Egyébként a gazdasági fellendülés beindítása céljából 2022 novemberében csak az ország bajba jutott ingatlanpiacának újjáélesztésére és a fejlesztők finanszírozásának segítésére 16 intézkedéscsomagot hirdettek meg. Ez a szakpolitikai változás azt sugallja, hogy a pártállam ismét az ingatlanpiac fellendülésére fogad a növekedés helyreállítása érdekében.
Az elmúlt két évben a kínai magán ingatlanfejlesztők, mint például az Evergrande és a Vanke, a szigorú korlátozások miatt visszavettek az agresszív földvásárlásból. Míg a magán ingatlanfejlesztők keresletének csökkenése segíthetett volna enyhíteni a kísértést, hogy a mezőgazdasági területeket ingatlanfejlesztésre használják, a keresleti űrt nagyrészt állami tulajdonú vállalatok és a kormány által támogatott fejlesztők vagy vállalatok, illetve helyi kormányzati finanszírozási eszközök töltötték be. 2022-ben már a 100 legnagyobb földvásárló vállalat több mint 80 százaléka állami tulajdonú vállalat volt. A helyi kormányzati finanszírozási eszközök lehetővé teszik az önkormányzatok számára, hogy kötvénykibocsátás révén, mérlegen kívüli adósságot vegyenek fel hosszú távú infrastrukturális beruházások finanszírozására anélkül, hogy a könyv szerinti tőkeáttételi mutatójuk növekedne.
A helyi kormányzati finanszírozási eszközökkel való földvásárlások aránya a helyi önkormányzatok földértékesítési bevételein belül 2022-ben közel 20 százalékra nőtt a 2021-es 14,5 százalékról, ami arra utal, hogy ezek az eszközök valószínűleg hamis bevételi forrást biztosítottak, és súlyosbították a helyi önkormányzatok mérlegen kívüli adósságproblémáját. Lényegében a helyi hatóságok sehol meg nem jelenő kölcsönöket vesznek fel saját bevételeik finanszírozására, jelzálogot téve pénzügyi és politikai jövőjükre, hogy talpon maradhassanak. Az ilyen formájú földeladások fellendítése, amikor a magánfejlesztők részéről alacsony a kereslet, politikailag kényelmes csatornát biztosít a helyi önkormányzatok számára, hogy korlátozott költségek mellett bevételhez jussanak.
A korlátozott költségvetési források mezőgazdasági területek védelmébe történő befektetése ezzel szemben nem hoz azonnali politikai és pénzügyi megtérülést, így nehezen adható el a helyi tisztviselőknek, akikre a gyors gazdasági fellendülés érdekében nehezedik nyomás.
Bár a termőföldek védelme hosszú távon fontos ügy, amelyet Pekingben elméletileg felülről támogatnak, a helyi önkormányzatok zsebéből és a központi hatóságok támogatásaiból származó pénzt kell rááldozni.
Ezek a költség-haszon számítások azt jelentik, hogy a helyi tisztviselők valószínűleg visszatérnek a legismertebb forgatókönyvükhöz, a bevételek növeléséhez a földeladások kiterjesztésével és a mezőgazdasági területek gyárakká és házakká alakításával, hogy felgyorsítsák a vidéki iparosítást és urbanizációt. A földeladások ilyen azonnali kiterjesztése azt jelenti, hogy Kínában olyan lakásfelesleg alakulhat ki, amely a következő 5-10 évben újabb lakáspiaci összeomláshoz vezethet.
Kifektetés
A korlátozott belföldi termőföldkínálat és az élelmezésbiztonságra való törekvés azt diktálja, hogy Kína bővítse tengerentúli termőföld-befektetéseit. A 2007. évi első számú dokumentum először határozta meg nemzeti stratégiaként a mezőgazdaság és a mezőgazdaság „kifelé nyitását” a világ többi részére, de a hangsúly akkoriban az exporton volt.
A Land Matrix, egy európai földmonitorozó szervezet szerint a kínai vállalatok külföldi országokban 6,48 millió hektár felett szereztek ellenőrzést, ami majdnem akkora, mint Írország. Ez a szám eltörpül a brit cégek által ellenőrzött 1,56 millió hektár, az amerikai cégek által birtokolt 860 000 hektár és a japán cégek által birtokolt 420 000 hektár mellett. Az amerikai termőföldekbe történő kínai befektetések máris aggodalmakat váltottak ki Washingtonban, annak ellenére, hogy Kína jelenleg a külföldi tulajdonban lévő amerikai termőföldeknek csak kevesebb mint 1 százalékát birtokolja. Republikánus törvényhozók már kidolgoztak egy törvényjavaslatot, amely megtiltaná az amerikai termőföldek kínai vásárlását, és az olyan államokban, mint Texas, az intézkedések még előrébb tartanak. Kína nemcsak az Egyesült Államokban, hanem az Egyesült Államok szövetségeseinél, például az Egyesült Királyságbank, Franciaországban és Ausztráliában is rendelkezik termőföldekkel.
Ha Kína gazdasági fellendülését és további növekedését táplálja a földeladások és az ingatlanpiac, akkor az élelmiszerbiztonság előtérbe helyezése azt jelenti, hogy a kínai szervezeteknek agresszívabb tengerentúli földvásárlásokba kell belevágniuk. Míg az amerikai-kínai verseny jelenlegi színtere a chip- és félvezetőiparra összpontosult, új front alakulhat ki a termőföldekért és a mezőgazdasági technológiákért folytatott verseny formájában. Kína túlélheti a chipháborúban bekövetkező kudarcokat, de az élelmezésbiztonságért folytatott harcban sokkal nagyobb a tét. Ha az élelmezésbiztonsági fronton kudarcot vallanak, az veszélyezteti a rezsim túlélését.
(Forrás: Foreign Policy)