A húszas évek ellenzéki politikájának körvonalai

2022. április 29. 08:53

Innováció, meggyőződés és identitás nélkül, pusztán tagadással nincs értelme újra kihívni Orbánt.

2022. április 29. 08:53
null
Puzsér Róbert
Puzsér Róbert
Magyar Hang

„A balliberális ellenzék előtt két út áll. Megmaradhat egymással versengő, nyomokban is alig létező, egymásra licitálva hisztériázó-diktatúrázó törpepártok kaotikus mezőnyének, aztán vagy összeáll négyévente, vagy nem, és így tartja fenn a jelenlegi állapotot. A balliberális ellenzék másik lehetősége, hogy valamelyik csoportja képes legyen úgy megszervezni a baloldalt, ahogy 1994 után Orbán Viktor tette ugyanezt a szétaprózódott, alkalmatlan szereplőkkel, zsákmányszerző pártokkal és megélhetési politikusokkal terhelt jobboldalon. A két helyzet sok tekintetben hasonló, de a fennálló körülményeket számos tényező nehezíti. Ezúttal legalább hat párt egyesítése volna a cél, holott már tizenkét éve uralkodik a Fidesz kétharmados országgyűlési többsége, de annak a politikusnak és annak a szervezetnek még csak a kontúrjai sem látszanak, aki és ami erre képes lehet. A balliberális kurzus médiapozíciói ugyanakkor jóval erősebbek, mint a jobboldaléi voltak 1994-ben, van internetes nyilvánosság, van közösségi média, a baloldali és liberális politikának van valamekkora gazdasági hátországa, van számos európai szövetségese, a kultúra terén pedig a balliberális szekértábor nemcsak minőségben, de mennyiségben is felülmúlja az önmagát Gáspár Győzikében, Fásy Ádámban, Kis Grófóban, Tóth Gabiban és Nagy Feróban kifejező nemzeti radikális kurzust.

Máris jól látszik, hogy Gyurcsány Ferenc és a mögé csatlakozott Jobbik és LMP lesz az egyik erőtér, ahonnan az ellenzék egységesítésének kísérlete megindul majd. Ennek teljesülése az én álláspontom szerint a létező legrosszabb forgatókönyv, ugyanakkor a legkevésbé reális is egyben. Az ellenzéki választók döntő többségének a parizeres proli Jakab Péter kulturális alapon, a kriptofideszes Ungár Péter pedig NER-oligarcha mivoltában elfogadhatatlan. Gyurcsány Ferenc a mai napig az általa előbb belülről, majd kívülről szétvert MSZP egykori szavazótáborának mindössze a felét bírta a DK mögé csatornázni – semmi kétségem nincs afelől, hogy a balliberális pólus sem az ő vezetésével, sem az ő meghatározó részvételével nem válhat olyan integratív erővé, amely képes kihívni Orbán Viktort.

A másik erőtér, ahonnan elindulhat az egységesülés, az MSZP, a Párbeszéd és a Momentum hármasa, akiket egybekovácsolnak a Gyurcsány Ferenccel szemben érzett fenntartások, s még inkább az életösztön, hisz a DK a legfőbb politikai céljának évek óta az ő ledarálásukat tekinti – Gyurcsány Ferenc pártja készen áll feláldozni ezért akár a kormányváltás esélyét, akár az Orbán Viktorral szemben folytatott politikájának legendás kérlelhetetlenségét, akár a maga széles gesztusokkal demonstrált antifasizmusát: skrupulusok nélkül köt szövetséget a Jobbikkal baloldali érzelmű erők és jelöltek kicsinálásának céljából, lazán üzletel továbbá Ungár Péter NER-oligarchával, s ad kölcsön az LMP-nek képviselőt, hogy a zéró százalékos párt frakciót alakíthasson.

Amikor Karácsony Gergely a vereség pillanatában színpadra állt Márki-Zay Péter mellé, ezzel kifejezésre juttatta, hogy érti: nemcsak Orbán Viktorral, hanem Gyurcsány Ferenccel is meg kell küzdenie. Donáth Anna ennél is tovább ment, és nem pusztán a bukott miniszterelnök-jelölt mellett állt ki, de a baloldali és liberális politikusok közül elsőként nézett szembe az ellenzéki politizálás legfőbb problémáival: az identitásválsággal, a hisztérikus hőzöngésre és protestóbégatásra épülő, hazug látványpolitizálással, a szellemi kiüresedéssel és leépüléssel, az ügyek teljes hiányával, továbbá azzal, hogy ennyi ellenzéki választónak ennyi pártra nincs szüksége.

