Miért jó nekünk, hogy Románia és Bulgária schengeni tagok lettek?
Az uniós belügyminiszterek tanácsa csütörtökön Brüsszelben megszavazta a magyar uniós elnökségi előterjesztést, amely Románia és Bulgária felvételét javasolta a schengeni övezetbe.
Ha Európa az új ukrán kormány segítségére siet, behatol Oroszország érdekzónájába. Hiába akarja az eseményeket befolyásolni, komoly nyomást gyakorolni nem tud.
„Világosan látni kell, hogyha Európa az új ukrán kormány segítségére siet, behatol Oroszország érdekzónájába. Hiába akarja az eseményeket befolyásolni, komoly nyomást gyakorolni nem tud. A gazdasági szankciók visszafelé sülhetnek el. Ezen túl még hamis illúziókat is ébreszt az ukránokban, és csalódást okoz nekik, ahogy mi is kiábrándultunk 1956-ban a Nyugat távolmaradása miatt.(...)
Az európaiak (és az amerikaiak) a nemzetközi jogra hivatkozva érvelnek Ukrajna határainak sérthetetlensége mellett. Sajnos a nemzetközi jog sokszor csupán az erőviszonyokat tükrözi és az érdekeket fedi. Ukrajna a határait Hruscsovnak köszönheti, aki a Szovjetunión belül rajzolta meg 1954-ben azokat a belső adminisztratív határokat, melyekből államhatárok lettek. A demokrácia szelleméhez a „népek önrendelkezési joga” és a népszavazás (így került vissza Sopron Magyarországhoz) sokkal közelebb áll, mint a mai status quo, mely szerint jelentős kisebbségek vannak az ukrán nacionalizmusnak kiszolgáltatva. Tragédiát jelentene-e ha a kisebbségek lakta terület (az orosz-többségű Krím) leválna Ukrajnáról?
Lebegjen előttünk Bosznia-Hercegovina példája. Jugoszlávia szétesése következtében a nemzetközi diplomácia az Egyesült Államok kezdeményezésére bosnyákokból, horvátokból, szerbekből egy mesterséges életképtelen országot kovácsolt össze (Daytoni egyezmény, 1995) anélkül, hogy a népet megkérdezték volna. Ezzel szemben, Koszovo önálló utat követett. A fölvázolt helyzetben Magyarország szerepe mint az európai külpolitika részese különösképp kényes. Kezét megköti az a tény, hogy Kárpátalján tekintélyes létszámú magyar kisebbség él.
Ha jól értelmezem a dolgokat, a magyar külpolitika támogatja az olyan ország uniós csatlakozását, melyben jelentős magyar kisebbség él. Így van ez Szerbia esetében. Ez teljesen érthető, hisz ha a törekvés megvalósul, nemzettársainkkal immár ugyanazon az állam fölötti közösségen, az Európai Unión belül élünk. De változtat-e ez a tény sorsukon? Mint a szlovák és a román példa mutatja az EU-hoz való tartozás jelent előnyöket, főleg a mozgásszabadság terén, de a gondokat nem szünteti meg. Szlovákiában és Romániában magyarnak lenni továbbra is hátrányokkal és diszkriminációval jár. Ennek eltűnését csak hosszú távon, a mentalitások megváltozásától lehet remélni.”