Idén, karácsony napján egy félmeztelen (saját bevallása szerint „szextremista”) nő rontott rá a vatikáni Szent Péter téren álló betlehemre, hogy elrabolja a Jézus-szobrot. Túlságosan is megszokottá vált az efféle kulturális terrorizmus az európai nagyvárosok életében, így a jelenség önmagában nem is lenne érdekes. A történetnek azonban mégis van egy különös vonása: a szoborra támadó aktivista futtában azt üvöltötte, hogy „Isten nő”. (Nem „halott”, nem „mi öltük meg”, hanem hogy a női nemhez tartozik.)
A kijelentés elsőre nevetségesen bárgyúnak tűnik. Hallatára ugyanolyan nehéz megőrizni a komolyságunkat, mint ha felidézzük a náci Deutsche Glaubensbewegung hittételét („Jézus egy germán mártír volt”), vagy ha a „Jézus magyar”, vagy az „Isten szerb” állításokkal találkozunk. Bár nehéz, mégis érdemes komolyan venni ezeket a kijelentéseket, mert arról árulkodnak, hogy a politika – sajátos módon – ma is vallási igényeket elégít ki.
A politikai vallásoknak megvan az a közös vonása, hogy bizonyos tényezőkben jelölik ki az emberi lét végső értelmét. A kommunizmushoz és a nácizmushoz hasonlóan a liberalizmus vadhajtásai és a feminizmus is relatív értékek (osztályok, népek, kultúrák, nemek) abszolutizálására törekednek.
A feminizmus szektás irányzatai a nőiséget tekintik a történelem végső értelmének. Teoretikusaik az emberiség kettészakításához olyan nyelvezetet használnak, amely a nők ellenségeiként azonosítja és eleve a gonosz princípiumával hozza összefüggésbe a férfiakat, hogy utóbb az „ellenség” dehumanizálásától se kelljen visszariadniuk. Tökéletesen igaza van azoknak, akik a feminizmus szélsőséges formáit emiatt a nácizmussal rokonítják, hiszen lássuk be, ez a gondolkodásmód kísértetiesen emlékeztet arra, amit a fogalomtörténeti megközelítés úttörője Reinhart Koselleck ír az ellenségképzésről: „Amióta az emberiség mint autonóm és végső instancia Isten helyére lépett, fölemelkedvén saját történelmének szubjektumává és objektumává, az ellenség a fogalmiság új területeire hatolt be.” A nemek összetartozásának tagadása és a feminista ellenségképzés nem véletlenül fejeződik ki az „Isten nő!” felkiáltásban (még ha elsőre puszta provokációnak tűnik is az akció).
Az eset rávilágít arra, hogy a feminizmus politikai vallása számára Jézus jelenti a konkurenciát.