Donáth Anna progresszívnek tűnő kommunikációját ugyanakkor alaposan beárazza, hogy a Momentum frakcióvezetője a következő években az a Fekete-Győr András lesz, akinek az eddig tanúsított politikusi tevékenysége maga volt a semmitől kongó üresség, és akinek az első bejelentése az volt, hogy a párt frissen választott képviselői nem vesznek részt az Országgyűlés alakulóülésén, és csak az azt követő héten veszik fel a fizetésüket, ami pontosan ugyanaz a tartalmatlan, nyomorúságos néphülyítés, amelynek kátyújában az ellenzéki politika már tizenkét éve vergődik. A Momentum képviselői előadják a nyilvánosságnak, hogy nem ülnek be a parlamentbe, miközben épphogy beülnek, kommunikációjuk frontvonalába pedig azt a Hadházy Ákost rendelik, aki nyilván fontos szereplő a kormányzati korrupció felderítésében, viszont alkatilag alkalmatlan arra, hogy megszemélyesítse azt a nyugodt, jövőbe tekintő és kormányzóképes balliberális oldalt, ami kampányról kampányra olyan fájdalmasan hiányzik, s amely hiány a sorban ismétlődő jobboldali fülkeforradalmak legfőbb előidézője.

A mind közül legkevésbé esélyes, de legbiztatóbb kimenetelű forgatókönyv az lenne, ha a politikai mező centrumából egy új erő szervezné meg az ellenzéket, mondjuk, egy Bencsik János, egy Márki-Zay Péter, egy Pálinkás József, egy Schiffer András, egy Vona Gábor vagy egy ma még ismeretlen szereplő vezetésével. Akárkiből válik is ő, a legfőbb feladata az lesz, hogy integrálja azokat a jelenlegi ellenzéki szereplőket, akik a politizálásukhoz a következő havi fizetésüknél és az Orbán-rendszerhez való mindennapos asszisztálásuknál merészebb terveket szőnek.

Fontos kérdés, hogy hol legyen ennek az ellenzéknek a súlypontja – nyilván mind a zöld, mind a szociális, mind a liberális, mind a konzervatív szellemiségnek helyet kell kapnia benne, ettől azonban még nem megúszható a dilemma: mi legyen a húszas évek ellenzéki politikájának legfőbb üzenete? Ez lehet az ökopolitika komplex és integratív szemlélete, amelyben bármelyik világnézet megtalálja a maga identitását, jelenleg azonban nem igazán népszerű. Ez lehet akár a szociálpolitika, amelyre az elmúlt harminc év leginkább kondicionálja az ellenzéki politikusokat, ugyanakkor jól látszik, hogy ebbe a térbe már benyomult a Fidesz, a balliberális kurzus pedig mára elvesztette azt a mértékű társadalmi beágyazottságát és azt a hitelességű értelmiségét, amelyek hatékonyan érvényesíthetnének egy szociáldemokrata politikát. Állhat az új ellenzéki politizálás gyújtópontjában a liberalizmus, amely bár önmagában szitokszó, mégis ez fűzi össze leginkább az orbáni politikával szemben álló szereplőket Gulyás Mártontól és Szabó Tímeától Uj Péteren és Donáth Annán át Stumpf Andrásig és Márki-Zay Péterig, hiszen a szabadságjogokban Gyurcsány Ferencen és Jakab Péteren kívül valamennyi ellenzéki hisz. Az egyesítő ideológia lehetne akár egy Emmanuel Macron-féle középutas liberalizmus, amely konzervatív és baloldali értékeket egyaránt integrál, az ennek megfelelő politikához azonban, attól tartok, Magyarországon nem pusztán választók nem tartoznak, de az értelmiség is hiányzik.

Egy új alapokon álló, huszonegyedik századi alternatíva kinövesztéséhez nem elég az ellenorbáni politizálás: önálló gondolat, a jelenkor valóságára reflektáló vízió, továbbá erős verbalitású, kompetens és megbízható politikusoknak legalább egy kis csoportja is nélkülözhetetlen volna. Innováció, meggyőződés és identitás nélkül, pusztán tagadással, trendkövetéssel és a közvélemény kiszolgálásával semmi értelme nincs újra kihívni Orbán Viktort. Ha nem képes önmagában értelmezhető alternatívát képezni, akkor hiába reméli azt akármelyik törpepárt akármelyik törpepolitikusa, hogy csak az ellenzék egyéb tagjait kell maga alá gyűrnie, és Magyarország egy világpolitikai vagy világgazdasági válság nyomán majd a kezébe hull.”

