„Nem kell állandóan, örökké provokálni” – fakadt ki Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke az Index riporterének: a Műcsarnok nemrég lemondott igazgatójának, Gulyás Gábornak korábbi tárlatára utalt, amely Fekete szerint kivívta a református és a katolikus egyház felháborodását is.
A provokációt az MMA-elnök itt pejoratív értelemben használja: sértő szándékkal, öncélú módon való megnyilvánulást sejtet, miközben az efféle gesztus valójában nem egyenértékű az öncélúsággal. Nem tekinthető ugyanis annak, ha a mű egy fontosnak tartott mondanivaló kifejezése érdekében igyekszik konfrontálódni a befogadóval, kivívva annak esetleges megütközését; gondolatokat ébresztve benne a másfajta megközelítés revelatív erejének köszönhetően.
Fekete mást ért ezen felingerlő alapállapot alatt, amelyet Gulyás az Indexnek adott interjújában ki is kér magának: „A kritikai reflexió szerintem a művészet elvitathatatlan joga. Én sem értek egyet azzal, hogy bármely kiállítás vagy kiállított műalkotás sértse egy-egy csoport vallási meggyőződését vagy nemzeti öntudatát. Én konzervatív vagyok, de azt gondolom, hogy ez minden ép erkölcsi érzékkel rendelkező ember számára evidencia, ez önmagában nem konzervatív álláspont.” Ugyanis az önkritikus viszonyulás, a világban bennünket körülvevő dolgok megkérdőjelezése, a határok feszegetése a művészet kiindulópontja. Mivel egyfajta művészet létezését tudom csak elképzelni az esztétika szempontjából (még ha a szépség mindenkinek mást és mást is jelent); ezért nem látok alapvető, lényegi különbséget egy állami fenntartású intézményben bemutatott művészi produktumok, illetve az alapítványok kezében lévő befogadóhelyeken a közönség elé tárt képek, installációk alapvető célkitűzése között. Főként, ha azok a kortárs művészet spektrumában igyekeznek elhelyezkedni. Mivel a Műcsarnok fő feladatának eddig ezt tekintette, ezért érthető, hogy Gulyás nem tartotta elképzelhetőnek az épület falai között egy szalonszerű kiállítás megszervezését, ellenben mindig is elsődlegesnek tartotta a kurátori szerepkörből adódó izgalmas szemléletmódok megjelenítését.