Veszélyes olyan generációt nevelni, amelynek a legnagyobb álma egy napi kereskedelmi tévésorozat

2020. augusztus 03. 14:57

Mindig is vágytam arra, hogy idegen nyelven is készítsek filmet, mert számomra mindig kérdés volt, hogy hogyan lehet használni a hazai tapasztalatokat. Interjú.

2020. augusztus 03. 14:57
Mundruczó Kornél
24.hu

A beszélgetésünk apropója az új filmje, a Pieces of a Woman, és annak a meghívása a velencei filmfesztivál versenyprogramjába. Azon kívül, hogy látja a szakma, díjat kaphat, és a többi, milyen vonatkozásai vannak egy ilyen meghívásnak, ami elsőre nem egyértelmű?

Ez egy nagyon kompetitív év, mert rengeteg filmfesztivál – köztük a cannes-i is – elmaradt, így az onnan kieső filmek mindegyike megpróbált Velencébe átkerülni. Plusz ez a fesztivál offline, és még tegnap is megerősítették, hogy az is marad, azaz hagyományos formában meg lesz tartva. Ez óriási dolog, mert most az egyetlen ilyen. Meg persze – bármilyen hülyén hangzik is – bekerülni egy ilyen múltú és rangú filmfesztiválra önmagában is nagy dolog. Igazán boldogok vagyunk.

Nemcsak Velence miatt különleges ez a film, hanem azért is, mert annak ellenére, hogy már többször dolgozott félig-meddig nemzetközi filmeken, mindig voltak külföldi stábtagok, ez viszont már egyértelműen nemzetközi projekt, amerikai és brit főszereplőkkel és így tovább. Miért volt ez fontos, hogy jutott el odáig, hogy nem magyar filmet csinál?

Mindig is vágytam arra, hogy idegen nyelven is készítsek filmet, mert számomra mindig kérdés volt, hogy hogyan lehet használni a hazai tapasztalatokat. Óriási kihívás volt ez, és nagyon büszke is vagyok arra, amit megtanulhattam ezáltal. Persze az is tény, hogy Magyarországon egy csomó olyan ellentmondásban élünk, ami kedvez a művészetnek, és amely nagyon erős tartalommá képes formálódni.

Valójában ez a film is magyar filmnek készült.

A Fehér Isten és a Jupiter Holdja után sokáig tanakodtunk, hogy mi lehetne a következő. Akkoriban Wéber Katának volt egy jegyzetkönyve, amiben volt egy cím – »Pieces of a Woman« –, mellette pedig dialógrészleteket lehetett olvasni. Annyira megindító volt a szituáció és a szöveg is, hogy rögtön rávágtam: ez legyen a következő. Be is adtuk, de sajnos elutasítottak. Így lett belőle lengyel színdarab, amely azonban meglepetésünkre megnyert mindent, amit abban az évben meg lehetett nyerni Lengyelországban. Aztán jóval később a Deeper című, meg nem született amerikai film egyik producere mondta, hogy csináljunk egy másik filmet együtt, így elküldtem neki ezt a szöveget. Ő mondta, hogy szuper, vágjunk bele, csak írjuk át Amerikára. Szóval egész egyszerűen utat talált magának az anyag, én meg mentem vele.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sulammit
2020. augusztus 04. 21:51
Először magyarul tanulj meg jó filmet készíteni.
Welszibard
2020. augusztus 04. 12:41
Emlékszik még valaki a "Veri az ördög a feleségét" c. filmre (Szöveg: Bereményi Géza, rendező: András Ferenc)? Miért ne lehetne egy ilyen filmet nyugaton is eladni? A cseh filmszatíra is eladható volt, mert kitűnő karakterszínészek játszottak benne. Az a baj, hogy egy ilyen vidéki magyarvalóságot bemutató filmhez alig vannak már jó mai magyar színészek. Még a parasztasszonyt is kisminkelik. Mundruczó magyar pénzből akar globálisan eladható filmet csinálni, ami a nyugatot érdekli. "Idegen szívvel" hazanézni lehet, Ady Endre is megtette Párizsból, de Adyt sem lehet igazán nyugati kontextusra lefordítani. Nem is kell. Akkor kinek akar filmet csinálni Mundruczó?
tango47
2020. augusztus 04. 09:06
Az elvtársak már az átkosban is támogatták, hogy az általuk kiválasztott üdvöskék egymásnak gyártsák le önmegvalósító filmecskéiket (súlyos milliókért), hogy aztán egymást jól földicsérjék. Ma sincs igazán másképp, csak azóta "nemzetközivé vált a Világ."
Jack Reynor
2020. augusztus 04. 08:11
AMiről Mundruczó beszél, az nincs. A kereskedelmi sorozatokat az emberek túlnyomó többsége már látott életében, és nem butult el miatta, vagy nem amiatt butult ha, ha elbutult, hogy ilyet nézett. Mundruczó viszont a haverjai számára, egy nagyon szűk filmkritikus rétegnek készít százmilliókért nézhetetlen szar filmeket. Ez tényleges probléma. Egyetlen fillért sem adnék neki, sőt, visszafizettetném az eddigi kárt, amit okozott.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!