10 év mérlege

2014. május 02. 17:12

Abban minden józanul gondolkozó párt egyetért, hogy a 10 évvel ezelőtti nagy európai uniós bővüléssel mind a régi, mind az új tagállamok jól jártak. Hogy ki-ki mennyit profitált az integrációból, azon lehet vitatkozni.

2014. május 02. 17:12
Szanyi Tibor
Szanyi Tibor
MSZP.hu

„Abban minden józanul gondolkozó párt egyetért, hogy a 10 évvel ezelőtti nagy európai uniós bővüléssel mind a régi, mind az új tagállamok jól jártak. Hogy ki-ki mennyit profitált az integrációból, azon lehet vitatkozni. Ahogy persze azt is elmondhatja mindenki, többet is kihozhatott volna a bővítésből. Egyet azonban nem szabad elfelejteni: az elmúlt 10 év az a 10 év volt, amelynek a második félideje egy nagy gazdasági világválságban telt.

A 2004 májusával csatlakozó országok eltérő célokkal érkeztek az unióba, így eltérő eredményeket is értek el. Hazánk célja az első félidőben döntően a hálózati infrastruktúra kiépítése volt. Ennek értelmében energetikai és közlekedési beruházások: metró, autópályák, csomópontok, hidak valósultak meg. A második félidőben pedig a gazdaság- és turizmusfejlesztés kapott nagyobb teret, aminek viszont kevésbé az ország, mint inkább a fideszes nomenklatúra, azon belül is elsősorban Orbán Viktor oligarchái lettek a nyertesei.

Az évforduló szomorú aktualitása, hogy az uniós pénzek egyre döcögőbb hazai elosztása mára le is állt. Jelenleg nincs értelme arról vitázni, hogy melyik uniós forráskeret hogyan hasznosul, mert egyetlen forint sem érkezik Brüsszelből, és az is ködbe vész, hogy mikor indulhat újra az EU-s pénzek kifizetése. Mindez azt mutatja, hogy az egyes tagországok sikere vagy sikertelensége kevésbé az uniós, sokkal inkább az adott ország kormányán múlik.

Az MSZP a következő öt évben arra fog törekedni, hogy mindenütt megfizethető árú élelmiszer legyen, hogy mindenütt méltányos, a létminimumot meghaladó bérek és nyugdíjak legyenek, és hogy a teljes foglalkoztatottság legalább a 25 év alatti fiatalok számára mindennapi valóság legyen. Mi ezekért fogunk harcolni az unióban, mert tudjuk: nem lejönni kell a pályáról, hanem fenn maradni rajta és küzdeni tovább.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 64 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Peter8811
2014. május 04. 11:04
A te mérlegedet űrmértékkel kellene mérni Tibi bá.
Sulammit
2014. május 04. 10:28
Menj gyurcsánnyal, együtt oda, ahova küldted, a Lipótra. Mindketten ugyan azt a dumát lökitek. Mindketten keményen piáltok. Szóval a zsák megtalálta a foltját. Én ezt a mérleget vonom le.
császár
2014. május 04. 07:58
Látod Tibi, nem nagyon hisznek itten neked. Persze tudom, hogy szarsz bele. Már tuti a buli. Ha nem csinálsz valami nagy botrányt, négy év arany élt vár.
Simlicska Gordon
2014. május 04. 01:20
" Ennek értelmében energetikai és közlekedési beruházások: metró, autópályák, csomópontok, hidak valósultak meg." Úgymint dugig tömött Nokiás dobozok, 4-es Metró 61MILLIÁRD Ft=KM - csóró németeknek csak 19Milliárd Ft/km- re futotta a frankfurti Metro - , M6-es ées egyéb autópályák PPP konstrukcióban 10szeres áron, alagút a teljesen sík Alföldön
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!