Vatikáni Kisjézust rabló feministák: a féltékeny istennő karácsonya

2017. december 26. 15:09

A karácsony végképp elvetendő a feminista világkép számára, hiszen egy férfi születésnapjáról beszélünk. Talán ezért rabolta el a FEMEN aktivistája a Kisjézust a Szent Péter térről.

2017. december 26. 15:09
Czopf Áron
Czopf Áron
Mandiner

Idén, karácsony napján egy félmeztelen (saját bevallása szerint „szextremista”) nő rontott rá a vatikáni Szent Péter téren álló betlehemre, hogy elrabolja a Jézus-szobrot. Túlságosan is megszokottá vált az efféle kulturális terrorizmus az európai nagyvárosok életében, így a jelenség önmagában nem is lenne érdekes. A történetnek azonban mégis van egy különös vonása: a szoborra támadó aktivista futtában azt üvöltötte, hogy „Isten nő”. (Nem „halott”, nem „mi öltük meg”, hanem hogy a női nemhez tartozik.)

A kijelentés elsőre nevetségesen bárgyúnak tűnik. Hallatára ugyanolyan nehéz megőrizni a komolyságunkat, mint ha felidézzük a náci Deutsche Glaubensbewegung hittételét („Jézus egy germán mártír volt”), vagy ha a „Jézus magyar”, vagy az „Isten szerb” állításokkal találkozunk. Bár nehéz, mégis érdemes komolyan venni ezeket a kijelentéseket, mert arról árulkodnak, hogy a politika – sajátos módon – ma is vallási igényeket elégít ki.

A politikai vallásoknak megvan az a közös vonása, hogy bizonyos tényezőkben jelölik ki az emberi lét végső értelmét. A kommunizmushoz és a nácizmushoz hasonlóan a liberalizmus vadhajtásai és a feminizmus is relatív értékek (osztályok, népek, kultúrák, nemek) abszolutizálására törekednek.

A feminizmus szektás irányzatai a nőiséget tekintik a történelem végső értelmének. Teoretikusaik az emberiség kettészakításához olyan nyelvezetet használnak, amely a nők ellenségeiként azonosítja és eleve a gonosz princípiumával hozza összefüggésbe a férfiakat, hogy utóbb az „ellenség” dehumanizálásától se kelljen visszariadniuk. Tökéletesen igaza van azoknak, akik a feminizmus szélsőséges formáit emiatt a nácizmussal rokonítják, hiszen lássuk be, ez a gondolkodásmód kísértetiesen emlékeztet arra, amit a fogalomtörténeti megközelítés úttörője Reinhart Koselleck ír az ellenségképzésről: „Amióta az emberiség mint autonóm és végső instancia Isten helyére lépett, fölemelkedvén saját történelmének szubjektumává és objektumává, az ellenség a fogalmiság új területeire hatolt be.” A nemek összetartozásának tagadása és a feminista ellenségképzés nem véletlenül fejeződik ki az „Isten nő!” felkiáltásban (még ha elsőre puszta provokációnak tűnik is az akció).

Az eset rávilágít arra, hogy a feminizmus politikai vallása számára Jézus jelenti a konkurenciát.

A fogalmi elemek már rendelkezésre állnak ahhoz, hogy a nemek mentén lehessen újrahasznosítani a divatjamúlt osztályharcot (Már Engels alkalmazta a kizsákmányoló burzsoázia és kizsákmányolt proletariátus analógiáját a férfi és a nő viszonyára Az állam, a család és a magántulajdon eredete című művében). A két egymással szemben álló világ képzete az élet minden vonatkozására kiterjed: legyen szó a tudomány, a politika, a jog, az oktatás, a művészet vagy a szexualitás területéről. 

Az olyan szóösszetételek, mint a „nőjog”, „nőtörténet”, és „nőművészet”, szemantikai szerkezetüknél fogva a jog, a történelem és a művészet illetve azok alanyainak egyetemességét tagadják. Nem kívánom azt sugallni, hogy ezek a kifejezések egy tudatosan kidolgozott politikai szótár összefüggő elemei lennének, de jól rámutatnak a radikális feministák világképének alapvonásaira. A jog, történelem és művészet alanyai egyaránt az emberek – férfiak és nők. Az élet nem-specifikus területei elvben elkülöníthetőek ugyan, de valójában sosem emelkednek az emberi tényező fölé: a férfiaknak és a nőknek egy közös valóságban élnek, közös történelmük, joguk és művészetük van.

