Salamon Konrád történész írása
„…megalapozzuk az új, az ifjú magyar köztársaságot, amely demokratikus
alapokon kell, hogy felépüljön és amely szociális intézményekkel kell, hogy
telítve legyen. A mi programunk egyben nemzeti, egyben demokratikus
és szociális tartalmú.” (Károlyi Mihály 1918. november 16-án elmondott beszédéből.)
„…össze kell fogni minden magyar hazafinak egy szent cél érdekében, melynek
két pillére a nemzeti eszme és a keresztény morál. A nemzeti hadsereg… győzelemre
fogja segíteni a keresztény világnézetet, a tisztességnek, a becsületnek és igazságnak
uralmát.” ((Horthy Miklós 1919. november 16-án elmondott beszédéből.)
November közepén van egy jellegzetesen magyar kettős évforduló: 1918. november 16. az első magyar köztársaság kikiáltásának, 1919. november 16. pedig Horthy budapesti bevonulásának a napja. Aki az egyik évfordulóról lelkesen megemlékezik, az a másik évfordulóról csak megvetően tud nyilatkozni. Pedig mindkettő nemzeti múltunk vállalható része. Annak idején az egyiken is és a másikon is lelkes magyarok ezrei vettek részt, s voltak, akik mindkettőn, köztük a Horthyt miniszterelnökként fogadó, immár keresztény-nemzeti Friedrich István, aki egy évvel korábban Károlyi híveként, mint államtitkár a köztársaság kikiáltását helyeselte.
A már 100 éve történt események azért váltanak ki szenvedélyes vitákat, mert az 1919-es vörösterror és az erre visszacsapó fehérterror következtében
a magyar bal-, illetve jobboldal között polgárháborús állapot alakult ki,
ami ráadásul csak kezdete volt a véres hatalomváltások időszakának, amely az 1960-as évek elejéig tartott. E viszálykodás azonban a kommunista rendszer 1989-es bukása után is folytatódott, immár „hideg” polgárháborús eszközökkel. Ezért a ma egymásnak feszülő politikai táborok „bozót-harcosai” az első világháború utáni történelemünkben csupán érveket keresnek a maguk igazolására és ellenfeleik lejáratására. S ezeket könnyen meg is találják, mert ahogy az emberek általában csak a nekik tetsző sajtóra figyelnek, úgy a történelmi eseményeket szabadon értelmezők is csak a véleményüket megerősítő könyveket olvassák, mindenekelőtt az önigazolás szándékával írt visszaemlékezéseket.