Kettős kereszt és sámándob, kereszténykedés és pogány ezotéria, orosz orientáció és iszlám-rajongás: úgy tűnik, a Jobbik ideológiája maga a megvalósult multikulti.
Kettős kereszt és sámándob, kereszténykedés és pogány ezotéria, orosz orientáció és iszlám-rajongás: úgy tűnik, a Jobbik ideológiája maga a megvalósult multikulti. Most éppen Mohamed követői vannak a napirenden. Az iszlám az emberiség utolsó reménye – állítja Vona Gábor, a Jobbik magát római katolikusnak valló vezetője, aki Törökországban udvarolt a minap a muzulmán tesóknak.
Mondhatnánk, hogy Vona udvariasságból és politikai opportunizmusból mondta a fentieket, de az udvariaskodáshoz épp elég lett volna Vona szövegének maradéka, muzulmán barátokról és testvérekről. Emellett ismert a Jobbik vonzalma az iráni gárda, mint a tiszta választások őrzője iránt; és 2010 decemberében is közölt a Barikád egy, a Jobbik honlapján olvasható eszmefuttatást Vona tollából az iszlámról. A törököknél egyébként Vona hangsúlyozta, hogy nincs kapcsolata Európa „iszlamofób” szélsőjobbos pártjaival, a Jobbik tehát úgy tűnik, a muzulmánok jóindulatának elnyerése érdekében büszkén elhatárolódik a kontinens többi radikális szervezetétől. Erős rés a Jobbik az Európa-erőd pajzsán! A Jobbik akár le is cserélhetné a jelképét, csak a vörös félholdat megtartva belőle.
Jöjjenek a kérdések! Vajon hogyan vélekedik a katolikus Vona az iszlám országokban élő keresztények szabad vallásgyakorlásáról (most nem az elméletben szekuláris török államra gondolok)? A rendpárti Vona mit gondol az európai muzulmán bevándorlók viselkedéséről? Arról, hogy Londonban egyes mecsetek környékéről elzavarják az embereket, mondván, ez már iszlám terület? Mit gondol a Svájci Néppárt kezdeményezte minaretellenes népszavazásról?
A barikádos eszmefuttatásban Vona kifejti: világlátását leginkább Schopenhauer, Nietzsche, Mircea Eliade, Rüdiger Safranski, Konrad Lorenz és Eckhart mester alakította. Jelenleg viszont kedvencei Hamvas Béla, Julius Evola és René Guenon. Egyszerre katolikusnak lenni és azt állítani, hogy gondolkodásunknak az egyébként valóban érdekeseket írogató (de szerintem kissé zavaros és szinkretista) Evola meg Guenon, szóval a metafizikai tradicionalisták nem a perifériáján, hanem egyenest a középpontjában állnak, hát, utal némi inkoherenciára. Csak a tisztánlátás kedvéért jegyezzük meg: a metafizikai tradicionalizmus nem egyenlő a tradicionalista konzervativizmussal, s főleg nem a tradicionalista katolicizmussal. és nem tudom, a muzulmán teológia mit gondol például Evolának a szex metafizikájáról írt könyvéről?
Nos, Vona hitet tesz a középkor, valamint az Osztrák-Magyar Monarchia és a császári Németország mellett, állítván, a probléma a reneszánsszal indult, a reformációval és a felvilágosodással teljesedett ki. Na, ez még így rendben is volna akár.
De azt mondani, hogy csak azért, mert a nyugat félretolta a hagyományait, az iszlám viszont megtartotta a sajátjait, az iszlámot tartani az emberiség megmentőjének, nos… mintha a középkorban nem így gondolták volna. Eckhart mester talán fordul ilyenkor egyet a sírjában. Lehet, hogy egyes morális kérdésekben keresztények és muzulmánok egy platformra kerülnek a szekularizációval és a kortárs emberijogi gondolkodással szemben (abortusz, eutanázia), ellenben az egész politikafelfogásuk különbözik.
Arról nem is beszélve, hogy a hagyománycsere problematikus húzás volna bármely kultúra részéről. Nem értem, miért gondolja Vona, hogy a keresztény templomokkal teli Európának egyszerűbb a „megmentő” iszlám felé fordulni a saját korábbi hagyománya helyett – ami még mindig nem veszett el teljesen. Ellenben a keresztény Európának mintha lett volna pár összetűzése az iszlámmal. A Jobbik elnöke a törökök után elutazhatna Egyiptomba is, hogy elbeszélgessen Henry Boulad jezsuitával, de talán elég lenne elolvasnia Az iszlám a misztika, a fundamentalizmus és a modern kor árnyékában című könyvét.
Tiszteljük az iszlámot és annak számos szellemi-kulturális teljesítményét, biztosítjuk a szabad vallásgyakorlatot a muzulmánoknak Európában – részint épp keresztény hagyományunkból fakadóan. Az iszlám gondolkodás azonban szinte képtelen ilyen fokú toleranciára. Vona iszlámpárti, meghasonlott retorikáját, a hasonszőrű, magányos európai dezertőröket nyilván kedvelik az iszlám világban. Miért is nem tér át Vona az iszlámra? Elvégre az egy olyan vallás, amit itthon is és a hardcore teokrata muzulmán országokban is tud gyakorolni, mint Szaúd-Arábia. Csak ugye az iszlámra való áttérés egyirányú út. Szerintem ez az, amire Európának a legkevésbé van szüksége.