PISA-sokk: amiről nem beszélünk

2016. december 15. 20:42

Az oktatásban mindennek az alfája és ómegája a jó tanár. No, itt van a bökkenő. Mert kik lettek tanárok, tanítók az elmúlt negyven-ötven évben?

2016. december 15. 20:42
Egedy Tamás
Magyar Nemzet

„A másik nagy, de szinte kimondhatatlan probléma, hogy az oktatásban mindennek az alfája és ómegája a jó tanár. No, itt van a bökkenő. Mert kik lettek tanárok, tanítók az elmúlt negyven-ötven évben? (A kivételek természetesen mindig tiszteletet parancsolnak.) Mit tett, mit tehetett az átlagos képességű és szorgalmú lány az érettségihez közeledve egy jobb gimnáziumban, ahol bizonyos morális kényszer is van a továbbtanulásra? Egy fiúnak millió egyéb lehetősége van munkára, jó állásra – gondolhatta, egyébként teljes joggal –, én hová menjek, mit tegyek? És akkor – bridzshasonlattal élve – belicitálta a két legjobb színét. Vagyis azt a két tárgyat, amiből az elmúlt négy évben a legjobb volt, amiből felvételizve a legnagyobb esélye volt arra, hogy bekerüljön a bölcsészkarra vagy a tanár-, illetve tanítóképző főiskolára. Teszem azt kémia–német szakra. Holott valójában a Nernst-egyenlet legalább akkora púp volt a hátán, mint a német kötőmód. Mielőtt a feministák felháborodnának, leszögezem: természetesen sok elkötelezett, nagy hivatástudattal rendelkező lány (és fiú) is végzett tanár szakon, akikből többnyire emblematikus, kiváló pedagógus lett. De a zöm nem ilyen volt.

Mi kellene ahhoz, hogy valóban motivált fiatalok válasszák a tanári pályát? Mindenekfölött megbecsülés! Régen, amikor a vasárnapi mise után a helyi kocsmában leült kvaterkázni a falu értelmisége, a tanár, a pap és az orvos a polgármesterrel, ők voltak a megbecsült elit. Sok pénzt akkor sem kaptak a tanárok, de szolgálati lakást és megbecsülést igen. Mai világunkban a megbecsülés egyedüli fokmérője egyre inkább a pénz lesz. A 21. században, amikor egy bankban üldögélő Micike vagy egy alibi »munkaidejében« értelmetlen rendeleteket gyártó miniszteriális ember lényegesen többet keres, mint egy pedagógus, ki megy el tanítani? Csak a megszállottak, akik viszont egyre kevesebben vannak. A többit már az írásom elején körvonalaztam. Az államot mindenhonnan ki lehetne hagyni, kivéve a két stratégiai ágazatot: az oktatásügyet és az egészségügyet. Ehelyett az állam minden más területen erőteljesen nyomul, kivéve ezt a kettőt, amelyeknek még önálló minisztériumot sem biztosít. Akkor mit várunk? Maradnak a legjobb »lapjaikat« kényszerből belicitálók a pályán, és a magukat kizsákmányoló megszállottak, próféták.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 60 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
quiet
2016. december 16. 16:21
Az a baj ezzel, hogy nem 'jó tanár'-nak kell lenni, hanem 'helyesen' kell élni inkább. Ha helyesen élsz és tanár vagy, jó tanár leszel. Beszélj igazat. Legyen méltóságod. Dolgozz, ne ügyeskedj. ( ilyesmi )
tango47
2016. december 16. 09:20
Nem állnak rendelkezésemre statisztikai adatok, de két gyerek felnevelése után bátran állíthatom, hogy a tanári pálya elnőiesedett (ahogy például a bírók zöme is nő). Félreértés ne legyen: imádom a nőket, de például egy kamasz fiúval szemben nagyon ritka kivétel az a tanárnő, aki hatni tudna rá, pláne, hogy szinte minden eszközt sikerült kivenni a tanárok kezéből ami ezt elősegítehetné. Márbebizonyosodott, hogy a nevelés legjobb eszköze a példaadás, mert a gyerek akaratlanul is majmolja környezetét. A pedagógus pálya épp' olyan, mint a fiúgyerekét egyedül nevelő anya helyzete.
vendelin
2016. december 16. 08:30
"Ehelyett az állam minden más területen erőteljesen nyomul, kivéve ezt a kettőt" (értsd: oktatásügy és egészségügy). Érdekes vád. Eddig többnyire az volt a probléma, hogy az állam kisajátítja az oktatást, újabban köznevelést. A mostani állam oktatási koncepciója sem hibátlan, magam is többször írtam arról, hogy a KLIK létrehozása szerintem helytelen volt. Ugyanakkor egy dolog nem elvitatható: a tanárok anyagi megbecsültsége terén ez a kormány tett az utóbbi időben legtöbbet, jelentős bérfejlesztést hajtott végre. Ezért viszont ezt-azt el is vár, amiért viszont a tanárok már elégedetlenkednek. Abban viszont van igazság, hogy a pedagógus szakokra azok mentek, akik orvosnak, jogásznak vagy közgazdásznak nem voltak jók. Meg néhány elhivatott alak, természetesen. És azzal is egyetértek, hogy a tanárok társadalmi megbecsültsége elég alacsony. Mondjuk a gyenge PISA eredmények, az állandó panasz az iszonyatos leterheltség miatt, vagy a kockás körözés sem segíti a megbecsültséget. Zárásul egy példa: olyan 8 éve, amikor még tanítottam, tizenegyedikes középiskolások megkérdezték, mennyit keresek. Megmondtam. Nem kinevettek, hanem szánakoztak, ami még rosszabb. Megsajnáltak. A szüleik megvennének kilóra, mondták. Nem bántásból, egyszerű tényközlésként.
DrPepper
2016. december 16. 07:24
A 200. Pisa cikk után kezdem unni, hogy lassan a csapból is Pisa folyik (bocs, véletlen szójáték volt) - mindez a legalpáribb, napi politikai egymásra mutogatós szinten, mintha tényleg ez a Pisa dolog lenne a tudás egyetlen fokmérője. Pedig rohadtul nem az. Ez egy nálunk kevesebbet használt teszttípus, ami kvíz jellege miatt a tárgyi tudás mérésére nem alkalmas (tapasztalatból mondom: a tárgyi tudás ennek a tesztnek a kitöltésekor kifejezetten zavaró lehet!), amolyan szövegbe rejtett információbányászásnak nevezném. Azt hogy nem mutatunk kiemelkedő teljesítményeket ebben, kb annyira drámai, m int azon értetlenkedni, hogy kutyaütők vagyunk bézbólban meg rögbiben. Ha tényleg fontos, hogy ezzel a teszttel mérjük magunkat, akkor nem elhivatott tanárokról kell prédikálni, hanem meg kell érteni, hogy mit és hogyan tesztel ez a teszt és általános iskolai szinten bevezetni azokban a tárgyakban, ahol ezt érdemes. (Nyelvtan? Nyelvek? Természettudomány, történelem biztosan nem, mert tárgyi tudást nem mér...)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!