Adózzunk-e tisztelettel a reklámnak?

2014. június 17. 16:37

A média a reklám révén szakadt le a politika járszalagjáról.

2014. június 17. 16:37
Zöldi László
Médianapló

A XIX. század utolsó harmadában már nyereséggel kecsegtetett a reklám, és a nyugat-európai újságok egymás után mondtak le a pártok pénzéről. Kelet-Európában másként alakult a helyzet. A sajtó megmaradt politikai befektetésnek, a politikusoknak alávetett újságok veszteségeit a pártok pótolták. Huszonöt éve bekövetkezett nálunk a rendszerváltás, és megérkeztek a külföldi médiabefektetők. Hozták magukkal az évszázadok alatt kikristályosodott reklámkultúrájukat is.

A média a reklám révén szakadt le a politika járszalagjáról. Ha tehát egy kormányzó erő, jelen esetben a Fidesz megsarcolja a média reklámbevételeit, akkor ennek két oka lehet. Az egyik az, hogy az állam-háztartásnak szüksége van pénzre, a másik meg az, hogy a végrehajtó hatalom szűk pórázon akarja tartani a médiumokat. A nyilvánosság korlátozása pillanatnyilag egységfrontba tömöríti a jobb- és a baloldali értékrendszerű szerkesztőségeket, még ha különböző mozzanatok táplálják is a berzenkedésüket. A fejlemények azt sejtetik, hogy ellenállásuk váratlanul érte az Orbán-kormányt. Úgy rémlik, a reklámadót kidolgozók nem tanulmányozták elég figyelmesen a média történetét.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fahrenheit 451
2014. június 25. 00:34
"A média a reklám révén szakadt le a politika járszalagjáról." Ez azt jelenti, hogyha valaki önellátó, önfenntartó a reklámbevételei által, az nem szorul rá arra, hogy a hatalom pénzelje, a maga érdekeiért, a politika tenyeréből egyen, adja el magát alantas célokra. Ezért a halála a tényfeltáró újságírásnak az önálló reklámbevételek elvétele.
magnamater
2014. június 18. 23:33
A reklám akar tőlünk valamit, és nem fordítva,a pénzünket akarja, vegyük meg, amire semmi szükségünk, pár nap alatt tönkremennénk, ha mindent elhinnénk. Tiszteljenek ők bennünket, azzal,ne hazudjanak annyit,és igazán bosszantó, mások mennyit keresnek azon, hogy becsapnak minket.
Akitlosz
2014. június 18. 23:32
De az lesz, mert a média vagy a reklámokból él vagy a politikából. Ha a reklámokból kevesebb lesz a pénz, akkor rá lesznek szorulva a politikai pénzcsapokra, lásd az állami tévét! Ahhoz, hogy a média politikától függetlenül tudjon működni az kell, hogy jól meg tudjon élni csak a piacról, s ezt nehezíti meg a még több adó. Ráadásul a TV nézők is rosszul járnak, mert így kevesebb lesz a saját készítésű drágább műsor, s inkább csak a vásárolt olcsó műsorokat sugárzó adók élnek meg akik alig foglalkoztatnak valakit, vagy a lehető legolcsóbb műsorokat gyártó egy sivár stúdióban beszélget két öltönyös meg egy pulóveres fickó típusú TV-k, amelyek műsora még rádió műsornak is gyenge lenne.
Akitlosz
2014. június 18. 23:32
Mivel az első indok, hogy pénz kell az államkasszába megalapozatlan tekintve, hogy csupán nevetséges pár milliárd forintról van szó évente, így marad a második magyarázat. Magyarországon nem igazán tud média politikai jó kapcsolatok nélkül sikeresen működni. De nem csak a média nem, hanem egy bizonyos nem túl magas szint felett semmilyen vállalkozás sem. Lásd a sok "stratégiai partner" megállapodást a multik és a kormány között, vagy a fideszhez közel álló vállalkozások szédületes ütemű gazdagodását! Persze nem a piacról élve, hanem közpénzből gazdagodnak. Amelyik cég pedig a politikai és a gazdasági helyzet ellenére önerőből, kizárólag a piacról élve csodával határos módon mégis sikeres tud lenni Magyarországon jó eséllyel egy idő után kénytelen külföldre költözni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!