Palagrafus

2012. november 22. 17:41

Érdemes lenne az utóbbi száz év egyházfegyelmi ügyeinek személyi körét számba venni, érdekes jogtörténeti és egyháztörténeti adalékokkal szolgálna.

2012. november 22. 17:41
Jakab Bálint
Reposzt.hu

A joggyakorlat egységesítésének állami kényszere az élet minden területén egyre nagyobb teret nyerő állami befolyással egyenes arányban növekedett. A 19. századi liberális jogalkotás pedig magához ragadta a – dominánsan katolikus egyház által évszázadokon át uralt - magánjogi jogterületüket, amelynek következményei megjelentek minden egyház vonatkozásában. Az addig jórészt szokásjogra épülő, ugyanakkor keresztyén értékrendet hordozó szerves közösségek kezéből lassan kicsúszott a norma meghatározás érvényesítése nemcsak a bűnügyek terén. Vagyis kiesett az egyház kezéből - most már református vonatkozásban - a kálvini modell, amelyben a közösség vezetői és az egyház vezetőtestülete személyi átfedésében biztosíthatta volna az egyház (evangélium) értékrendjét a közösség életében. Az egyházi fegyelem térvesztésének ellentételezéseként az egyházi kötelékben maradtakra próbálta fenntartani az egyházjog hol párhuzamosan, de leginkább a világi jognak alárendelten bírói gyakorlatát. Innen adódik, hogy két területen, a munkajogi és büntetőjogi területen szabályoz. Ebből következik a jog érvényesíthetőségének személyi köre.

Mivel a bibliai és hitvallási alapok nem bírnak jogi relevanciával, (érdekes kérdés, hogy az Anyaszentegyház, mint testület, vagy a bíróság tagjai személyükben nem vállalják/vállalhatják fel) a legfontosabb, a tanfegyelem (vö. Heidelbergi Káté 85. kérdés-felelet) nem érvényesül. Vagyis épp az a sarkalatos alapelv, amire a jelenlegi egyházi bíráskodásról szóló törvény bevezetőjében hivatkozik, szenved sérelmet. Legalábbis a gyakorlat ezt mutatja. S ha néha elő is kerülhetne az egyházzal „függelmi” viszonyban lévőknél, érvényesíthető-e ez az egyháztagságnál? Márpedig ha nem, akkor egy kettős követelményrendszer érvényesül, nem azonosan vonatkozik mindenkire a törvény.

 

Ez a kettősség teljességgel tetten érhető a fegyelmezés terén.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kgyula
2012. december 05. 12:21
"... kiesett az egyház kezéből - most már református vonatkozásban - a kálvini modell, amelyben a közösség vezetői és az egyház vezetőtestülete személyi átfedésében biztosíthatta volna az egyház (evangélium) értékrendjét a közösség életében." A modell nem az evangélium értékrendjét biztosította, hanem az egyház mint evilági struktúra (v.ö. földön küzdő egyház - 2. Helvét hitvallás) uralmát az emberek felett. Amely uralomra mindig is ácsingózott a hierarchia (felekezettől függtlenül), és amit leginkább egy teokratikus állam keretei között lehet megvalósítani. A teokratikus állam viszont egy torz képződmény, aminél nem sokminden áll élesebben szemben az evangéliummal. Hogy is mondja Jézus? "Az én országom nem e világból való." (Jn 18, 36) Az egyházi hierarchia - legyen bár evangéliumi hitű (protestáns) - viszont roppant fogékony az evilágból való hatalom iránt, és képtelen jó szívvel és krisztusi lelkülettel, teljességgel elfogadni a politikai értelemben vett szekularizációt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!