A vérünkben van? – Etnikai különbségek, I. rész

2017. június 16. 09:46

Egy nemzeten belül élő különböző kultúrájú csoportok együttélése gyakran szül feszültséget. De felmerülhet a kérdés egyes etnikumok és kisebbségi csoportok között: tényleg különbözőek vagyunk?

2017. június 16. 09:46
Hajdu Tamara
Mindset Pszichológia

„A szociálpszichológia alapfeltevései közé tartozik, hogy a saját csoportunkat mindig jobban kedveljük, mint egy másik csoportot. Ezt nevezzük etnocentrizmusnak. Ez a csoporttagság jó érzésekkel tölt el bennünket, hiszen egy támogató, inspiráló közeg tagjai lehetünk, a csoport pozitív mivoltát sajátunknak érezzük, ezáltal növeljük az önbecsülésünket. Bizonyos kutatások szerint azonban a kisebbségi csoportok nem részesülnek ebben az érzésben. Clark és Clark (1950) híres kísérletében fehér és afroamerikai gyerekeket kért meg, hogy játszanak fehér vagy fekete bőrű babákkal. Megkérdezték tőlük, melyik baba tetszik nekik jobban, melyik az okosabb, a jobb, vagy éppen a rossz, buta baba. A fehér gyerekek, ahogyan az sejthető, a fehér babákkal játszottak szívesebben, az tetszett nekik jobban. A szomorú eredmény, hogy az afroamerikai gyerekek is a fehér babát gondolták szebbnek és okosabbnak, a feketét pedig csúnyának és rossznak. Amikor azonban megkérdezték tőlük, hogy ők melyikre hasonlítanak, rá tudtak mutatni a feketére.

Ezek a gyerekek később iskolába kerülnek. Az oktatáskutatások egyik általános eredménye, hogy a domináns csoportok tagjai jobb iskolai eredményeket érnek el, mint az alárendelt csoportokéi (Sidanius és Pratto, 2005). Rengeteg országban kimutatták ezt az eredményt, többek között Magyarországon is. De mi lehet ennek az oka? Naiv feltételezésnek tűnne azt gondolni, hogy mindenütt a világban az etnikai kisebbségek genetikai okokból kifolyólag butábbak.

(...)

Steele és Aronson (1995) arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire befolyásolja az afroamerikai diákokat az őket körülvevő negatív sztereotípia. Egy sor viszonylag nehéz verbális feladatot adtak képességeik szerint nagyon hasonló fekete és fehér diákoknak. Első érdekes eredményük az volt, hogy ha úgy tudták a fekete diákok, hogy ez csak pszichológiai szempontból fontos teszt, jobb eredményeket értek el, mintha képesség tesztnek volt titulálva a feladat, vagyis a kihívás ténye önmagában negatív hatással volt rájuk. Ami azonban még fontosabb: ha a fekete diákok úgy tudták, hogy az eredményeiket csak feketékkel hasonlítják össze, pont ugyanolyan jól teljesítettek, mint fehér társaik. De ha azt mondták nekik, hogy összevetik az eredményeiket fehér diákokéval, erősen romlott a teljesítményük. A kutatók ezt sztereotípia fenyegetésnek nevezik, miszerint önmagában lerontja a diákok teljesítményét az, hogy tudják: a sztereotípia szerint nekik rosszabbul kell teljesíteniük.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gonterl
2017. június 17. 19:10
Az oktatásból egyszer kikerülnek az érintettek, szerencsére az életben nincs etnikai minősítés. Az iskolákban sajnos, lehet. Azt várni egy szülőtől, hogy mindazt tudja, amit a gyereke tanul az iskolába, nem helyes. Ezt csak azoktól a szülőktől lehet elvárni, akiknek a képzettsége meghaladja a gyerekük képzettségét. Én csak azt tartom reális elvárásnak, hogy a szülők hagyják békén a gyereküket még akkor is ha a gyerek olyasmiket mond, amit ők szamárságnak gondolnak. A gyerek úgyis megtanulja a szüleitől mindazt, ami számára szükségesnek látszik. Ha elfogadjuk azt, hogy a cigányoknak a legfontosabb a gyerekük, akkor feleslegesnek tartom a csak cigánygyerekeknek járó támogatásokat. Ami a cigány oktatási intézményeket illeti, úgy gondolom, hogy őket is megilleti mindaz, amit megkapnak a Romániában élő magyarok. Én nem beszélnék a szegregált oktatásról, ha bármelyik oktatási intézménybe bármilyen náció beiratkozhatna. célszerűnek látom, hogy a cigánygyerekeket cigányok oktassák még akkor is, ha ezeknek az oktatóknak nincs pedagógus képzettségük. Azt hiszem, hogy a cigányok jobban megértik az oktatás lényegét, vagyis jobban értik, hogy nem csak oktatni kell, hanem valamiért kell oktatni. Ha csak oktatunk, az egy idő után unalmas lesz, de ha azt is megmondjuk, hogy miért oktatunk, akkor az oktatás érdekes lesz.
Einar
2017. június 17. 14:16
Szóval, ha az Olimpián valaki az utolsó lesz, az csak azért van, mert azt gondolja hogy Hosszú Katinka jobb nála, pedig neki ugyanolyanok a képességei. Hát gratulálok.
Einar
2017. június 17. 14:03
Ha megkérdeznék a jobban teljesítő négerereket, biztosan ezt mondanák erre ők is: Szóval, ha nem polkorrekt egy kutatási eredmény, addig kell kutatni az okát, ameddig ki nem jön valami polkorrekt magyarázat.
hajózó
2017. június 16. 23:09
Csak a saját kisebbségünkkel üljetek le Borsodban beszélgetni egy órára. Vagy menjetek el velük színházba..... A külföldivel most ne is foglalkozzunk. Csak a mi nyelvünk, a mi vallásunk, a mi kultúránk, most ami érdekes. Az iq-ról nem is érdemes több szót ejteni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!