Szintén 2007-ben tért vissza a szegedi Móra Ferenc Múzeumban betöltött megyei múzeumi tudományos igazgatóhelyettesi pozíciójából a hódmezővásárhelyi múzeum élére Nagy Imre. Bár Szegeden ottani kollégáival rendre nagyszabású kiállításokat szervezhetett (többek között Chagall, Mednyánszky, Munkácsy műveiből), összességében úgy látja: „Hiányzott az a pörgés, amit a kortárs kiállítások szervezésekor érez az ember; az a felfedezői izgalom, amikor a műtermeket látogatva születési folyamatukban szembesül a művekkel. A másik motiváló tényező az volt, hogy jól ismertem a vásárhelyi múzeumot, a kollégákat, valamint a város kulturális életét és annak szereplőit is” – mondta lapunknak Nagy Imre.
A múzeum 2009-ben költözött ki az épületéből, hogy elkezdődjenek a végül 2012 őszére elkészült fejlesztések. A pályázatok és a beruházások léptékének érzékeltetésére és a pénzügyi háttér bemutatására kikértük az önkormányzattól a fejlesztések összköltségének adatait. Eszerint a 4,2 milliárd forintos összköltségvetésű Tornyai János Kulturális Városnegyed kialakításának alapját három jelentős pályázati program képezte: a „Tornyai János Kulturális Városrehabilitációs Program” (teljes beruházási összeg 1 101 328 770 forint, támogatás: 865 136 621 forint, önerő: 236 192 149 forint); a „Tornyai János Múzeum Látogatóbarát Fejlesztése Program” (teljes beruházási összeg: 367 264 121 forint, támogatás: 311 807 238 forint, önerő 55 456 883 forint); valamint a „Petőfi Művelődési Központ felújítása és bővítése – Minden nap kultúra! Program” (teljes beruházási összeg: 1 213 766 343 forint, támogatás: 1 121 012 855 forint, önerő 92 753 488 forint). Ezek mellett az önkormányzat 1 162 100 695 forintos összegű egyéb kapcsolódó infrastrukturális, műszaki beruházást valósított meg csak saját forrásból. Valamennyi infrastrukturális pályázatnál a fenntartó, Hódmezővásárhely városa volt a pályázó, és biztosította a szükséges önrészt is. Ha összesítjük az adatokat, akkor a Tornyai János Múzeumra a városrehabilitációs pályázatból és a látogatóbarát projektből mintegy 923 millió forint jutott.
Nagy Imre szerint „ilyen volumenű fejlesztés a Tornyai János Múzeum életében soha nem volt, de a felújítás nagyságrendje és mértéke a vidéki magyar múzeumok megújulásának sorában is egyedülálló”. A múzeumigazgató úgy véli, ami létrejött, az egy 21. századi igénnyel megálmodott és megújított kulturális városnegyed, amely a meglévő igényeket kielégítve igazi agorája lehet a városnak. Miután újra elfoglalta az igazgatói széket, Nagy Imre a múzeumi kollégákkal egyeztetve ült le tárgyalni a Tér és Forma Építésziroda tervezőivel. Igyekeztek az épített struktúrában megtalálni az egymástól szétválasztható múzeumi funkciók – raktározás, konzerválás, feldolgozás, bemutatás – legoptimálisabb helyszíneit. A múzeumigazgató szerint az átadott intézmény összességében korszerű, számos szakmai igényt kielégítő épület.
És hogy mire volt elég mindez? A megújult Tornyai János Múzeumon Elek András, az intézmény sajtósa vezet végig. A sétálóutcára néző épület új bejárati traktust kapott, amely egyszerre illeszkedik a mezővárosi utcakép léptékéhez, miközben megfelel az aktuális építészeti trendeknek is. A múzeum felújításának és kibővítésének tervezője Vesmás Péter volt a szegedi Tér és Forma építészirodából, aki korábban a szegedi vár rekonstrukciójában is részt vett. Vesmás a MúzeumCafénak elmondta: a víziója az volt, hogy az újabb tömbök „nagy kerámiaszoborként öleljék körbe az épületegyüttest”, a bejáratnál pedig tartsák meg az eredeti üres telekre emlékeztető transzparenciát. A múzeum sokrétű igényeinek kiszolgálása mellett az volt a cél, hogy az épület tükrözze a vásárhelyi hagyományokat, „az alföldi táj éltető erejét, varázsát”. Az új épületrészeknek az őskorba visszanyúló környékbeli keramikus hagyományokat idéző burkolata, valamint a két új köztéri szobor Nagy Nándor helyi művész – nem mellékesen a múzeum restaurátora – alkotása.
