Emberkép és homoszexualitás

2013. július 05. 11:46

A homoszexualitás témája azért ennyire turbulens, mert szimbolikusan képes kifejezni a nyugati civilizációban rögzült emberképhez való viszonyt.

2013. július 05. 11:46
Reposzt.hu
Köntös László

„A homoszexualitás témája azért ennyire turbulens, mert szimbolikusan képes kifejezni a nyugati civilizációban rögzült emberképhez való viszonyt. Valami nagyon-nagyon fontos és mély kérdésről van tehát itt szó, amely elmegy egészen odáig, hogy vajon a nyugati, zsidó-keresztyén alapú civilizációban vannak-e olyan alapértékek, amelyek koroktól függetlenül állandóak. Például az, hogy mit gondolunk az emberről, azaz a férfiról és a nőről, s vajon tekinthető-e a nyugati civilizáció egyik alapértékének az a szemlélet, hogy az ember mint ember csakis férfi és nő egymáshoz rendeltségében valósulhat meg?

Messze nem arról van itt szó, hogy vajon a »normális« szexualitásban élők miként viszonyuljanak a homoszexuálisokhoz. Ez ugyanis nem kérdés. Épp’ a zsidó-keresztyén alapozású Nyugat öröksége, hogy ma már elgondolhatatlan bármiféle legitim gyűlöletbeszéd, kirekesztés, megbélyegzés, megsemmisítő szándék, mintha bizony a homoszexualitásban maga »a« bűn jelent volna meg az egyébként bűntelen és tökéletes keresztyén (!) emberek társadalmában, s e körülmény egyenesen a nyilvános megkövezésre jogosíthatna fel bárkit is.

A tematika körüli nem kis zűrzavar, ahogy látom, két okból fakad. Az egyik az, hogy folyamatosan egymásba csúszik a homoszexuális emberekhez való viszony az azonos neműek házassága legitimációjának a kérdésével. Holott a kettő messze nem ugyanaz (erről itt írtam). A másik, szerintem ennél sokkal fontosabb, hogy az azonos neműek legális házasságának az elismeréséért küzdők az egész kérdéskört szinte mindig csak a mai liberális világnézet kontextusában tematizálják, s úgy tüntetik fel a dolgot, mintha a homoszexuálisok házasságának az elismerése egyes egyedül az egyéni emberi jogok kérdése lenne. S mintha a kérdésre adott válasz valamiféle abszolút mérceként működne: az egyéni szabadságjogok kiteljesedése a homoszexualitás terén már egyenesen az emberi életminőség egyetlen és abszolút mércéjeként tűnik fel. Innen van az, hogy a homoszexuálisok házasságával kapcsolatos állásfoglalás ma a nagy nyilvánosság előtt könnyen dekódolható szimbolikus értékválasztássá vált, amelyben, a konkrét témán túlmenően alapvető világnézeti pozíciók testesülhetnek meg. Látni kell: a szemeink előtt zajló vita legmélyén valójában világnézeti küzdelem folyik. Nem véletlen, hogy a kérdésben nemrégiben megnyilatkozó new yorki főrabbik egyenesen a »weltanschauung« fogalmát használják a kérdés valódi mélységeinek és komolyságának az érzékeltetésére.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
magnamater
2013. július 14. 12:30
Véltem régebben Jókainak van igaza, nincsen ördög,-felesleges báb a sakkfeladványban- hisz az állatsorból hoztuk magunkkal az agresszivitást, minek még ahhoz az ördög.Ám a természetben előforduló támadásokat a célszerűség vezeti- ölnek,mert enni akarnak. Ám a túlerőben levő, csoportosan támadó bandáknak mért kell kegyetlenül megverni, aztán megölni szerencsétlen öreg áldozatukat,amikor akadálytalanul el tudnak tőle mindent venni, és a vénséget meg se akarják enni?! Kommentelőknek - kiket senki se bántott - mért kell szerencsétlen, beteg öregasszonyoknak nekimenni, vérig sérteni, hátha szívrohamot tudnak néki okozni? Egy bizonyos vakondokot már kitették innen, Vandál lehetne a következő.
magnamater
2013. július 12. 11:27
Az Isten az Embert, az Ember meg a hitet teremtette. Sokmilliárd teremtménynek lehetséges ennyi selejtje.
Agricola
2013. július 12. 01:50
Vannak, akik nem értenek egyet a Pride rendezvénnyel, a céljaival, az üzenetével. De a liberálisokkal nem lehet megértetni, hogy a tolerancia nem jelent egyetértést. Ha annyira követelik a szólás-és véleményszabadságot, akkor annak az is következménye, hogy lehet egyet nem érteni a homomozgalommal, sőt ellenezni is lehet azt. Ha e szabadságok következménye, hogy az egyházakon, a keresztényeken, a valláson általában lehet élcelődni, akkor bizony a homoszexuálisokon is lehet(ne).(Konzervatórium)
Csomorkany
2013. július 06. 18:30
Nietzsche gúnyolta Kantot azzal, hogy "a kereszténység sírjánál levett kalappal gyászoló nagy fekete pók." Persze őt nem Kant érdekelte, hanem Kant személyében a kortárs liberálisokat gúnyolta. Ez a jópofa kép azt jelenti, hogy a liberálisok - bár nem hisznek Krisztusban, ezért a kereszténység sírjánál állnak - lényegében ugyanazokat az erkölcsi elveket prédikálják, mint a keresztények. "Szabadság, egyenlőség, testvériség" - mindez a keresztény társadalmi program laicizálása. A liberálisoknak sajnos csekély a humorérzékük, megsértődek Nietzschén, és most be akarják bizonyítani, hogy van a kereszténységtől független saját erkölcsi üzenetük. Ezért ennyire központi most a homokos-projekt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!