A 3-as metró rekonstrukciója 2015-ben kezdődhet el

2013. november 27. 14:59

Az M3-as metróvonal vasútbiztonsági szempontból is kiemelt jelentőségű, éppen ezért a főváros vezetése, a BKK és a BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy biztonságos üzemeltetése a tervezett felújításig is fenntartható legyen.

2013. november 27. 14:59
BKV, BKK
Index

Az Index szerkesztőségéhez eljuttatott névtelen levél néhány állítása nyomán számos kérdést fogalmaztunk meg, melyekre a BKV hivatalos tájékoztatását kértük. Ez alapján közös álláspontunkat az alábbiakban olvashatja.

Alagútmosás

A levél egyik legsúlyosabb állítása az, hogy az alagutakat nem mossák. A BKV az M3-as metróvonalon 2013. május 18. és június 3. között, míg az M2-esen július 13. és 28. között végzett alagútmosást, és várhatóan idén decemberben ezt mindkét vonalon megismétli.

Infrastruktúra, felújítás

Az M3-as metróvonal legrégebbi szakasza 1976 óta üzemel, de a legújabb részén is 23 éve futják köreiket a szerelvények. A korábbi évek karbantartási hiányosságai miatt a műszaki állapot leromlott, és a vonal rekonstrukciójának előkészítése is elmaradt. Egy ilyen jelentős felújítás műszaki tartalmának meghatározása, az erről szóló döntés, a koncepcionális tervezés, a finanszírozás biztosítása, majd a konkrét tervezés és a munkakezdés között minden esetben 3-4 év telik el. Összehasonlításképpen: az 1970-ben átadott M2-es metró felújítása 2004-ben – tehát az átadása után 34 évvel – többéves előkészület után indult. A valamivel több mint 30 év a metró-infrastruktúra normál élettartama, utána indokolt a felújítás. Ennek megfelelően az 1976-ban indult M3-as vonalon már 2006-ban meg kellett volna kezdeni az előkészítést, hogy a felújítás 2009–2010-ben elkezdődhessen. A valóság ezzel szemben az, hogy Budapest korábbi városvezetése részéről 2010 előtt egyáltalán nem történt előrelépés a felújítás előkészítésében. A BKK 2010. végi megalakulását követően előkészítési projektet indítottunk a városvezetés döntése szerint, hogy az M3-as vonal járműparkjának megújításához és a vonal teljes infrastrukturális felújításához szükséges uniós források, valamint a kormányzati jóváhagyás minél hamarabb a rendelkezésére álljon. A BKK megkötötte a Támogatási Szerződést az előkészítésre. Az uniós támogatás mértéke 100%, összesen 635 millió forint. A BKK 2013 júliusában ennek megfelelően kiírta a vonatkozó közbeszerzési pályázatot, mely már a közbeszerzési szakaszban van, és várhatóan 2014 januárjában a szerződéskötés is megtörténik, azaz néhány hét múlva elkezdődik az érdemi tervezési munka.

Mit teszünk a felújításig?

A 150-250 milliárd forintos nagyságrendűre becsült rekonstrukció – megfelelő finanszírozás biztosítása esetén – leghamarabb 2015-ben kezdődhet el, az utasok pedig fokozatosan, illetve szakaszosan 2020-ig vehetik birtokukba a teljesen megújult, a tervek szerint meghosszabbított M3-as vonalat. A biztonságos üzemeltetés érdekében gondoskodtunk arról, hogy a felújítás kezdetéig az elhasználódott sínszálak cseréje a leginkább leromlott állapotú szakaszokon megtörténjen, és minél kevesebbszer gátolja sebességkorlátozás a vonatok gyorsabb haladását. A 2011 decemberében elrendelt, a teljes vonalra vonatkozó 60 km/órás sebességkorlátozást mérések és szakértői vizsgálatok előzték meg, ezek eredményei tették szükségessé az intézkedést. A NemzetiKözlekedési Hatóság által a vonalra engedélyezett maximális sebesség 80 km/óra volt. A részletes szakértői megállapítások alapján 2012 áprilisától napjainkig közel 15 ezer vágányméter sínt cseréltünk ki, melyből több mint 14 ezer vágányméter sín cseréje 2013-ban történt. A sínekkel kapcsolatos munkálatok az éjszakai üzemszünetekben a tervek szerint zajlanak, a kritikus szakaszokat a BKV szakemberei folyamatosan ellenőrzik, ezért kérjük, hogy a névtelen leveleket mindig kellő fenntartással kezeljék. Síncsere esetén természetesen a szakemberek felülvizsgálják a sebességkorlátozás feloldásának lehetőségét, és amennyiben az biztonságos, megszüntetik a sebességkorlátozást vagy emelik a sebességmaximumot.

