Verhofstadt árulónak nevezte Orbán Viktort – cserébe miszlikbe szedték a kommentelők
Európát valójában a brüsszeli bürokraták árulták el, véli a többség.
A népszavazás fenti két lehetséges következménye tehát nem következik a népszavazásból. Attól teljesen független. Bár lehet, hogy mindkét lépést megteszi, nem emiatt találta ki Orbán a referendumot.
„Tegyük félre azt a problémát, hogy egy érvényes referendumból vajon következik-e az, hogy a népszavazásra feltett kérdést - akár a fenti módon átfogalmazva - beírják az alaptörvénybe. (Nem.) Vegyük azonban észre, hogy Pelczné és mások azt sugallják, a népszavazás következménye nem más mint egy alkotmánymódosítás. Ezt azonban maga a fideszes alaptörvény zárja ki, amikor kimondja: »Nem lehet országos népszavazást tartani az Alaptörvény módosítására irányuló kérdésről«. Bár a kormány kérdése nem irányul egyértelműen alkotmánymódosításra, ha elfogadjuk a fideszes véleményeket, akkor következménye mégsem lehet más, mint az alaptörvény módosítása. Ami azt jelenti, hogy burkoltan az alaptörvény által tiltott tárgykörről, az alaptörvény módosításáról írta ki a referendumot az államfő.
A másik lépés, amire Orbán készül a referendum másnapján, persze ha hinni lehet a Fidesz által irányított kiszivárogtatásoknak, hogy a mi kormányfőnk az uniós alapszerződés módosítására gyúr. Ha érvényes és eredményes lest a népszavazás, Orbán kezdeményezheti az uniós alapszerződés módosítását, méghozzá annak érdekében, hogy a bevándorláspolitika, a migráció kérdései uniós hatáskörből kerüljenek nemzeti hatáskörbe. Hogy ez ütközik-e az alaptörvény egy másik tiltott népszavazási jogkörével - »nem lehet országos népszavazást tartani nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségről« - arra a Kúria jogászai tudnának választ adni, mindenesetre, amikor átengedték a kormány referendumát, arra próbáltak utalni, hogy a nemzetközi és az uniós szerződések nem azonos korlátokat jelentenek. Más szóval a kormány referenduma nem egy uniós szerződés, hanem egy uniós (nem tagállami) jog módosítására irányul.”