Integrációs törekvések az elvonások mögött

2013. február 12. 16:12

A kormány felülről, gazdasági kivéreztetéssel kényszeríti az intézményeket együttműködésre, vagy megszűnésre.

2013. február 12. 16:12
Romlaki Alíz
ELTE Online
„2011. tavaszán jelentek meg az első sajtóhírek arról, hogy a kormány az állami egyetemek és főiskolák számának drasztikus csökkentését tervezi, majd egy évvel később került elő a Nemzeti felsőoktatáspolitika fejlesztési irányait (NFFI) tartalmazó stratégiai dokumentum, ami a felsőoktatási szféra területi és ágazati felosztását tartalmazta.
 
A 2012. március közepi verzió 7 területi régiót, illetve 4 oktatási területet lefedő fejlesztési pólust sorolt fel, kialakítási elvként pedig azt határozták meg, hogy egy képzéstípus legfeljebb 3-6  helyen legyen jelen az országban, az egyes felsőoktatási térségeken belül pedig szűnjenek meg a párhuzamosságok. Az átalakításokról és lehetséges összevonásokról akkor úgy nyilatkoztak, hogy az év végére születnek végleges döntések, és a minisztérium az intézményekkel közösen keresi a megoldásokat.
 
Ötletes megoldásokban nem szenvedünk hiányt. A keretszámvágások elleni tiltakozás hatására bejelentették, hogy nem lesznek keretszámok, majd egy héttel ezelőtt az Oktatási Hivatal tudatta az intézményekkel, hogy a hosszú akkreditációs folyamatok eredményeképp kialakított képzési kapacitásaik meglehetősen megcsappantak: tehát az új keretszámot mostantól hívhatjuk kapacitásnak. Anno a Corvinus integrációjának sajtóhíreire az egyetemisták némi kivárást követően demonstrációkkal válaszoltak, tehát most a kormány egész egyszerűen nem beszél intézményi összevonásról, hanem felülről, gazdasági kivéreztetéssel kényszeríti az intézményeket együttműködésre, vagy megszűnésre.
 
Orbán Viktor MTI-nek adott novemberi nyilatkozata, szerint a kormány segíteni fogja az egyetemeket, hogy az önerő híján elakadó fejlesztéseik megvalósuljanak, és szeretné az eladósodott felsőoktatási intézményeket is – azokat, amelyekben a diákok látnak jövőt – kimenteni az adósságból, felkínálni nekik »a tiszta lappal való indulást«. Lássuk a tényeket.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
oskar
2013. február 12. 20:01
Alíz! Ahol én dolgoztam szintén szocialista vállalatként működött. Tudjuk, hogy az milyen. Hasonló a mai egészségügyhöz és oktatásügyhöz. Ekkor vette meg egy USA cég és a feje tetejére állította. Első körben 750 főből maradtunk 200-an. Épületeket adott el.(Szállodát, oktatási központot, bölcsödét, ovodát üdölőket. Ezeket gyorsan. Nem is akarta működtetni. Az adminisztratív létszámot is leépítette. Egy irodaházat, üzemi étkezdét el is dózerolt. Csak azért, mert építmény adót kellett fizetni. A maradék dolgozókat meg megfizette. A szakszervezetet úgy építette le, hogy a szakszervezet harcolt 8% béremelésért a cég adott 20%-ot. Ki akart ezek után szakszervezeti tag lenni??? A maradó emberek simán tudták özemeltetni a céget. Sajátjuknak tekintették, és szerették. A cég egyszer volt az ország legjobb munkahelye a dolgozók titkos szavazatai alapján. Pedig de sokan -hasonlóan az oktatásban dolgozókhoz- véget kiáltottak az átalakításkor.
puszika
2013. február 12. 18:44
Amit hagytak az elvtársak 2010-ben, az most kezd láthatóvá válni!!
Claypool
2013. február 12. 17:52
Ez a Romlaki Alíz egy kifejezetten szemrevaló jerke!
Nannyó
2013. február 12. 17:51
Biztosan rosszul közelítem meg ezt a témát, de... Zárnak be általános iskolákat és középiskolákat a csökkenő gyerekszám miatt. Gondolom, sor kerül felsőoktatási intézmények bezárására is. Ahhoz, hogy ne zárjanak be egyetemeket, főiskolákat, szerintem az szükségeltetik, hogy az intézmények minnél több külföldi, fizetős diákot szerezzenek. Az egyetemeken a külföldi utakra költött pénzeket ilyesmire kell költeni. Azon meg kéretik nem hőbörögni, hogy az állam ellenőrizni akarja az egyetemeken a közpénzfelhasználást.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!