Az eredeti épületét rég kinövő múzeumnak szerencséje volt: az épület mellett egy kocsibejáró vezetett hátra, amit jól ki lehetett használni a bővítés során. A háromszintes portálépület földszintjén tágas és nagy üvegfelületei miatt világos előcsarnok fogadja a látogatókat: innen lépcsőn vagy lifttel lehet más szintekre eljutni. Az előcsarnokban Munkácsy Mihály Női fej című festményét állították ki: az olajfestményt 1895-ben adta és ajánlotta Munkácsy az akkor éppen Párizsban tanuló fiatal, vásárhelyi születésű festőnek, Tornyai Jánosnak.
Az évtizedeken keresztül lappangó műalkotást egy magát megnevezni nem kívánó műgyűjtő ajánlotta fel hosszú távú letétként a múzeumnak. A pinceszinten a Dél-Alföld régió egyik első múzeumi látványraktárát hozták létre, mintegy ezerötszáz darabból álló (a teljes gyűjtemény alig egy százalékát kitevő) néprajzi, régészeti, helytörténeti és képzőművészeti anyaggal.
A sűrű, de mégis áttekinthető szelekció a város és környéke hétezer évnyi civilizációján vezet végig, az újkőkori leletektől a népi (miskakancsók, kerámiák) és a céhes múlt (ládák, oklevelek, szerszámok), majd a polgárosodás (egyletek dokumentumai) emlékein keresztül a 20. század második felének relikviáiig. A látványraktárban, csakúgy, mint a múzeum más pontjain is, infoterminálokat helyeztek el, ahol hamarosan angolul is el lehet majd olvasni az információkat, és a közeljövőben a múzeum gyűjteményét az interneten is bemutatják. Az előcsarnokból nyílik az új múzeumi könyvtár, ahol végre áttekinthetően, rendszerezetten böngészhető a mintegy 12 ezres, kétharmadrészt művészettörténeti témájú könyvállomány.
Teljes körű felújításon esett át a régi, kétszintes műemlék múzeumépület is, amelyben jelenleg a 2007-ben Párizsban elhunyt Csernus Tibor festőművész életművét áttekintő, a környékről származó Kovács Gábor műgyűjtővel és a Kogarttal létrehozott kiállítás várja a Tornyai látogatóit: teremről teremve ismerhetők meg a művész különböző korszakai. Az emeleten újra megnyílt a kőkorszaki civilizációt élethűen bemutató, a környékbeli régészeti feltárások legnagyobb kincseit bemutató Hétköznapok Vénuszai kiállítás. Az új bejárat fölött tágas, világos új kiállítóterem jött létre, amelyben most éppen a Csernus-kiállítás további képeit lehet megtekinteni. Innen jól rá lehet látni a felújított sétálóutcára, a szemben álló copf-későrokokó görögkeleti ortodox templomra és az 1948-as modernista művelődési házra, amelyeket szintén most újítottak fel, sőt a művelődési ház egy új épülettömbbel is bővült.
Innen átsétálunk a múzeum két kiszolgáló épületébe, amelyek közös utcafrontot alkotnak a főépülettel, és irodai, raktározási és műhelyfunkciókat látnak el. A házsor északi végében szintén teljesen új épületet húztak fel, enyhítve az akut raktározási gondokon. A háromszintes tömböt lépcsőkkel és teherlifttel kötötték össze. Az emeleten a sok ezer tárgyat őrző néprajzi és helytörténeti raktárat helyezték el: a sokszínű anyag elrendezésének utolsó simításainál tartottak ottjártunkkor. Az alagsorban a 150 ezres régészeti anyag raktárát helyezték el: itt már fegyelmezett rendben sorakoztak a tárgyakat és emberi maradványokat is tartalmazó dobozok és ládák a gördülő és fix polcokon. A földszinten a teherautó-bejáróból is könnyen elérhető átmenő raktárat és a restaurátor-műhelyt rendezték be; az éppen egy antik szekrény lapjain dolgozó restaurátorok „látványműhelyben” dolgoznak: ugyanúgy kilátnak a földszinti üvegfelületeken át az utcára, ahogy a járókelők is beláthatnak a restaurátorok munkájába.