Nyitókép: Ficsor Márton

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 41 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2022. április 30. 12:32
Ami Puzsér (és általában az összes hasonló elmélkedő) nem gondol át, az a következő dilemma. Egy társadalmat lehetséges irányítani felülről, központi vezéreltséggel, elitista módon. Ez az, amit általában uralmon, hatalmon, irányításon értünk. A társadalom feje felett hozott döntéseket, aminek az alul levők nem tudnak ellenállni. Orbán és a fidesz ezt a módszert követik, gyakorlatilag teljesen átadva magukat az elitizmusnak és a központosításnak, aminek a társadalom láthatóan egyre kevésbé képes (vagy egyre kevésbé akar) ellenállni. Az ellenzék ezzel szemben mit állított? Egy másik elitista, felülről és központilag irányított modellt, amire utal, hogy - 1. magukat is központosították, tömörítették - 2. egy nagyobb hatalmi központra, az Európai Unióra hivatkoznak, annak a védőernyője alá állnak be ....... tehát önmagában az elitista modell stimmel, csak annak a fideszénél egy gagyibb és sokkal következetlenebb verzióját adták elő, mert miközben maguk is ordítóan elitisták (és a legelitistább köztük pont MZP, akit előre tuszkoltak) - aközben állandóan bírálták a fidesz elitizmusát. De ugyanerre az elitizmusra utal a választópolgárok szidalmazása is, a mucsaizás, prolizás, fogatlanság, tanulatlanság, szegénység stb felemlegetése. Az elitista központi hatalom versenyszámban a fidesz elég profi teljesítményt mutatott fel, és még ha ez az egyes egyén számára roncsoló vagy pusztító is, de nem fog egy gagyibb verzióra szavazni, ami ugyanazt akarja, csak sokkal rosszabb hatásfokkal. Ami egy központ hatalom elleni ellenhatalmat, ellensúlyt, féket stb illeti.... az ellenzéknek végül is ezt a szerepet kellene eljátszania, de még erre is jórészt képtelen, és hogy miért is az, ahhoz tekintsünk kicsit vissza a történelembe. A középkori feudalista Európában a hatalmat az egyes országok királyai és arisztokratái gyakorolták. Felülről, elitista módon, és amennyire csak lehetséges, központosítva. A világi hatalommal szemben akkor a papság állt. Ami egyrészt támogatta a világi elitet, de ugyanakkor képes volt korlátozni is annak az egyedülvalóságát, mert - egyrészt nemzetek felett álló, nemzetközi szervezet volt, azaz a papság legteljesebben a pápának volt alárendelve, aki kívül állt bármilyen világi uralkodó hatalmán, hiszen a Vatikán többnyire akkor is külön országnak, államnak számított. - másrészt a papok nem úgy voltak központi, elit hatalom, mint a nemesek, hiszen ott voltak minden kis faluban, személyesen elértek minden egyes embert az áldoztatás és gyónás révén, így személyesen ismertek mindenkit, személyesen ismerték a titkaikat, bűneiket, - és nem fegyverrel, erőszakkal uralták le a népet, hanem azok transzcendenssel kapcsolatos elképzeléseit, félelmeit, képzeletét, szorongásait stb tartották kézben, - valamint az értelmi fejlődést, hiszen az oktatás is jórészt a papok kezén volt, a tudományt is sokáig csak ők művelték, egyházak által fenntartott egyetemeken lehetett elsajátítani, tehát a szellemi mozgásokat, - sőt a művészetet is jórészt az ellenőrzésük és kontrolljuk alatt tartották. - Az állami törvények mellett, azokkal párhuzamosan egy másik (szigorúbb, teljesebb) törvénykönyvet, erkölcstant is felmutattak a Biblia által. A hatalomnak teljesen más módszerével "dolgoztak", mint a világi elit, a maga központosított, erőszakos uralmával. Mindez, így együtt a papságot rendkívül hatékony ellenerővé tette, és annak ellenére, hogy általában nem szítottak lázadást a világi uralkodó ellen, sőt általában nagyon is igyekeztek együttműködni vele és erősíteni a világi hatalom stabilitását - azért az mindenképpen igaz volt, hogy a világi hatalomnak nagyon is figyelembe kellett venni a papságot, tekintettel kellett lenni rájuk, így a világi uralkodók keze -és a világi uralkodók saját lelkiismerete is - meg volt némileg kötve, hiszen ők maguk ugyanúgy a papok gyóntató-áldoztató hatalma alá tartoztak, a papok az ő titkaikat, bűneiket is ismerték, és az ő szorongásaikat is képesek voltak valamennyire uralni a tanításaikkal. Így aztán a