További információk a BKV-tól

Megerősítjük, hogy a független műszaki tanúsító cég által előírtaknak megfelelően tovább folyik a metrószerelvények elektronikai rendszerének biztonságosabbá tétele, amelynek részeként valamennyi szerelvénybe automatikus füst- és tűzérzékelőt, valamint tűzoltó berendezést telepítettek számos más, kisebb-nagyobb beavatkozáson kívül. A biztonságnövelő intézkedések foganatosítása után az elmúlt hetekben ismét sorozatos füstjelenséggel kísért jármű-meghibásodás történt, melyek okait jelenleg is vizsgáljuk, és amennyiben indokolt, szigorítjuk a szerelvények karbantartási rendjét. A BKK a biztonságos üzemeltetés érdekében fokozottan elvárja a preventív, azaz megelőző karbantartási rend betartását és betartatását.

A villamospálya-felújításokról

Határozottan vissza kell utasítanunk a levélíró(k) azon megállapítását, miszerint a villamospálya-felújítások jelentéktelen munkák lennének. Éppen ellenkezőleg: a villamosvágányok rekonstrukciója 2013-ban közel 20 vonalon mind prioritást élvező, halaszthatatlan feladat volt, elmaradásuk jelentősen rontotta volna Budapest közösségi közlekedési szolgáltatásának minőségét.

Az M3-as metróvonal – úgy is, mint az ország egyik legnagyobb forgalmú vasútvonala – vasútbiztonsági szempontból is kiemelt jelentőségű, éppen ezért a főváros vezetése, a BKK és a BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy biztonságos üzemeltetése a tervezett felújításig is fenntartható legyen. Szakembereink együttesen végzik a metróvonal és a járműpark teljes felújításának előkészítését, hogy az uniós források rendelkezésre állásával minél hamarabb megkezdődhessen a tényleges rekonstrukció. Egy névtelen levél amellett, hogy a BKK, a BKV és a város hírnevét is rontja, az utazóközönségben is alaptalan félelmet, aggodalmat kelthet. Az üzemeltető, azaz a BKV valamennyi munkatársának pedig munkaköri kötelessége, hogy az esetleges valós vagy vélt problémákra felhívja munkatársai, felettesei figyelmét, és kijelentéseiért vállalja a felelősséget. A Budapesti Közlekedési Központ teljesen átlátható működésre törekszik, és kiemelten fontosnak tartja utasai biztonságát, ezért elhatárolódik a sajtóban vagy az interneten megjelenő név nélküli, állítólagos munkavállalói nyilatkozatoktól.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 36 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Negue
2013. november 27. 21:04
Huttinger! Ennyi volt.
Negue
2013. november 27. 20:23
Sajnos Magyarországon szinte ismeretlen fogalom a karbantartás! Itt csak a sok milliárdos felújítást, és újjáépítést ismerik, aztán másnaptól kezdve újra minden az enyészeté! Csak meg kell nézni a felújított 2-es metrót, ahogy koszolódnak az állomások borításai, például Batthyányi térnél lévő fenti mozgólépcső ragad a mocsoktól. A 3-as pedig a megépítése óta nem látott se tisztítószert, se mondjuk festés, vagy burkolatjavítást! Ajánlom az illetékesek figyelmébe, hogy nézzék meg München metróvonalait. Azok amelyek hasonló korúak, mint Budapesten, azok minden csinnadrattával történő felújítás nélkül is, FOLYAMATOS karbantartás mellet csodálatos állapotban vannak! Ez van. De, ez igaz nálunk, a világon mindenre, házakra, áruházakra, fürdőkre, iskolákra, és sorolhatnám a végtelenségig.
Gregorius
2013. november 27. 17:21
Föggetlenül attól, hogy ki mit tett vagy nem tett eddig, tény az, hogy az utóbbi időben túl gyakorivá váltak az idegesítő hibák. Uniós támogatástól függetlenül -ennyi pénzünk kell legyen- jó lenne venni egy-két sínen menő önjáró takarítógépet és végső esetben tartós bérletbe kellene venni néhány szerelvényt az oroszoktól, lecserélve a leginkább lepusztultakat.
geraz51
2013. november 27. 17:16
Egy telefon és máris megy az intézkedés.Az az érzésem,hogy Horváth Csaba keze van a dologban.Túl ÁTLÁTSZÓ!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!