Az abortusz példája: hogy óvjuk meg a liberális demokráciát az identitáskultusztól?

2017. szeptember 10. 13:58

Egy liberális demokrácia akkor működik jól, ha a liberális demokrácia intézményrendszerét nem üresítjük ki a társadalmi igazságosságharcosok és az identitárius keresztényfehérszuprematisták dogmái mögé való besorolással.

2017. szeptember 10. 13:58
Béndek Péter
1000 A Mi Hazánk

„A címben jelzett példám éppen az összecsapások perifériájáról való: az abortusz. Előrebocsátom, én abortuszellenes vagyok az élet szentségének alapján (mint ahogy – laza összefüggésben ezzel – nem engedném az egyházi esküvőt homoszexuális pároknak sem a katolikus egyház releváns tanítás alapján, miszerint a házasság szentség, amelynek három célja közül az egyik az utódnemzés, illetve az élet továbbadása). Az elfogadott vallási és erkölcsi álláspontomban az utóbbi javára engedményt teszek – például Jacob Rees-Moggal szemben – annyiban, hogy a nemi erőszak áldozatait felmenteném az erkölcsi kötelességük alól, hogy a világra hozzák a gyermeküket, illetve az anya életének veszélyeztetése esetén az anya által választhatónak tartanám, melyik életet őrizzük meg. (Ennek semmi köze ahhoz, hogy aztán a gyereket ki nevelje fel.). Az élet szent. A védelme a fogantatás pillanatától kötelesség. Ezért a felelős nemi élet is kötelesség – ideértve a fogamzásgátlás szabad használatát. De ez egy erkölcsi álláspont. Nem vonulok ki az utcára amiatt, hogy nem érvényesül a jogalkotásban, hiszen tudom, hogy milyen megosztó – sőt minden bizonnyal kisebbségi – az álláspontom. Ellenben egy liberális demokrácia akkor működik jól, ha a társadalomban erről és ehhez hasonló kérdésekről folyamatos viták vannak, és a liberális demokrácia intézményrendszerét – és ennek részeként a jól informált nyilvános vitákat – nem üresítjük ki a társadalmi igazságosságharcosok és az identitárius (egyébként jellemzően agnosztikus) keresztényfehérszuprematisták dogmái mögé való besorolással. Ha ez az igény megvan a társadalomban, akkor a liberális (deliberatív) demokrácia értéke is folyamatosan újra igazolást nyer.

A jogszabályi változást (a status quóval szemben) csak alapos indokkal lehet bármilyen ügyben elvárni, de sok vita után bekövetkezhet ez úgy, hogy senki nem érzi magát meghurcolva a személyes erkölcseiben, sőt úgy is, hogy nem ad igazat egy törvény passzusainak, de hosszas mérlegelés után elfogadja őket a liberális demokrácia fontosságára való tekintettel, a közös intézményrendszerünk iránti tiszteletből. Ez adja a deliberatív demokrácia erejét a puszta kisebbségi jogokkal és a hatalommegosztással szemben. Engem pl. egyáltalán nem érdekel, ha a jog lehetőséget ad a homoszexuális pároknak a házasságra. Erkölcsileg sosem fogom helyeselni, az erkölcsi álláspontomat pedig ebben, az abortusz ügyében vagy további kérdésekben sokkal nehezebben fogom felülvizsgálni, mint a más emberek saját nézetei feletti vitát feladni. Mert a fontossági sorrendben a mások nézeteinek visszaszorításánál előrébb veszem a saját nézeteimet és a deliberatív demokrácia értékét együtt. Senki erkölcsi álláspontja, nem beszélve a puszta vágykielégítésről, nem tartalmaz konklúzív okot (a közösség egészét érintő) jogalkotásra..”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2017. szeptember 11. 09:13
K. Szerző! Amikor azt ÁLLÍTJA, hogy a "társadalmi igazságosságharcosok és az identitárius (egyébként jellemzően agnosztikus) keresztényfehérszuprematisták" kiüresítik a demokráciát a dogmáikkal, akkor ugyanazt teszi Ön is, hogy KIJELENTI: az abortusszal, és a melegházassággal nem ért egyet "erkölcsi" alapon. Miért? - kérdezhetnénk. Mert! - válaszolná Ön. Ez a "dogma"! Megingathatatlan; "bizonyítás nélküli, megváltoztathatatlannak hirdetett, minden hívőre kötelező hittétel" (wiki). És nem véletlenül választottam a vallással kapcsolatos definíciót. Az előzőek nem azok, mert azok cáfolhatók. "Nem, nem a közösség szempontja a legfontosabb..." (Ha valaki meri ezt vállalni...) "Nem, nincs fehér felsőbbrendűség..." (Ezt viszont muszáj vállalni...) Mit szólna ahhoz a kijelentéshez, hogy ÉPPEN, mert ERKÖLCSI alapon áll valaki, AZÉRT van szükség (bizonyos esetekben) abortuszra, és AZÉRT megengedhető a melegházasság! Míg az Ön álláspontja - végső soron (!) - az igazán erkölcstelen... És sztem (!) a demokrácia vita nélkül nem demokrácia. És a vita értelemszerűen nyilvános kell, hogy legyen. EZÉRT nincs már demokrácia. Ui.: ez a kijelentése önmagában ellentmondás: "...előrébb veszem a saját nézeteimet és a deliberatív demokrácia értékét együtt..." - a mások nézeteinek visszaszorításánál - kivéve, amikor erkölcsről beszél., mert akkor nincs vita. Vagyis?
zolka50.50
2017. szeptember 10. 23:17
A liberális demokrácia nem működhet jól sehol, mivel az nem demokrácia, ahogy a "népi" demokrácia sem volt az. Felejtsétek már el ezt a "liberális demokrácia" baromságot, mert ez fából vaskarika.
Peter8811
2017. szeptember 10. 19:21
"Egy liberális demokrácia akkor működik jól" amikor van mit elvenni az emberektől, amikor elfogynak az elvehető javak a liberális demokrácia beszarik. Lásd Bokros Lalyos nyugdíjreformja!
Peter8811
2017. szeptember 10. 19:17
1000 a mi hazánk ÁFÁ-val.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!