátnak, amelyet 5760-an laknak. A római korban a település határában vezetett az Aquincumot Brigetióval összekötő út. Tát nevének első említését az 1146-ban kelt oklevélben találták meg, melyben Fulkó hospes a pannonhalmi apátságnak adja itteni birtokát, majd 1181-ben III. Béla „Taath” falut a Szent Jánosról nevezett lovagrendnek adományozta, amelyek utódai a johannita és a máltai lovagok. A környékről 1685-ben űzték ki a törököt, a táti csatában Lotharingiai Károly herceg és Sajtán Ibrahim százezres serege ütközött meg. Az 1710 és 1740 közötti időben, több hullámban német telepeseket, svábokat és osztrákokat telepítettek ide.

A 18. században Tát számos vízimalma őrölte a környék gabonáját. Technikatörténeti érdekessége az a Nyergesújfalu felé kiépített egyenes, kísérleti jellegű betonos útszakasz, amelyen autós sebességi világrekordok születtek. A település népessége az 1950-es években több mint kétszeresére növekedett, ugyanis felépült Tát-Kertváros, a dorogi bányavállalat mintatelepülése. Ezzel együtt megváltozott a népesség összetétele, a helyi, többségében sváb falusi lakosság körében megjelentek a bányavállalati alkalmazottak. A 10-es út mellett fekvő település legnagyobb beruházása a folyamatos árvizek ellen 2005-ben elkészült gát, amelyet egyben elkerülő útként is használnak. A Duna-parton végighúzódó település műemlék jellegű épülete egy klasszicista magtár, és figyelmet érdemel a XIX. század második felében emelt Szentháromság-kápolnája.

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
trabantkombi
2013. augusztus 17. 08:38
Navra csicska biztosan szed valamit, mert ilyen mondatot, hogy "szinte példátlan toleranciával, amely évszázadokon keresztül jellemezte a Kárpát-medencét" nem mond, aki egy picit is ismeri a történelmet. Elmeháborodott hazudozó hülye!!! 2014!!!!
HSL
2013. augusztus 16. 20:32
egyutcás város?
Nemzeti Mutyikos
2013. augusztus 16. 20:22
csak tudnám mi a francnak kell minden falut várossá avatni?! az én 10e-es településem is város lett, de egy rohadt szakrendelo vagy kozepfoku iskola sincs itt. semmi nincs amitol varos lehetne. maximum az egyfore eso kocsmak es ivok szama alapjan lehet varos.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!