Nem így vélekezok azonban a kérdésről a kanadai legfelsőbb bíróság. E testület meggyőződése szerint a cselekmény és a cselekvő gyakran nem választható el egymástól, azaz lehetetlen azt mondani, hogy elítéljük a bűnt, de szeretjük a bűnöst, mivel a cselekedet gyűlölete eleve elválaszthatatlan az elkövető személy vagy csoport gyűlöletétől. A bíróság azzal ugyan egyetért, hogy a szexuális orientáció és a szexuális aktus közt különbséget lehet tenni, ám a viselkedés elítélése szerintük gyakran csak arra szolgál, hogy elkendőzzék vele a hátrányos helyzetű csoportok, emberek elleni támadást.
Mint az idézett cikk is rámutat, az egyik probléma, hogy a kanadai gyűlöletbeszéd-törvény (mint általában a legtöbb) nem fogalmaz világosan, és olyan kifejezéseket használ, mint „gyűlöletnek tesz ki vagy a gyűlöletnek való kitevés felé tendál”, valamint „fennáll a veszélye” (risk, likely, can).
Másrészt alapvetően ez az egész gyűlöletbeszédesdi nagy marhaság: sokkal többet árt, mint használ, hiszen megteremti az öncenzúra és a félelem légkörét – főleg ha tisztázatlan és általánosító kifejezések kerülnek be a gyűlöletbeszéd elleni törvényekbe. Másrészt – de erre már számtalanszor rámutattunk – ugyancsak kettős a mérce, amikor a művészeti és szólásszabadság jegyében egyházakon, intézményeken, egyes csoportok szerint létező transzcendens személyeken lehet gúnyolódni, de a „hátrányos helyzetű” titulust maguknak kiharcoló csoportokon nem. És persze az is vicces, amikor az ilyen csoportok kommunista módszerrel, adminisztratív úton, jogilag akarják megoldani e problémákat.
Az meg egyszerűen félelmetes, hogy a bírósági érvelés mennyire a progresszív nézetek harcostársául szegődött, és tagad olyan egyszerű és könnyen belátható megállapításokat, hogy különválasztható tett és elkövető. Ez az egyik legalapvetőbb jézusi és keresztény tan, az ellene felhozott érvelés pedig gyakorlatilag elnémít mindenkit, mivel ez a logika begubózó és zárt rendszert alkot. Speciel a bíróság ezek szerint tagadja a katolikus katekizmus kitételét, miszerint a homoszexuális viselkedés elítélendő, a homoszexuális beállítottság nem szerencsés, de önmagában még nem bűn; és a homoszexuális személyek felé szeretettel, tapintattal kell közeledni, és figyelembe kell venni érzékenységüket.