Elek Andrással ezután bejárjuk a kulturális városnegyed épületeit, elsétálva a főtéri Alföldi Galéria (az egykori városi főgimnázium) épületéhez is, ahol az aktuális Őszi Tárlatot lehet megtekinteni. „A tárlat nagy esemény Hódmezővásárhelyen: a városiak is kíváncsiak a kortárs művészetre, hiszen több évtizedes hagyomány, hogy minden iskolás osztályt elhoznak a tárlatokra, és az általános válság ellenére ma is létezik egy művészetpártoló réteg” – mondja lapunknak Elek. A kultúra városlakókkal való megismertetéséhez kapcsolódik a Minden Nap Kultúra! program is, amely a vásárhelyi fiataloknak kínál alkalmat a kultúrával való rendszeres találkozásra, legyen az szervezett vagy alkalmi látogatás.
Ahogy átsétálunk a szintén most felújított, régi berendezési tárgyait visszakapott református ótemplomhoz, a múzeum sajtósa elmondja: a Hódmezővásárhelyről elterjedt „paraszt Párizs” címke egyáltalán nem bántó a helyieknek, hiszen Ady maga is a város védelmében használta a Hódmezővásárhely közállapotaival kritikus Bródy Sándorral folytatott vitájában. „Tehát nem mindegy, milyen értelemben használják a jelzőt” – teszi hozzá mosolyogva Elek András.
És hogy hogyan tovább a jövőben? A múzeum 2013-as költségvetése a cikk írásakor (november vége – a szerk.) még nem volt ismert; 2012-ben a Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ költségvetése személyi- és dologi kiadásokra 286 millió forint volt. A közalkalmazotti státusok száma 2012 decemberében 55 fő volt, a Tornyai János Múzeumnál 26 fő (ebből 11 szakalkalmazott) dolgozott, Az intézményrendszer rendszergazdai feladatait külső, önkormányzati fenntartású cég végzi; míg a takarítási, teremőri és egyéb feladatokat (költöztetés, anyagmozgatás) közcélú foglalkoztatás keretében oldja meg az intézmény.
A 2013-as változások miatt minden múzeumi szakembernek érdekes lehet, milyenek a már 2007-ben megyeiből városi kezelésbe került hódmezővásárhelyi múzeum tapasztalatai. Nagy Imre szerint a helyi közösségek kulturális igényének szolgálata, az önazonosság megtalálásának segítése az elsődleges feladat, ami az egyes múzeumokra vár. „A Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központban szerencsénkre a múzeum lett a zászlóshajó. Ennek az intézményrendszernek közös gazdasági csoportja van, és a részben önálló Németh László Városi Könyvtár is hozzánk tartozik gazdaságilag. Ez egy jól működő rendszer. Ott lehetnek problémák, ahol a múzeumot betagozzák a művelődési ház, a könyvtár vagy a színház alá (mint ahogy erre is vannak példák), mert ilyen esetekben csak gyengébb lehet a múzeum érdekérvényesítő képessége.” Nagy Imre szerint a legjelentősebb kihívás a pénzügyi helyzet, amit sikeres kiállításokkal lehetne orvosolni. „Mi, múzeumi emberek azonban tudjuk, hogy ahhoz is pénz kell. A fenntartó azt várja tőlünk, hogy növeljük a bevételeinket, de ahhoz új, izgalmas kiállításokat kellene létrehozni, ami források nélkül nem megy. Ez lehet generálisan a magyar múzeumügy hosszú távú problémája.”
Nagy Imre úgy tervezi: regionális szerepkörre alkalmas kulturális centrum részeként végzi majd munkáját a múzeum, támaszkodva a Bessenyei Ferenc Művelődési Központra is. Minden évre terveznek egy-egy jelentősebb vendégkiállítást, ennek első felvonása a Csernus Tibor-tárlat. „Távlati terveink között szerepel egy interdiszciplináris, vagyis régészeti, helytörténeti, néprajzi emlékeket és dokumentumokat felvonultató várostörténeti állandó kiállítás létrehozása a régészeti kiállítás folytatásaként.” Az öt-tíz évre tervezett kiállításhoz most keresik a pályázati lehetőségeket. A múzeum addig is a 2013-ban jubiláló, hatvanéves Vásárhelyi Őszi Tárlatra és kísérőrendezvényeire koncentrál: egy a hatvan évre visszatekintő kiállítás, egy tanulmánykötet és egy művészettörténeti konferencia szerepel az elképzelések között.