Hogyan fogja elérni Magyarország a fejlett országok elitklubját?

2022. február 02. 10:40

A forrásokat elsődlegesen az óvodai, az alsó- és a középfokú nevelésbe-oktatásba kell juttatni. Futballhasonlattal élve: Erős klubcsapatokat és válogatottat csak széles utánpótlásbázisra lehet építeni.

2022. február 02. 10:40
null
Lakatos Máté
Facebook

„Még karácsonykor akadt kezembe Orbán Balázs írása a Mandinerben. Azt hiszem, még aktuális, amit válaszként írtam rá.

Tisztelt Orbán Balázs!

Amikor a Mandiner évi végi számában megláttam az ön cikkének címét: Felzárkózni a fejlett országok elitklubjához, rögtön az ázsiai kistigrisek példája és az oktatás fontossága jutott eszembe. Kíváncsian fogtam hozzá az olvasáshoz, mert érdekelt, hogy egy tehetséggondozó intézmény kuratóriumának elnöke milyen szerepet szán ebben a felzárkózásban a fiatalok képzésének.

Az elitklubhoz való csatlakozás kapcsán ön Finnország mellett, az egyik kistigris, Dél-Korea példáját említi meg, és négy építőkockát nevez meg, ami a sikerükhöz vezetett, melyek közül a második az, hogy »elsősorban a humántőkébe, azaz főleg az oktatásba és a tudásintenzív ágazatokba érdemes fektetni.« 

Szerintem ez az az alap, melyre ráépíthetjük a többi kockát is.

Abban is egyetértünk, hogy a sikerhez »hús-vér emberek is kellenek«, és ezért a gyermekvállalásban támogatni kell a szülőket, és a »megszületett fiatal generációnak tudást is kell biztosítani.« A labdarúgást hozza példaként, és azt mondja, hogy ha a Bajnokok Ligájába akarunk bekerülni, akkor akkora költségvetésre van szükség, amekkora a rendszeresen ott szereplő csapatoké. Úgy gondolom nem csak azt érdemes nézni, hogy mekkora ez a költségvetés, hanem azt is, hogy mire fordítják. Volt olyan csapat, amely hét saját nevelésű játékossal a kezdőben nyert Bajnokok Ligáját, sőt, az edzőjük is úgymond saját nevelésű volt. Szerintem ez lenne a követendő példa.

Abban viszont részben eltér a véleményünk, hogy hova kell juttatni ezeket a forrásokat elsődlegesen. Ön azt írja, hogy a felsőoktatásba jutó forrásokat kell először növelni, ha »tudásalapú társadalmat« szeretnénk. Márpedig egyetemi oktatásban nem a társadalom egésze részesül.

Ezért a forrásokat elsődlegesen az óvodai, az alsó- és a középfokú nevelésbe-oktatásba kell juttatni, a felsőoktatás mellett.

Maradva a futballhasonlatnál, nem csak a felnőtt csapatokat és a válogatottat kell támogatni, hanem az ovifocit, és a többi utánpótlás korosztályú csapatot is. Erős klubcsapatokat és válogatottat csak széles utánpótlásbázisra lehet építeni. És megfelelő számú és képzettségű utánpótlásedzőre is szükség van. Hiába fejlesztjük az infrastruktúrát, ha nem lesz, aki azokban az ország szellemi utánpótlását gondozza.

Ha túlterheltek és elfogynak az ország szellemi utánpótlásának edzői, mert nem becsüljük meg őket, akkor hány és milyen játékos fog bekerülni a pl. PPKE, az ELTE, a Corvinus, a Semmelweis Egyetem, a Debreceni Egyetem vagy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatába?

Elérhető lesz-e a Tudományos Bajnokok Ligája?

Hogyan fog megvalósulni a tudásalapú társadalom?

Hogyan fogja elérni Magyarország a fejlett országok elitklubját?

Tisztelettel:

Lakatos Máté

középiskolai tanár”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
APESZ72
2022. február 24. 23:58
A cikk valós problémát feszeget, érdemes átgondolni. Ilyen tanári állománnyal - bukottak, káderek, ostoba csókosok, lógósok - hová lehet eljutni ? A tisztességes, szorgalmas, hivatástudattal rendelkező kisebbség elmenekül ebből a lepukkant, maradi, ostoba közegből.
Szigony
2022. február 02. 18:28
Az itt hozzászólók többsége azt hiszem régen járt már iskolában... Ilyen tanári óraszám és ilyen osztálylétszámok mellett, és úgy, hogy a tanárok komoly részének másodállást kell vállalnia ahhoz, hogy elérje egy raktáros életszínvonalát, hiába képez a felsőoktatás szuperfelkészült pedagógusokat, mert 1. jelentős részük nem marad meg a tanári pályán, 2. ilyen körülmények között csak a tudásuk, kompetenciáik töredékét tudják hatékonyan kihasználni iskolai munkájuk során.
masikhozzaszolo
2022. február 02. 17:00
Állok a sír mellett. Látom a koporsón a feliratot: ELIT KLUB Élt .... De meghalt. Nyugodjék békében. De nem! Hopp, háborúzni akar!
csak szólok
2022. február 02. 14:44
Méltatlannak tartom sok hozzászóló lesújtó véleményét a cikk szerzőjéről és a cikk tartalmáról. Kétségtelen, hogy a szerző nem politikai stratéga, pár részletkérdésben igaza is lehet. De felhívom a figyelmét arra, hogy az alsófokú nevelésben és oktatásban szereplő "edzők" minőségét az emberi tulajdonságaik mellett a felsőfokú képzés alapvetően határozza meg. Ezért ott van az eleje a felemelkedésnek. A felső fokú képzés azért is elsődleges, mert ott képzik az anyagi termelés szakembereit, akiknek a munkája és megtermelt értékei adják majd az anyagi alapot az alsófokú "edzők" jobb megfizetéshez. Természetesen addig, amíg az anyagi lehetőségek alacsonyabbak, addig is figyelni kell mit tanítunk a gyerekeknek, mert a gyengén képzetteket könnyen félrevezetik az úgynevezett baloldali megmondó emberek és még egy kormányváltást is okozhatnak, amivel minden értelmes stratégiának vége szakad, és a felemelkedés helyett marad az irigység, meg a rombolás. A felemelkedéshez mindig kitartó munka és türelem kell, a romboláshoz elég egy "szocialista" fordulat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!