S itt jön aztán a nagy megfejtés: „Biztosak lehetünk a kereszténység morális felsőbbrendűségében az összes a múltban vagy a jelenben elérhető etikai és életvezetési kóddal szemben? Biztosak lehetünk abban, hogy megérdemli az egyébként (nyilván okkal) hanyatló tradíció azt, hogy állami eszközökkel támogassák meg? Biztosak lehetünk abban, hogyha -- tegyük fel -- ismeretlen lenne számunkra a kereszténység, akkor rosszabb világban élnénk? Nem nyomott el a nyugati kereszténység (vagy akárcsak annak római, niceai-gregoriánus paradigmája) olyan tradíciókat, amelyek fennállásától ma jobban érezhetnénk magunkat? Miért ez az automatikus hódolat és evidens tisztelet a triumfáló vallásnak?”
Az első kérdésre számos érvet lehetne felhozni: ami miatt a nyugati civilizáció sikeres lett, az szinte mind a keresztény gondolkodásnak és etikának köszönhető. Részemről nem hiszek a „kódok”-ban. Konzervatívok általában nem beszélnek kódokról. Ha a szerző a keresztes hadjáratokra és az inkvizícióra gondol, amikor kétségbe vonja a kereszténység etikai hitelességét, arról például itt és itt írtam. Hogy rosszabb lett volna-e a világ, ha nem lett volna kereszténység, nos, erre nem tudunk válaszolni. Ez egy olyan kérdés, amit minden vallással és minden tradícióval szemben fel lehet tenni. Válaszadás helyett pedig kuksolhatunk magunk elé nézve. Úgy vélem, nem nyomott el a nyugati kereszténység „olyan tradíciókat, amelyek fennállásától ma jobban érezhetnénk magunkat”, de ha HaFr szerint igen, akkor vegyük sorra, mire gondolhatott: görög vagy római tradíció, Zeuszostul, Jupiterestül, vagy vallási szinkretizmusostul; törzsi-pogány tradíciók? Kétlem, hogy HaFr szívesen áldozna Zeusznak az Akropoliszon, s azt is, hogy szívesen látja a neopogány áramlatokat, beleértve a magyar ősvallás feltámasztására tett kísérleteket. Vagy liberálkonzervatív barátunk szívesen beállna az európai szélsőjobb ezen áramlata mögé? Amúgy létezik szekuláris konzervativizmus, John Kekes például; csakhogy HaFr épp az ő hagyomány-értelmezését veti el, amikor kritizálja, hogy „a konzervatív álláspont szerint pusztán a tradíció léte (függetlenül a tradíció érdemeitől) indokolhatja a tiszteletet”. A konzervatívok nem szokták azt állítani, hogy az általuk védelmezett tradíció tökéletes és hibátlan. Sőt, hangsúlyozzák annak tökéletlenségét. A tradíció ugyanis nem felettünk lebegő erő, amolyan esszencialista módon, hanem tökéletlen emberek által fenntartott dolog. A tradíciót a konzervek nem feddhetetlensége miatt szeretik, hanem relatíve jó volta miatt.
A bloggernek mindezzel az a baja, hogy „ez az elvárás nem univerzalizálható (kb. általánosítható), mert az univerzalizálhatóság megilletné pl. az ateizmust is, és ezen az alapon Magyarország mindjárt nem volna »keresztény állam« (ahogy nem is az)”. Nos, tudunk buddhista, iszlám és egyéb tradíciókról, de ateistáról még nem hallottam. Ha létezik, akkor az olyan, mint a marxista tradíció, azaz tradíció-ellenes. Itt felszínes fogalmi egyezésről van szó, ráadásul ez alapján minden „a tradíció” része, ami megtörtént és amit valaha gondoltak az emberek – ami a fogalom kiüresítése lenne. A kereszténység-ekézés már csak azért is humoros, mert a konzervatív gondolkodás alapító atyái és a legtöbb teoretikusa (és politikusa) keresztény volt – habár részemről ismerek buddhista (és persze ateista vagy nem tételes hívő) konzervatívokat is.
A lokális-univerzális ellentét, illetve a kultúrrelativizmus kérdése persze okoz törésvonalakat a konzervatív gondolkodásban; de ez is csak azt mutatja, hogy HaFr intoleráns módon ki szeretné paterolni a neki nem tetsző gondolkodókat és irányzatokat egy plurális gondolkodói hagyományból. HaFr ugyan vallja az emberi tökéletlenséget, de addig nem jut el, hogy feltegye a kérdést: bármely más „tradíció” kiállná-e az ő erkölcsi mércéjét, az idők folyamán át az azt képviselő emberek mindig, minden körülmények közt feddhetetlenek maradtak volna erkölcsileg? A konzervatív gondolkodás alapvetően a folytonosság híve, és mi sem áll távolabb tőle, mint a cserélgethető modellekben (tradíciókban) való gondolkodás. Egyszerűen nem tudunk hagyományokat cserélgetni, ez elemi tapasztalat. Aki megpróbálja, pórul jár.
