Borzasztó karambol: egy buszsofőr kirepült az ablakon (VIDEÓ)
Kedden a Nagy Lajos király útján érkező villamos az egyik átjáróban letarolt egy menetrend szerint közlekedő buszt.
Az M3-as metróvonal vasútbiztonsági szempontból is kiemelt jelentőségű, éppen ezért a főváros vezetése, a BKK és a BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy biztonságos üzemeltetése a tervezett felújításig is fenntartható legyen.
Az Index szerkesztőségéhez eljuttatott névtelen levél néhány állítása nyomán számos kérdést fogalmaztunk meg, melyekre a BKV hivatalos tájékoztatását kértük. Ez alapján közös álláspontunkat az alábbiakban olvashatja.
Alagútmosás
A levél egyik legsúlyosabb állítása az, hogy az alagutakat nem mossák. A BKV az M3-as metróvonalon 2013. május 18. és június 3. között, míg az M2-esen július 13. és 28. között végzett alagútmosást, és várhatóan idén decemberben ezt mindkét vonalon megismétli.
Infrastruktúra, felújítás
Az M3-as metróvonal legrégebbi szakasza 1976 óta üzemel, de a legújabb részén is 23 éve futják köreiket a szerelvények. A korábbi évek karbantartási hiányosságai miatt a műszaki állapot leromlott, és a vonal rekonstrukciójának előkészítése is elmaradt. Egy ilyen jelentős felújítás műszaki tartalmának meghatározása, az erről szóló döntés, a koncepcionális tervezés, a finanszírozás biztosítása, majd a konkrét tervezés és a munkakezdés között minden esetben 3-4 év telik el. Összehasonlításképpen: az 1970-ben átadott M2-es metró felújítása 2004-ben – tehát az átadása után 34 évvel – többéves előkészület után indult. A valamivel több mint 30 év a metró-infrastruktúra normál élettartama, utána indokolt a felújítás. Ennek megfelelően az 1976-ban indult M3-as vonalon már 2006-ban meg kellett volna kezdeni az előkészítést, hogy a felújítás 2009–2010-ben elkezdődhessen. A valóság ezzel szemben az, hogy Budapest korábbi városvezetése részéről 2010 előtt egyáltalán nem történt előrelépés a felújítás előkészítésében. A BKK 2010. végi megalakulását követően előkészítési projektet indítottunk a városvezetés döntése szerint, hogy az M3-as vonal járműparkjának megújításához és a vonal teljes infrastrukturális felújításához szükséges uniós források, valamint a kormányzati jóváhagyás minél hamarabb a rendelkezésére álljon. A BKK megkötötte a Támogatási Szerződést az előkészítésre. Az uniós támogatás mértéke 100%, összesen 635 millió forint. A BKK 2013 júliusában ennek megfelelően kiírta a vonatkozó közbeszerzési pályázatot, mely már a közbeszerzési szakaszban van, és várhatóan 2014 januárjában a szerződéskötés is megtörténik, azaz néhány hét múlva elkezdődik az érdemi tervezési munka.
Mit teszünk a felújításig?
A 150-250 milliárd forintos nagyságrendűre becsült rekonstrukció – megfelelő finanszírozás biztosítása esetén – leghamarabb 2015-ben kezdődhet el, az utasok pedig fokozatosan, illetve szakaszosan 2020-ig vehetik birtokukba a teljesen megújult, a tervek szerint meghosszabbított M3-as vonalat. A biztonságos üzemeltetés érdekében gondoskodtunk arról, hogy a felújítás kezdetéig az elhasználódott sínszálak cseréje a leginkább leromlott állapotú szakaszokon megtörténjen, és minél kevesebbszer gátolja sebességkorlátozás a vonatok gyorsabb haladását. A 2011 decemberében elrendelt, a teljes vonalra vonatkozó 60 km/órás sebességkorlátozást mérések és szakértői vizsgálatok előzték meg, ezek eredményei tették szükségessé az intézkedést. A NemzetiKözlekedési Hatóság által a vonalra engedélyezett maximális sebesség 80 km/óra volt. A részletes szakértői megállapítások alapján 2012 áprilisától napjainkig közel 15 ezer vágányméter sínt cseréltünk ki, melyből több mint 14 ezer vágányméter sín cseréje 2013-ban történt. A sínekkel kapcsolatos munkálatok az éjszakai üzemszünetekben a tervek szerint zajlanak, a kritikus szakaszokat a BKV szakemberei folyamatosan ellenőrzik, ezért kérjük, hogy a névtelen leveleket mindig kellő fenntartással kezeljék. Síncsere esetén természetesen a szakemberek felülvizsgálják a sebességkorlátozás feloldásának lehetőségét, és amennyiben az biztonságos, megszüntetik a sebességkorlátozást vagy emelik a sebességmaximumot.
További információk a BKV-tól
Megerősítjük, hogy a független műszaki tanúsító cég által előírtaknak megfelelően tovább folyik a metrószerelvények elektronikai rendszerének biztonságosabbá tétele, amelynek részeként valamennyi szerelvénybe automatikus füst- és tűzérzékelőt, valamint tűzoltó berendezést telepítettek számos más, kisebb-nagyobb beavatkozáson kívül. A biztonságnövelő intézkedések foganatosítása után az elmúlt hetekben ismét sorozatos füstjelenséggel kísért jármű-meghibásodás történt, melyek okait jelenleg is vizsgáljuk, és amennyiben indokolt, szigorítjuk a szerelvények karbantartási rendjét. A BKK a biztonságos üzemeltetés érdekében fokozottan elvárja a preventív, azaz megelőző karbantartási rend betartását és betartatását.
A villamospálya-felújításokról
Határozottan vissza kell utasítanunk a levélíró(k) azon megállapítását, miszerint a villamospálya-felújítások jelentéktelen munkák lennének. Éppen ellenkezőleg: a villamosvágányok rekonstrukciója 2013-ban közel 20 vonalon mind prioritást élvező, halaszthatatlan feladat volt, elmaradásuk jelentősen rontotta volna Budapest közösségi közlekedési szolgáltatásának minőségét.
Az M3-as metróvonal – úgy is, mint az ország egyik legnagyobb forgalmú vasútvonala – vasútbiztonsági szempontból is kiemelt jelentőségű, éppen ezért a főváros vezetése, a BKK és a BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy biztonságos üzemeltetése a tervezett felújításig is fenntartható legyen. Szakembereink együttesen végzik a metróvonal és a járműpark teljes felújításának előkészítését, hogy az uniós források rendelkezésre állásával minél hamarabb megkezdődhessen a tényleges rekonstrukció. Egy névtelen levél amellett, hogy a BKK, a BKV és a város hírnevét is rontja, az utazóközönségben is alaptalan félelmet, aggodalmat kelthet. Az üzemeltető, azaz a BKV valamennyi munkatársának pedig munkaköri kötelessége, hogy az esetleges valós vagy vélt problémákra felhívja munkatársai, felettesei figyelmét, és kijelentéseiért vállalja a felelősséget. A Budapesti Közlekedési Központ teljesen átlátható működésre törekszik, és kiemelten fontosnak tartja utasai biztonságát, ezért elhatárolódik a sajtóban vagy az interneten megjelenő név nélküli, állítólagos munkavállalói nyilatkozatoktól.