Kibékülne az újraválasztott Trumppal Zuckerberg: még a pénztárcáját is kinyitotta
„Nagylelkű” ajánlatot tett a Meta-vezér.
A hirdetésre költött összegek több mint felén összesen tíz, a jobboldalhoz köthető médium osztozott tavaly – írja a Népszabadság a Kantar Media felméréseire hivatkozva. A cikk szerint a legjelentősebb költekező, a Szerencsejáték Zrt. idén is a Magyar Nemzetet és a Metropolt részesíti előnyben, míg a baloldali médiumok a fennmaradásért küzdenek.
A hirdetésre költött összegek több mint felén összesen tíz, a jobboldalhoz köthető médium osztozott tavaly, míg másik felén mintegy 270 – írja a Népszabadság a Kantar Media felméréseire hivatkozva. A cikk szerint 2011-ben a vezető állami hirdetők hivatalosan összesen tízmilliárd forintért vettek reklámot. Ezek közül az állami cégek, azon belül is a Szerencsejáték Zrt. fizette a legtöbbet, 4,5 milliárd forintot listaáron, de a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Miniszterelnökség is egymilliárdnál többet költött.
A statisztikák szerint a rádiós piacon 75 százalékot meghaladó a részesedése a Class FM-nek, a közterületi plakátok esetében 85 százalék jutott a Publimont, illetve az Euro AWK cégeknek, a napilapoknál pedig 62 százalékon osztozott a Metropol, a Magyar Nemzet, valamint a Magyar Hírlap. A Népszabadság besorolása szerint ezen cégek mindegyike a jobboldalhoz köthető. A cikkben azt írják, a kábeltelevíziós piacon a Duna TV zsebelte be az állami reklámköltés 75 százalékát. A tendencia idén is folytatódik: az első negyedévben az állam 700 millióért hirdetett, az összeg 74 százaléka jutott a Metropolnak és a Magyar Nemzetnek. A Szerencsejáték Zrt. eddig 125 milliót költött reklámra, ebből 50 milliót a Metropol és a Magyar Nemzet, 6 milliót a Magyar Hírlap, egymilliót a Népszabadság kapott. A Népszavában nem jelent meg hirdetése a cégnek.
A folyóiratokban tavaly összesen 600 millióért hirdettek az állami szektor legnagyobb szereplői; ebből 100 milliót a 60 ezer olvasót elérő Heti Válasz kapott. A 168 Órának listaáron 4 milliós, a Szabad Földnek pedig 30 milliós állami hirdetés jutott.
Mint írják, „2010 előtt az állami hirdetők messze nem voltak ennyire nagyvonalúak a baloldali, liberális médiumokkal, 2008–2009-ben ugyanis ezek együttesen sem kaptak feleannyi pénzt sem, mint a jobboldaliak tavaly – pedig akkoriban még kétszer magasabb volt az állami reklámköltés”.
A Népszabadság megkeresésére a Szerencsejáték Zrt. azt közölte: a nettó, azaz kedvezményekkel csökkentett reklámköltésük 3,3 milliárd forint volt 2011-ben. Tisztán 800 millió forintot költöttek napilapos reklámokra, ezek 80 százalékát a Metropolnál (320 milliót) és a Magyar Nemzetnél (200 milliót). A rádiós reklámra szánt összeg csaknem 90 százalékát a Class FM-nél költötték el (nettó 464 millió forintot. A közterületi hirdetésekre nettó 750 milliót költöttek, és a teljes összeget a Publimont Kft. kapta. A Szerencsejáték Zrt. mindezt azzal indokolta, hogy a médiatervezési és médiavásárlási feladataikat – pályáztatás alapján – a Vivaki Hungary Kft. végzi, és a cég által javasolt médiastratégia figyelembevételével döntenek, mérlegelve azt, hogy hol tudják a számukra fontos célcsoportokat a leghatékonyabban elérni.