Az eredeti épületét rég kinövő múzeumnak szerencséje volt: az épület mellett egy kocsibejáró vezetett hátra, amit jól ki lehetett használni a bővítés során. A háromszintes portálépület földszintjén tágas és nagy üvegfelületei miatt világos előcsarnok fogadja a látogatókat: innen lépcsőn vagy lifttel lehet más szintekre eljutni. Az előcsarnokban Munkácsy Mihály Női fej című festményét állították ki: az olajfestményt 1895-ben adta és ajánlotta Munkácsy az akkor éppen Párizsban tanuló fiatal, vásárhelyi születésű festőnek, Tornyai Jánosnak.
Az évtizedeken keresztül lappangó műalkotást egy magát megnevezni nem kívánó műgyűjtő ajánlotta fel hosszú távú letétként a múzeumnak. A pinceszinten a Dél-Alföld régió egyik első múzeumi látványraktárát hozták létre, mintegy ezerötszáz darabból álló (a teljes gyűjtemény alig egy százalékát kitevő) néprajzi, régészeti, helytörténeti és képzőművészeti anyaggal.
A sűrű, de mégis áttekinthető szelekció a város és környéke hétezer évnyi civilizációján vezet végig, az újkőkori leletektől a népi (miskakancsók, kerámiák) és a céhes múlt (ládák, oklevelek, szerszámok), majd a polgárosodás (egyletek dokumentumai) emlékein keresztül a 20. század második felének relikviáiig. A látványraktárban, csakúgy, mint a múzeum más pontjain is, infoterminálokat helyeztek el, ahol hamarosan angolul is el lehet majd olvasni az információkat, és a közeljövőben a múzeum gyűjteményét az interneten is bemutatják. Az előcsarnokból nyílik az új múzeumi könyvtár, ahol végre áttekinthetően, rendszerezetten böngészhető a mintegy 12 ezres, kétharmadrészt művészettörténeti témájú könyvállomány.
Teljes körű felújításon esett át a régi, kétszintes műemlék múzeumépület is, amelyben jelenleg a 2007-ben Párizsban elhunyt Csernus Tibor festőművész életművét áttekintő, a környékről származó Kovács Gábor műgyűjtővel és a Kogarttal létrehozott kiállítás várja a Tornyai látogatóit: teremről teremve ismerhetők meg a művész különböző korszakai. Az emeleten újra megnyílt a kőkorszaki civilizációt élethűen bemutató, a környékbeli régészeti feltárások legnagyobb kincseit bemutató Hétköznapok Vénuszai kiállítás. Az új bejárat fölött tágas, világos új kiállítóterem jött létre, amelyben most éppen a Csernus-kiállítás további képeit lehet megtekinteni. Innen jól rá lehet látni a felújított sétálóutcára, a szemben álló copf-későrokokó görögkeleti ortodox templomra és az 1948-as modernista művelődési házra, amelyeket szintén most újítottak fel, sőt a művelődési ház egy új épülettömbbel is bővült.
Innen átsétálunk a múzeum két kiszolgáló épületébe, amelyek közös utcafrontot alkotnak a főépülettel, és irodai, raktározási és műhelyfunkciókat látnak el. A házsor északi végében szintén teljesen új épületet húztak fel, enyhítve az akut raktározási gondokon. A háromszintes tömböt lépcsőkkel és teherlifttel kötötték össze. Az emeleten a sok ezer tárgyat őrző néprajzi és helytörténeti raktárat helyezték el: a sokszínű anyag elrendezésének utolsó simításainál tartottak ottjártunkkor. Az alagsorban a 150 ezres régészeti anyag raktárát helyezték el: itt már fegyelmezett rendben sorakoztak a tárgyakat és emberi maradványokat is tartalmazó dobozok és ládák a gördülő és fix polcokon. A földszinten a teherautó-bejáróból is könnyen elérhető átmenő raktárat és a restaurátor-műhelyt rendezték be; az éppen egy antik szekrény lapjain dolgozó restaurátorok „látványműhelyben” dolgoznak: ugyanúgy kilátnak a földszinti üvegfelületeken át az utcára, ahogy a járókelők is beláthatnak a restaurátorok munkájába.
Elek Andrással ezután bejárjuk a kulturális városnegyed épületeit, elsétálva a főtéri Alföldi Galéria (az egykori városi főgimnázium) épületéhez is, ahol az aktuális Őszi Tárlatot lehet megtekinteni. „A tárlat nagy esemény Hódmezővásárhelyen: a városiak is kíváncsiak a kortárs művészetre, hiszen több évtizedes hagyomány, hogy minden iskolás osztályt elhoznak a tárlatokra, és az általános válság ellenére ma is létezik egy művészetpártoló réteg” – mondja lapunknak Elek. A kultúra városlakókkal való megismertetéséhez kapcsolódik a Minden Nap Kultúra! program is, amely a vásárhelyi fiataloknak kínál alkalmat a kultúrával való rendszeres találkozásra, legyen az szervezett vagy alkalmi látogatás.
Ahogy átsétálunk a szintén most felújított, régi berendezési tárgyait visszakapott református ótemplomhoz, a múzeum sajtósa elmondja: a Hódmezővásárhelyről elterjedt „paraszt Párizs” címke egyáltalán nem bántó a helyieknek, hiszen Ady maga is a város védelmében használta a Hódmezővásárhely közállapotaival kritikus Bródy Sándorral folytatott vitájában. „Tehát nem mindegy, milyen értelemben használják a jelzőt” – teszi hozzá mosolyogva Elek András.
És hogy hogyan tovább a jövőben? A múzeum 2013-as költségvetése a cikk írásakor (november vége – a szerk.) még nem volt ismert; 2012-ben a Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ költségvetése személyi- és dologi kiadásokra 286 millió forint volt. A közalkalmazotti státusok száma 2012 decemberében 55 fő volt, a Tornyai János Múzeumnál 26 fő (ebből 11 szakalkalmazott) dolgozott, Az intézményrendszer rendszergazdai feladatait külső, önkormányzati fenntartású cég végzi; míg a takarítási, teremőri és egyéb feladatokat (költöztetés, anyagmozgatás) közcélú foglalkoztatás keretében oldja meg az intézmény.