A feminista szóhasználat mélyén az emberi egyetemesség tagadása lapul.

Az ókori görögök úgy tartották, hogy a férfiak és nők közötti vonzalom oka, hogy a nemek egy kétnemű lény, az androgün kettéválasztásával jöttek létre. A szexualitáson keresztül az elvesztett félisteni állapot vált számukra elérhetővé. A keresztény vallás is a pusztán emberi meghaladásának lehetőségét fedezi fel a két nem Isten szándéka szerinti egységében – belátva, hogy csakis együtt válhatnak a teremtés részesévé. Ezt és nem a nők másodrendűségét hivatott szimbolizálni az oldalborda bibliai szimbóluma, ami ellen a feministák ugyancsak tiltakoznak.

(Esetleg tovább vihetnénk a gondolatmenetet még abba az irányba, hogy pszichoanalitikusan mire következtethetnénk abból, hogy csecsemőszobrot rabol egy feminista, főleg ha a Kisjézus szobra az: látens anyai ösztön? A Szűzanya státusára való törekvés? Irigykedés a Szentcsaládra? De hagyjuk ezt a vonalat.)

Persze tudjuk, hogy elsősorban nem a szimbólumokkal állnak hadilábon, hanem a test eleven valóságával. Márpedig „az Ige testté lett, és közöttünk élt”. A karácsony ebből a szempontból végképp elvetendő a feminista világkép számára, hiszen – most már tényleg álljon meg a menet! – egy férfi születésnapjáról beszélünk!

A Magna Mater kezd féltékeny lenni.

Összesen 152 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szancso
2017. december 28. 06:03
Érdekes, egyikötők sem említi meg, hogy az antik világban léteztek fő istenek és istennők, egyenrangúként. Jahvénak is volt még a kezdet kezdetén felesége, Lilit, akit később kiiktattak az ó testamentumból. A kereszténység ezt átvette, és Paulus - olvassátok a leveleit - csak megerősítette a nők alárendeltségét, pedig az eredeti keresztény közösségekben a nőknek egyenlő szerepük volt a férfiakkal, sőt, a Nag-Hamadi gnosztikus iratokból kiderül, Jézus maga is Maria Magdolnát látta a legalkalmassabbnak arra, hogy a helyébe lépjen. Péter az evangéliumában kesereg is emiatt. (Az Új testamentum legnagyobb szégyene szerintem, hogy Maria Magdolnából prostituáltat kreáltak.) Persze a kerszténység görög és latin területein való terjesztésében alkalmazkodni kellett az akkori még erős "pogány" vallásokhoz, ezért aztán Máriából fél Istenőt kreáltak, az alacsonyabb férfi istenekből szentek, a nőiből pedig, sajnos, a boszorkányok lettek. Mind ezek ellenére az ilyen akciókat kontraproduktivnak tartok, értelmetlen, nő létemre nem is tudom mit akarnak ezzel elérni, mert bennem nem az egyenjogúságért való küzdelmet jeleníti meg, hanem a hülyeségét. Az az érzésem, hogy ezen megmozdulások láttán sokaknak kedvét veszi a matriarhális korra való átváltás - hiszen ők pont ezt akarnák megvalósítani -, lehet sokkal rosszabb lenne minden, mint ma.
brekker
2017. december 27. 22:41
Ment-e valaha Ukrajna által elébb a világ?
Zokni
2017. december 27. 07:09
"A karácsony végképp elvetendő a feminista világkép számára, hiszen egy férfi születésnapjáról beszélünk..." - üti fel a dolgozatát. A maga világképe meg a korlátolt idiótáké: "a kutya ugat, a macska nyávog, és egyik sem ünnepli a karácsonyt, mert nem kutya, vagy macska szülinapjára emlékezünk..."
Dénia
2017. december 27. 03:33
Szerintem eröltetett magyarázat, vagy magyarázat-kísérlet az ilyesmire. Nem hiszem, hogy ép ésszel erre lehet magyarázatot adni. Főleg hogy katolikus rituálé a Betlehem állítás. Pont a katolikus egyházban tisztelik a nőt, a szüzességet, az anyaságot, és a női minőséget úgy komplett Istenként Mária személyében. Akkor lehetne esetleg némi logikus magyarázatot eröltetni erre a tettre, ha olyan felekezetek ellen követték volna el, ahol tényleg ki van iktatva a vallásból a női minőség. Miért nem támadják az iszlámokat? Ha már ilyen bátrak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!