Kötelező hátránycsökkentés

2019. július 10. 08:09

A petíció iránti csekély érdeklődés azt mutatja, kevés szülő tartja elviselhetetlennek a gondolatot, hogy négyévese napi néhány órát óvodában töltsön.

2019. július 10. 08:09
Korompay Csilla
Magyar Hírlap

„A módosítások többek között az óvoda és az iskola elkezdésének, valamint a magántanulóvá válásnak a szabályait szigorítanák, annak érdekében, hogy csak valóban indokolt esetben maradhasson egy gyermek a köznevelési intézményrendszeren kívül. Az aláírásgyűjtést eredetileg elindító »Keszler Viki dúla, szülésfelkészítő csoportvezető« szerint »csorbulnak a négyéves gyerekek és szüleik jogai, ha a kötelező óvoda alóli felmentés lehetősége is megszűnik«, továbbá »a hatéves óvodások iskolába meneteléről ezentúl már nem a szülő és az óvodapedagógus dönthet, az ő akaratuk ellenére is iskolába kényszeríthetőek majd a gyerekek, elvész a tanszabadság, megszűnik a magántanulóság«, és így tovább. A dúla kifejti, az új szabályozás a kötelező óvoda alól a korábbi öt helyett csak a gyermek négyéves ko­ráig tenné lehetővé a felmentést. »Pedig mi tényleg minél több időt szeretnénk együtt tölteni ezekben az években – írja. Hozzáteszi: – tűnhet elég érettnek egy négyéves gyermek, tűnhet mindenki által kibírhatónak a napi négy, óvodában töltendő óra, mindemellett kérem, bízzanak bennünk, jól ismerjük, és nagyon szeretjük a gyerekeinket!«

Csakhogy ez nem bizalom kérdése. A törvényjavaslatcsomag vitájában többször is elhangzott, hogy az iskolaérettséget érintő módosításokra a rendkívül eltérő intézményi gyakorlat miatt van szükség, azonban a szülő és az óvónő véleményét ezentúl is figyelembe veszik majd, a magántanulói státus helyett pedig azért vezetik be az egyéni munkarendet, hogy megszüntessék a gyakorlatot, amely szerint néhol így szabadultak meg az iskolák a problémás gyerekektől. Észszerűnek tűnik továbbá, hogy nagyobb valószínűséggel válik hatéves korára iskolaéretté a gyermek, ha korábban kezdődik az óvodai nevelése. A petíció iránti csekély érdeklődés mindenesetre azt mutatja, kevés szülő tartja elviselhetetlennek a gondolatot, hogy négyévese napi néhány órát ne vele, hanem óvodában töltsön. Ugyanakkor ez a napi négy – vagy akár több – óra a hátrányos helyzetű kisgyerekek számára rendszeres, minőségi étkezést, alapvető higiéniai szabályok elsajátítását és közösségi szocializációt jelent. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, milyen fontos ez akkor, amikor az összes oktatási felmérés azt mutatja, hogy az ország átlageredményét a hátrányos helyzetű régiók tanulóinak teljesítménye rontja le.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. július 11. 02:43
Az állam akarja mosni a gyerekek agyát már óvódáskortól kezdve, nem hagyja a szülőkre, hogy neveljék a saját gyerekeiket.
Aranyhal
2019. július 10. 14:05
Nekem voltak magántanuló gyermekeim, és nagyon jó volt. Igaz, hogy kevesen vagyunk ezzel így, de fontos, hogy aki akar, kiléphessen egy kicsit a rendszerből. Segített a házimunkában, vigyázott a kicsire, kialudta magát reggelente, és mindig csak egy-két négyes csúszott be a bizonyítványba. Otthon felkészültünk a művészeti felvételire is. Iskola mellett mindenkinek rosszabb lett volna. Ha úgy változik a törvény, hogy továbbra is lehet otthon tanulni, csak máshogy hívják és más írja alá a papírt, akkor oké. De ha megszüntetik, az ostobaság. A kisgyerek is jó helyen van az anyja mellett, ha úgy hozza az élet. Eddig is volt egy szűrő: az óvodavezető és a jegyző engedélye kellett hozzá. Így kéne hagyni, ahogy volt.
vendelin
2019. július 10. 10:06
Szerintem a kötelező óvodáztatás a társadalmi felzárkózás egyik legfontosabb eszköze. Én jártam olyan óvodákban, amelyekbe csupa olyan kisgyerek járt, akik az intézményben láttak először evőeszközt, papírzsebkendőt vagy angol WC-t. Ezek az óvodák elsősorban szocializációs missziót teljesítenek. Minél korábban kerülnek oda a gyerekek, annál nagyobb az esélye annak, hogy ők és családjaik is fel tudnak készülni az iskolai követelményekre. Az pedig teljesen rendszeres "megoldás" volt, hogy bizonyos hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű gyerekeket magántanulói státuszba helyeztek az iskolák. A "jogvédők" eddig éppen ez ellen ágáltak, hiszen így ezek a gyerekek szegregálódnak a közösségtől. A valóban egyéni elbánást igénylő gyerekek ezután is megkapják a lehetőséget a nekik szükséges munkarendre.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!