Aki ad magára, jár templomba

2013. szeptember 16. 08:10

A múlt vasárnap franciaországi magyarok között szolgáltam Párizsban.

2013. szeptember 16. 08:10
Köntös László
Reposzt.hu

Ha történelmi fordulatról túlzás is lenne beszélni e néhány példa kapcsán, annyi talán bizonnyal elmondható, hogy a nyugati keresztyénség jövőjének ez az ismert sematikus értelmezése minimum kérdéseket vet fel. Egyre szaporodó jelei vannak annak, hogy bekövetkezhet egy fordulat, amely, azt hiszem, egész egyszerűen történelmi reakció a huszadik század második felének európai ateista ámokfutására. Nem, ezúttal nem a mi történetünkre gondolok elsősorban, tehát a kommunizmusra a hivatalos ateizmusával, hanem különösképpen is a hatvanas-hetvenes évek nyugati neomarxizmusának máig tartó hatására. Magát a jelenséget és annak hatását a vasfüggöny mögött élve talán nem fogtuk fel teljes mélységében. (Én biztosan nem.) Helyette inkább az emlékeinkben még megmaradt keresztyén Európáról ábrándoztunk, s csak az úgynevezett rendszerváltás utáni eszmélődéseinkben döbbentünk rá arra, hogy ez az Európa már nem az az Európa. Miközben tehát mi be voltunk zárva az erőszakolt ateizmus világába, nemigen tudatosodott bennünk, hogy volt itt valamiféle párhuzamosság Nyugat-és Kelet Európa között, legalábbis ami a keresztyén hagyományhoz való viszonyt illeti. Nem véletlen, hogy »kiszabadulásunk« után hiába kerestünk volna támaszt a Nyugaton a keresztyén folytonosság valamiféle visszaállítására. Sőt, azt kell mondanunk, hogy a kommunizmus zártsága abszurd módon egyszerre megszüntette, de mégis jobban konzerválta a hagyományos értékvilágot mint a szabad Nyugat-Európa.

Az általam a fentiekben leírt személyes tapasztalatok viszont mintha arra utalnának, hogy az ateizmusnak ez a magától értetődőnek bemutatott, és tényleg széles tömegek által elfogadott európai trendje nem feltétlenül valamiféle végleges beállítódás (végtére is a történelem nem marxista sablonok szerint működik), hanem nagyon is átmeneti történeti jelenség, amely ma a kifulladás jeleit mutatja. Úgy tűnik, lehet ugyan a történeti keresztyénséget zárójelbe tenni, visszalökni a múltba, kiiktatni mint irreleváns valóságértelmezést, sőt akár démonizálni is, attól még nem lehet felfüggeszteni azt az igényt, amely a keresztyénséget »létrehozta«: a mindenkori ember mindenkori igényét arra, hogy az életének valamiféle értelemadó hátteret találjon. Miközben tehát a történeti keresztyénség háttérbe szorítása valóban »sikerrel« járt, s ehhez – legyünk önkritikusak - bizonyára hozzájárult maga a történeti keresztyénség is, addig a másik oldalon az ateizmus mégsem tudott felmutatni valamiféle egységes világképet, amely az emberi életet értelmes egészbe helyezte volna. Szinte szükségszerűen megjelenik újra az igény valamiféle morális világrendre, arra, hogy az emberi élet egésze kapjon ismét valamiféle átfogó értelmezési keretet, kontextust, univerzális kitekintést, jelentést és tartalmat. A mindenkori emberi igényt az élet rituális felépítésére (Eliade) nem lehet megszüntetni.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agnieszka
2013. szeptember 20. 21:24
Nem kötelező. Másoknak más a véleménye.Egyébként fontos kulturális örökségként is felfogható, ha jó volt az öregapám öregapjának, mert segített eligazodni és elfogadni, akkor ki vagyok én, h. azt mondjam, zavaros? Ez van. Tessék megnézni a Wajda Katyn filmet, esetleg többször.
kgyula
2013. szeptember 20. 21:23
Azért érdekelne, milyen a hite annak, aki azért jár templomba, mert "ad magára"... Vagy ha a hite nem is - mert ember nem lát a lelkekbe -, de legalább az, hogy miféle konfessziót ismer (tart magáénak). Esetleg a "maga módján" vallásos? Mindegy neki, hogy melyik templomba tér be (az "ott is csak a jóra tanítanak" jegyében)? Nem vagyok maximalista, mert tudom, mi az a népi vallásosság...
Zokni
2013. szeptember 20. 21:23
Nem ártana, ha a kereszténység ("keresztyénség"), az atezimus, a vallási szokások keleten, nyugaton, a marxizmus elterjedése, meg az itt felmerült minden bonyolultabb fogalom tekintetében NEM a saját "személyes" tapasztalataiból indulna ki és általánosítana. Sajnos nem tudok tanácsot adni, hogy az Ön korában, és az Ön hitével ez az elvárás hogyan teljesíthető, de így, az ilyen zavaros eszmefuttatások csak a fejében lévő zavarról árulkodnak. Ettől még akár a társadalomban minden folyhatna a maga rendjében; a templomok dugig lehetnek, s ott várhatnák a szeretteiket a kapu előtt az ateisrta felebarátaik, majd teljes egyetértésben térhetnek haza. A gáz persze az, hogy túl sok egyház van, ugyanarra a közönségre számítva...
puszika
2013. szeptember 20. 21:23
Tisztelt Köntös László! Jó volt Önt olvasni.A támasz nélkül maradt Nyugat-Európában szinte törvényszerű a hitélet lassú visszatérése.A liberalizmusból való fokzatos kiábrándulás mára igencsak felgyorsult.Mi keletiek, a rendszerváltás után megdöbbenve láttuk, hogy az a Nyugat már nem az a Nyugat.Pillanatnyilag talán még jobb helyzetben is vagyunk.Úgy látom a folyamat gyorsulóban van. Úgy gondolom,az első valóban látványos eredmény/már ami a liberalizmus fokozott elutasítását jelenti/a 2014. évi Eu. parlamenti választások után válik érzékelhetővé.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!