Ugyanakkor fontos leszögezni, az európai integráció jogi és politikai aspektusait alaposabban ismerők körében már régóta egyértelmű, hogy dacára annak, hogy Ukrajna már egy éve élvezi az uniós tagjelölti státuszt, a háborúba sodródott ország több mint 12 hónap eltelte után sem volt képes érdemben megfelelni az uniós csatlakozás előfeltételeinek –
e legutóbbi botrány pedig bizonyosan tovább hátráltatja Kijev ez irányú célkitűzéseit.
Hiszen az unióhoz való csatlakozás alapvető előírásait tartalmazó, koppenhágai „csomagként” emlegetett politikai, gazdasági, valamint jogi szempontrendszer alapján objektíven kijelenthető, hogy Ukrajna egyik szegmens tekintetében sem áll készen az uniós csatlakozásra. Ami a politikai síkot illeti, túl azon a problémán, hogy egy olyan tagjelölti státusszal bíró országról beszélünk, amely jelenleg is egy aktív, szomszédos országgal vívott háború részese, melynél fogva a hadiállapot érvénye a legtöbb állampolgári jogkört korlátozza, még az országban megtalálható, s a demokratikus közéletet folyamatait garantáló feltételek is megsemmisültek javarészt.
Elég csak szemügyre venni az ukrán belpolitika jelenlegi állapotát: amellett, hogy a háborút követően Zelenszkij elnök többek között azt a törvényt is aláírta, amely minden, Oroszországhoz köthető és orosz kisebbségi érdekeket képviselő politikai párt működését ellehetetlenítette, az Ukrajnában élő kisebbségek jogait is ezzel összhangban korlátozta. Az erre irányuló, s már korábban látott kísérletek megnyilvánulása az épp a munkácsi iskolát is sújtó ukrán nyelvtörvény bevezetése volt, melynek keretében törvényi erőre emelkedett a nyílt diszkrimináció. A részletszabályok alapján ugyanis egy kasztrendszerre hajazó szerkezet alapján a nemzetiségek négy csoportra kerültek felosztásra, amellyel
az unió egyik alaptevését, az állampolgárok közti jogegyenlőség elvét a kezdetektől fogva kiiktatták.
Érdemes kiemelni, hogy a magyar kormánnyal kritikus hangok ellenére, az Ukrajnában élő nemzetiségek körüli kulturális autonómiát megfojtani szándékozó törvény egyáltalán nemcsak a legfőbb kisebbségekkel rendelkező érintett szomszédos országokat zavarja, hanem a strasbourgi székhelyű Európa Tanács alkotmányjogi szakértőkből álló testületét, a Velencei Bizottságot is. Mint az a legutóbbi, ezzel kapcsolatos jelentéséből kiderült, az ukrán nyelvtörvény nem értelmezhető az európai joggyakorlat által szavatolt szabadságjogok tekintetében, hiszen az állam által kitűzött integrációs politikának nem lenne szabad ráerőltetnie a nemzeti közösségekre a beolvadásról szóló, diszkriminatív szabályokat.