A halálbüntetéshez való jog

2015. május 13. 17:39

Ha az egyén károkozása olyan mértékű volt, hogy a közösség azt nem tudta volna soha többé tolerálni, akkor igenis megjelent a halálbüntetés igénye.

2015. május 13. 17:39
Nagy Ervin
Nagy Ervin
Magyar Hírlap

„Azt gondolom, el kellene gondolkodnia a közösségnek azon, hogy folytatja-e ész nélkül a jogok biztosítását minden ember számára, függetlenül az érdeme szerint; vagy inkább megkülönbözteti azokat, akik életmódjukkal rászolgáltak egy jobb élet biztosításához, azoktól, akik cselekedeteikkel »kiírták magukat« a közösségből. Én az utóbbi megoldást választom. Mert így igazságos.

És itt vetődik fel ismét a halálbüntetés kérdése! Több ezer éven keresztül az »igazság« azt jelentette egy európai közösség számára, hogy »kinek-kinek az érdeme szerint adjuk meg azt, ami jár«. Ha az egyén károkozása olyan mértékű volt, hogy a közösség azt nem tudta volna soha többé tolerálni, akkor igenis megjelent a halálbüntetés igénye. (Gondoljunk csak Hitlerre vagy Sztálinra, ahogy öreg napjaikat egy kényelmes börtönben töltik el! Vagy a norvég tömeggyilkosra, aki tényleg ezt teszi – jobb körülmények között, mint egy magyar kisnyugdíjas…) A nemzetközi szerződésektől függetlenül fel kell vetni tehát a halálbüntetés kérdését, mert a szív és a közösség igazságérzete ezt diktálja. S végül megjegyzem, hogy a keresztény egyházakat nem szabad tévesen belekeverni ebbe. Hisz, ha visszalapozzuk a történelemkönyveket, akkor azt látjuk, hogy pontosan akkor volt a közösség igazságérzetét leginkább kielégítő a bűnök megtorlása, benne foglalva a halálbüntetés lehetőségét is, amikor a szekularizáció még nem ment végbe. Azaz az egyház és az állam közösen irányította a közösséget vagy gyakorolta a közhatalmat az európai nemzetállamokban.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2016. március 01. 10:09
A tettes oldaláról miért nem vizsgálják a széplelkek az ügyet? Mert ő a saját elhatározásából, senki által nem kényszerítve követte el tettét, ha nem követi el nem is végzik ki. Ez ilyen egyszerű!
koronaszepe
2016. január 20. 18:16
Keresztény ember nem lehet halálbüntetés párti. Ölni bűn. A halálbüntetés pedig előre megfontolt, hidegvérű gyilkosság. Barbárság. Semmi sem igazolja a szükségességét. Nem a bosszú, hanem a közösség megvédése a büntetés célja.
koronaszepe
2016. január 20. 18:15
Nagyon jó, hogy zsebfilozófusunk előhozakodott Norvégiával. Meg kell nézni a bűnügyi statisztikákat, hová vezet az enyhe norvég rendszer...
koronaszepe
2016. január 20. 18:15
Rossz a kiindulási alap. A büntetés célja nem a bosszúállás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!