A kultúrákhoz való alkalmazkodásban egyébként talán épp a kereszténység a legsikeresebb vallás, az inkulturáció tudatossága miatt. Hogy a kereszténység hanyatló tradíció-e? Nos, lehet hogy Európában annak tűnik, de máshol nem.
*
A magyar konzervativizmusról írott posztjában HaFr azt állítja: „A konzervativizmus nem romanticizmus és főleg nem premodernség. A konzervativizmus -- kétszáz éves története minden pontján -- anti-modernitásában is a modernség része volt, és az ma is. A magyar konzervativizmusnak így nem lehet része a szittya mitológia, a székely romantika, a »tiszta forrás«-pátosz, és nem indulhat ki Úz Bence feltételezett politikai ízléséből sem (ami mellesleg nem volt neki).” Nos, ez is nyilvánvalóan a kormányzatnak szánt oldalszúrás kíván lenni. Igaz ugyan, hogy a konzervség „anti-modernitásában is a modernség része volt”, de ez csak puszta időbeli egybeesés és tudatosodás kérdése. Akár tetszik akár nem, a konzervativizmus lehet romanticista (számos példa van rá a 19. században), és igenis, lehet premodern. „Premodern lény vagyok” – mondta Roger Scruton, márpedig ő csak többet tud a konzervativizmusról, mint HaFr. A szittya mitológiának nem vagyok nagy híve, de mint magyar kulturális örökség, keresztényként és ateistaként is fontos lehet a számunkra őseink hitének, kultúrájának, mítoszainak ismerete. A „tiszta forrás”-pátosz a táncházmozgalomra vonatkoztatható, másra szerintem bajosan. A néptánc viszont konzervativizmus-kompatibilis dolog.
HaFr szerint „a modern konzervativizmus a hagyományos szabadságot védi (minden hatalmi centrummal szemben), és a tradíciónak is csak a voluntarizmussal szemben tulajdonít jelentőséget -- nem aféle komfortzónaként, amelyben az ember jól érzi magát. A legértékesebbnek tartott hagyománya a szabadság (középkori eredetű) hagyománya.” Nos, az első mondat megint csak féligazság: José María Aznar és Mariano Rajoy Spanyol Néppártjáról nehéz volna azt mondani, hogy nem „modern konzervatív”, mégis erőst a madridi központi hatalmat védelmezik az autonómiákkal szemben. Ez tetszhet vagy nem, de egyszerűen ez a létező valóság. És bármennyire is nem vagyok híve a nacionalizmusnak, azt kell mondanom, voltak nacionalista konzervatívok, és a dolog nem gyökerében önellentmondás. A konzervek nacionalista fordulata óta, ami talán Marx internacionalizmusára adott válasznak is tekinthető, a nemzet kiemelt fogalom, még a modern nyugati konzervek szótárában is.
„A konzervativizmus nem lehet populista. Sosem lehet győztese (se kétharmaddal, se éppenhogy) egy választási harcnak. Burke-től Ron Paulig -- néhány rövidebb, átmeneti periódust leszámítva -- osztályrésze a folyamatos politikai vereség, ami nem jelenti azt, hogy ne volna releváns: csak éppen nem vevő rá a közízlés. A konzervativizmus nem állja a versenyt az emberiség rossz szellemeivel (lásd följebb), amelyek önfeladásra és szabadságuk korrumpálására bírják, tömeggé gyúrják az egyéneket” – írja a szerző. Az ilyen defetista kijelentésektől frászt kapok. Az első mondat marhaság. Lásd Chestertont a hagyomány és demokrácia kapcsolatáról vagy Willmoore Kendall plebejus konzervativizmusát, amiről Egedy Gergely értekezett a 2012/5-ös Kommentárban. Esetleg Megadja Gábor és Molnár Attila Károly konzervatóriumos megjegyzését a jobb és bal episztemológiai paradoxonáról elitizmus és populizmus viszonylatában: a liberalizmus és a baloldal mindig a nép nevében lép fel, de felülről reformál és sugdos a fejedelem fülébe, és igazából büdös neki a nép; míg a konzervek arisztokratikusnak tűnnek, de igazából jobban hisznek a józan észben, a népi bölcsességben, a hagyományokban és a konvenciókban.