trón és az oltár szövetsége valójában két erős hatalom egymást egyensúlyozó hatásából állt össze. Ehhez képest most azt látjuk, hogy az egyház, papság társadalmi súlya lenullázódott, illetve ebből azt, amit csak bírt, magába szippantotta az állam. - egyrészt a konkrét transzcendens prédikációkat, üzeneteket, lelkifröccsöket - a jótékonyságot, a szociális munkát - az oktatást - az egészségügyet (ezeket már elég régen is) - az emberek titkainak kifürkészését, erre sok módszer van - közel kerülnek az egyes állampolgárokhoz és képesek személyesen ismerni őket, például az államhoz becsatornázott munkahelyeken, különböző felméréseken, kérdőíveken, választásokon és rengeteg más módszeren keresztül, amibe beletartozik a konkrét megfigyelés, titkosszolgálati lehallgatás is. - sokkal inkább uralja az állam az emberek álmait, vágyait, elképzeléseit, jövőképét, szorongását, félelmeit stb is. - sokkal jobban belát a hálószobájába is - a tudomány és művészet kontrolljáról nem is beszélve és így tovább. Az egyház nemzetközi ellenhatalmi szerepét átvette mostanában az Európai Unió, az egyház ellenhatalmi ügyességének minden jele nélkül. Az Unió a pénz osztogatásával,különböző fenyegetésekkel operál, de sokkal távolabbi, személytelenebb és felvállaltan erőtlenebb, lomhább, bénább hatalmi entitás, mint az állam vagy a valamikori egyház volt. Az ellenzék saját maga erre a nagyon béna, lomha Unióra apellál, ami egyáltalán nem úgy hatalmi tényező, mint volt valaha az egyház. És saját maga is lomha, lusta, központosított, elitista, és nem éri el az embereket - miközben az állam(párt) ezt megteszi. Az ellenzéknek volna lehetősége, hiszen (ha igazak a felmérések), akkor az értelmiség jelentős része ellenzéki, rajtuk keresztül pedig az egyes egyének nagyon is könnyen elérhetőek volnának, a középkori egyház módszereihez hasonlóan. Például a médián keresztül, amilyen csatornára az állam(párt) is óriási gondot és csillagászati összegeket fordít. De mivel ez így egy teljesen szervezetlen, sőt szervezhetetlen szféra, ezért szerintem az ellenzéknek teljes egészében le kellene szállnia arról a lóról, hogy központilag, elitista módon igyekezzenek befolyásolni a társadalmat, és teljes egészében bele kellene nyugodniuk abba, hogy erre csak teljesen alulról való módon van lehetőség, azaz nem a társadalom fölé emelkedve, eljátszva annak a primadonnáit, hanem a társadalom alá szállva, és alulról felfelé tolva, segítve az egyes egyének boldogulását. Ez volt a jézusi modell, az eredeti ősegyházi, őskeresztényi modell, amiben semmiféle elitizmusnak nem volt helye és szerepe. Ehhez teljes egészében le kell számolni a nagyképűséggel és önteltséggel, éppen ezért a jelenlegi nárcisztikus, beképzelt, úrhatnám seggfejekkel kivitelezhetetlen, mert más műsorhoz más "madámok" kellenek.
sheu
2022. április 30. 03:41
"Állhat az új ellenzéki politizálás gyújtópontjában a liberalizmus, amely bár önmagában szitokszó, mégis ez fűzi össze leginkább az orbáni politikával szemben álló szereplőket Gulyás Mártontól és Szabó Tímeától Uj Péteren és Donáth Annán át Stumpf Andrásig és Márki-Zay Péterig, hiszen a szabadságjogokban Gyurcsány Ferencen és Jakab Péteren kívül valamennyi ellenzéki hisz. " Az elég sokat elmond Puzsér reményeiről, hogy ilyen neveket tud összeszedni, amikor az ellenzék perspektívájáról írogat. Nagy részük szélsőbaloldali újságíró, vagy inkább firkász, a politikusaik meg nem ütik meg a megye 2 szintjét sem.
fresh.mandi.acc
2022. április 30. 02:07
"A mind közül legkevésbé esélyes, de legbiztatóbb kimenetelű forgatókönyv az lenne, ha a politikai mező centrumából egy új erő szervezné meg az ellenzéket, mondjuk, egy Bencsik János, egy Márki-Zay Péter" Itt vesztett el. E kampány után MZP-ből kétlem, hogy esélyes jelölt lehet valaha. Az ország nagy részének a szemében egy őrült, aki a magyarokat az ukrán frontra vezérelte volna, Indiába küldte volna szemészetre, eltörölt volna a világon mindent, megmondta volna mennyit fürödjünk stb.
amca
2022. április 29. 20:47
Te csak tudod csigazabáló. Elindult főpolgiért. 4.44 % Ennyit érsz. Megélhetési bűnöző. Mint Nagy Bandi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!