Jézus élete után a kiválasztottak maradtak meg nekünk
Isten igéjét nemcsak a Biblia hirdeti, de minden ihletett mű, így például akár egy festmény, egy regény. Vagy éppen egy sorozat, amely Jézus élete alapján még rekordot is állított.
Érdemes lenne az utóbbi száz év egyházfegyelmi ügyeinek személyi körét számba venni, érdekes jogtörténeti és egyháztörténeti adalékokkal szolgálna.
„A joggyakorlat egységesítésének állami kényszere az élet minden területén egyre nagyobb teret nyerő állami befolyással egyenes arányban növekedett. A 19. századi liberális jogalkotás pedig magához ragadta a – dominánsan katolikus egyház által évszázadokon át uralt - magánjogi jogterületüket, amelynek következményei megjelentek minden egyház vonatkozásában. Az addig jórészt szokásjogra épülő, ugyanakkor keresztyén értékrendet hordozó szerves közösségek kezéből lassan kicsúszott a norma meghatározás érvényesítése nemcsak a bűnügyek terén. Vagyis kiesett az egyház kezéből - most már református vonatkozásban - a kálvini modell, amelyben a közösség vezetői és az egyház vezetőtestülete személyi átfedésében biztosíthatta volna az egyház (evangélium) értékrendjét a közösség életében. Az egyházi fegyelem térvesztésének ellentételezéseként az egyházi kötelékben maradtakra próbálta fenntartani az egyházjog hol párhuzamosan, de leginkább a világi jognak alárendelten bírói gyakorlatát. Innen adódik, hogy két területen, a munkajogi és büntetőjogi területen szabályoz. Ebből következik a jog érvényesíthetőségének személyi köre.
Mivel a bibliai és hitvallási alapok nem bírnak jogi relevanciával, (érdekes kérdés, hogy az Anyaszentegyház, mint testület, vagy a bíróság tagjai személyükben nem vállalják/vállalhatják fel) a legfontosabb, a tanfegyelem (vö. Heidelbergi Káté 85. kérdés-felelet) nem érvényesül. Vagyis épp az a sarkalatos alapelv, amire a jelenlegi egyházi bíráskodásról szóló törvény bevezetőjében hivatkozik, szenved sérelmet. Legalábbis a gyakorlat ezt mutatja. S ha néha elő is kerülhetne az egyházzal „függelmi” viszonyban lévőknél, érvényesíthető-e ez az egyháztagságnál? Márpedig ha nem, akkor egy kettős követelményrendszer érvényesül, nem azonosan vonatkozik mindenkire a törvény.
Ez a kettősség teljességgel tetten érhető a fegyelmezés terén.”