A Vatikánban bölcsőde várja a kisgyerekeket
A pápai állam dolgozói sokáig kiváltságos helyzetben voltak, de ott is megszorításokat vezettek be.
Az egyházhoz, felekezethez nem tartozók magas száma, valamint az ateisták alacsony száma közötti szembetűnő eltérés magyarázatra szorul.
„A fentiekből világos, hogy míg az »egyház-kérdést« illetően az emberek többségének határozott állásfoglalása van, addig az »Isten-kérdés« korántsem ennyire rendezett, s nagy valószínűséggel a világnézeti hovatartozás továbbra is minimum nyitott kérdés nagyon sokak számára.
Ebből azt a következtetést nyilvánvalóan le lehet vonni, hogy a történeti egyháziasság visszaszorulásával nem terjedt el egyenes arányban az ateizmus mint világnézet. Hamis tehát az a tipológia, amelyik úgy rendszerezné a világnézeti beállítódásokat, hogy egyik oldalról létezik a történeti egyháziasság által »kizárólagosan« képviselt világnézeti pozíció, az ismert filozófiai idealizmusával, teizmusával, míg másik oldalról létezik a materializmus, amely eleve elveti az »Isten-hipotézist« mint végső magyarázó elvet. Az emberek egy igen jelentős része, noha semmiféle egyházhoz, felekezethez nem tartozik, világnézeti tájékozódásában nem tételes ateista, hanem inkább feltételezi, vagy nem zárja ki a »világegyetem mögött és azon túli szellemi jelenlétet« (Tonybee). Ezen túl hamis az a történetértelmezési szemlélet is, amely azt feltételezi, hogy a történeti egyháziasság hanyatlásából egyenes az ateizmusnak mint világnézetnek az elterjedése, sőt dominanciája következne. Sőt, hamis az az egyébként bevett értelmezés is, amely a szekularizáció folyamatában az »Isten-kérdés« teljes felszámolását és »megoldódását« látja.”