Világszerte rengetegen állnak ki Orbán Balázs és a tudomány, a kutatás, illetve a szakmai teljesítmény védelme mellett
Peruból, az Egyesült Királyságból, Hollandiából, Németországból és Japánból is érkeztek reakciók az ELTE-botrányra.
A jó és hatékony kormányzás első lépése a szabadságot és a piaci hatékonyságot korlátozó értékek körének körülírása és elfogadtatása a társadalommal.
„Lehet természetesen korlátozni az ideák, árak és költségek stb. piacát, de a korlátozásnak okkal és mindenki számára érthetően kell megesnie – mindenkinek tudnia kell, miért áldozzuk be a hatékonyság maximumát. Mondtam, történhet ez egy értékrend nevében (pl. kriminalizáljuk a prostitúciót, a koldulást, a drogkereskedelmet, a fegyvertartást, megtiltjuk a gyerekmunkát, minimálbért vezetünk be, állami licenceket hozunk létre, megadóztatjuk a béreket, ingyenessé tesszük az oktatást, kötelező ünnepeket írunk elő, a pénzpiac szabályozását a jegybankok és a kereskedelmi bankok monetáris bratyijára bízzuk, elismerjük a különféle lobbiszervezetek, a szakszervezetek vagy kamarák különös jogait stb.), de ezzel csak csökkentjük -- néha látványosan csökkentjük -- a társadalmi hatékonyságot, és alávetjük magunkat indokolható, sőt egyenesen civilizációs minőségű elveknek, ugyanakkor az állam, a képviselői és ezek üzleti partnerei privát érdekeinek. (A konzervatív libertáriusok – mint e blog szerzője – több ilyen elvvel szorítják meg a szabadpiac érvényesülését, a radikális libertáriusok kevéssel vagy semmivel.) És történhet még a korlátozás a kollektív javak (pl. levegő, állambiztonság, jog, rend stb.) nevében, de ezek is olyan automatizmusokra épülnek, amelyeket egyszer ideje volna végre felülvizsgálni, és néhány nyilvánvaló kollektív jószág kivételével kivonni az államok hatásköréből.
A jó és hatékony kormányzás első lépése tehát a szabadságot és a piaci hatékonyságot korlátozó értékek körének körülírása és elfogadtatása a társadalommal. Ma is ez történik valamilyen formában, de ez a forma rémisztő, az eredmény a kívánatossal pont ellentétes. Ma a korlátokat teszi kiindulóponttá és természetessé az állam, és minden szabadságnövelő intézkedésért – ha lennének is ilyenek – véresen meg kellene küzdeni. A szabadság és a hatékonyság már nem csak nem állítás, de nem is kérdés a civilizációnkban – Magyarország ezen belül meg természetesen a legrosszabb példák egyike. A szabadságunk és a hatékonyságunk oda – az az értékrend viszont, amelynek nevében korlátozzuk ezeket, sehol sincs kifejtve, megvitatva meg még kevésbé. Csak a leviatánt látjuk, a napot már régóta nem.”