Kínai kapcsolatunk

2017. november 28. 07:30

A vasút megépítése csak Kínának állna érdekében, és szinte semmi sem igazolja, hogy a pekingi hitelből építendő beruházással Magyarország és Szerbia is jól járna.

2017. november 28. 07:30
Rónay Tamás
Rónay Tamás
Népszava

„Kétségtelen, hogy igen fontos az ázsiai kapcsolat. Peking a világpolitikában és a világgazdaságban is megkerülhetetlen, és tény: a „keleti nyitás” óta fejődött ez a viszony. Amikor 2012-ben Ven Csiao-po akkori kínai kormányfő meghirdette a Kína és 16 közép-kelet-európai ország fórumát, rögtön sejteni lehetett, hogy az Uniótól folyamatosan távolodó, s az illiberális államban követendő példát látó Magyarország éltanulója lesz a kezdeményezésnek. 2015-ben már Magyarországra irányult a térségbe szánt kínai befektetések 80 százaléka, Peking csődközeli magyar vállalatokba is bevásárolta magát.

A nagy barátkozást jelzi, hogy Budapest az elsők között üdvözölte Kína új selyemút tervét, amely 65 országot magában foglaló fejlesztést céloz. Ennek lenne része a kínai tőkével Budapestet és Belgrádot összekötő vasútvonal, amelynek elsődleges feladata, hogy a kétharmadrészt kínai tulajdonban lévő pireuszi kikötőből a lehető legegyszerűbben az EU területére juttassák az olcsó ázsiai árukat.

Csakhogy a 3 milliárd dolláros befektetés messze nem úgy halad, ahogy azt Peking remélte. A vasút megépítése csak Kínának állna érdekében, és szinte semmi sem igazolja, hogy a pekingi hitelből építendő beruházással Magyarország és Szerbia is jól járna.

Miközben kormányunk lelkesedik a kínai kapcsolatért, mondván, milyen remek alternatívát jelent az EU-s tagsággal szemben, Peking igen kemény feltételeket (akár politikaiakat) is meghatároz, mielőtt pénzt ad egy befektetéshez, amint ezt számos afrikai példa is igazolja. Állami garanciát követelnek a projektek teljesülésére, és – szembemenve az EU versenyszabályaival – azt is ki akarják kötni, hogy a beruházások megvalósítását kínai cégekre bízzák.

A kínai és a budapesti kormány stratégiája között óriási a különbség. Peking előre gondolkodik, Magyarország csak azért fontos a számára, mert ugródeszka lehet az uniós gazdasági kapcsolatok elmélyítése szempontjából. A magyar kormánynak viszont semmiféle víziója nincs. Csak Brüsszelt akarja sakkban tartani: ezért politikai okokból olyan megállapodásokat, szövetségeket köt, melyekből az ország hosszabb távon semmit sem profitál, csak ráfizet.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 55 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Biivisz
2017. november 28. 14:21
Két idézet az Indexről: 1. A nagy Belgrád-Budapest átverés cím alatt: "a vasút nem folytatódik ... nem is lenne értelme, mert tengeren hatodannyiba kerül az áruszállítás, mint szárazföldön, ... Belgrád, ... Budapest áruáteresztő-képessége és a térség árufelvételi kapacitása világgazdasági mércével mérve jelentéktelen." 2. Hátsó szándékot sejt Brüsszel ...kezdetű címen (Portfolio) "A nagy nyugat-európai kikötők, mint Rotterdam és Hamburg, amiatt aggódnak, hogy ... jelentős forgalomvesztést szenvednek el." Hmmm ... Tipikus ballibbant bullshit. Ellenérvkeresés mindenáron. Ha van rajta sapka, azért, ha nincs, akkor azért ...
Jason Bourne
2017. november 28. 12:54
Ja, hát a reformkorban is hülyék voltak annó, minek építettek annyi vasutat... Száz vasutat, ezeret szólt már akkor is, az ezekszerint elhibázott jelszó. "Szakikám", az EU közlekedéspolitikája mostanában is arról szól, hogy a közútról át kell tenni a vasútra (és a vízre!) a teherszállítást, mert egyszerűen az úthálószat nem bírja el ezt a terhelést. Úgyhogy örülhet az EU is a vasúti beruházásoknak.
august
2017. november 28. 11:37
A vasút megépítése csak Kínának állna érdekében, és szinte semmi sem igazolja, hogy a pekingi hitelből építendő beruházással Magyarország és Szerbia is jól járna. ------------------ :))) Vajon ezt az érvrendszert miért nem alkalmazzák a haladó demokraták, mondjuk a Mercedeszre, vagy az Audira, Szuzukira?, a Molra, és a külföldi tulajdonú bankokon át, a multi élelmiszerláncokra, amikor megépítik, + állami t támogatással? Rejtély.
quiet
2017. november 28. 11:16
Jaja... most meg nincs rajta sapka....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!