A társadalmi nehézségek kibontakozása tehát a legtöbb esetben elkerülhetetlenné válik. Az esetleges megszorító intézkedések, illetve az elhalasztott beruházások pedig a fenntartható fejlődési, növekedési célokat is aláássák. Mindemellett nő az országok hitelkockázata, vagyis a jövőben az adósság refinanszírozása csak magasabb költségek mellett tud megvalósulni.
A fenti problémákkal küszködő országok stabilitását és növekedését az is veszélyezteti, hogy ezek az országok sokkal kitettebbek és sérülékenyebbek lesznek a piaci hangulat hirtelen változásaira. S bár technikai értelemben az adósság fenntarthatónak minősül, minden más tekintetben fenntarthatatlan. A múltbeli tapasztalatok szintén azt mutatják, hogy a gyors adósságfelhalmozás jellemzően növeli a pénzügyi válságok, a fizetésképtelenség vagy bankválságok kockázatát, ami gazdaságilag szintén meglehetősen költséges.
A másik oldalt tekintve, felhozható az az érv, hogy önmagában a nominális adósságszintek kevés információt tartalmaznak az esetleges adósságproblémákat illetően, illetve az
akadémiai, tudományos munkák között sincs egyetértés arról, hogy GDP arányosan mi az a küszöbérték, ami felett az adósságráta már káros növekedési hatásokkal jár, vagy fenntarthatósági problémákat generál.
Ami viszont fontos, hogy már a Covid-19 előtti időszakra is igaz volt a fejlődő, feltörekvő országok esetében, hogy az adósságfelhalmozást nem kísérte gyorsabb növekedés. A pandémia előtti évtized növekedés szempontjából csalódást jelentett, illetve annak jeleit mutatta, hogy az adósság és a kormányzati pénzösszegek feltehetően nem megfelelően kerültek felhasználásra. Lényegében tehát már a megelőző időszakok is az adósság-fenntarthatósági nehézségek irányába mutattak, s a pandémia csak egy újabb, óriási löketet adott e problémák mélyülésének.
Nemzetközi elköteleződés is szükséges a fenntarthatóság támogatása érdekében
A Financial Times-on a közelmúltban publikált írás arra hívja fel a figyelmet, hogy sürgősen szükség lenne egy független hatóságra, ami a hitelezők és az adósok érdekeit egyaránt előtérbe helyező megoldási javaslatokat segíti elő. Bár nem beszélhetünk a nemzetközi közösség ez irányú erőfeszítéseinek hiányáról, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek a pandémiát követően korántsem hozták el a várt sikereket. Hiányzik tehát egy adósok és hitelezők érdekeit is egyaránt figyelembe vevő hatékony rendszer, ami azért is lenne különösen hangsúlyos, mivel az esetleges nemteljesítés nemcsak az adós, de a hitelező számára is komoly problémákat generálhat.
Független hatóságra lenne szükség
Az ilyen és ehhez hasonló kezdeményezések nem újkeletűek. A korábbi évtizedek vívmányai között említhető meg az 1956-ban megszületett, kormányhitelezőket magába tömörítő Párizsi Klub, melynek mögöttes motivációja az volt, hogy Argentína hitelezői elkezdtek félni, hogy elveszítik a teljes kölcsöntőkéjüket.
A csőd megelőzése érdekében megállapodásokat kötöttek az adósság átstrukturálásáról, a későbbiekben pedig több száz hasonló megállapodás született globálisan. Szintén fontos szerepet töltött be a Londoni Klub, mely elsősorban bankokat tömörített magába, és ugyancsak a főként fejlődő országoknak nyújtott hitelek feltételeinek átstrukturálásában működött közre. Itt említhető meg továbbá az IMF és a Világbank által 1996-ban elindított HIPC (Heavily Indebted Poor Countries, azaz Súlyosan eladósodott szegény országok) kezdeményezése is, melynek célja volt annak biztosítása, hogy egyetlen szegény ország se szembesüljön kezelhetetlen adósságterhekkel.
. A korábbi évtizedek vívmányai között említhető meg az 1956-ban megszületett, kormányhitelezőket magába tömörítő Párizsi Klub, melynek mögöttes motivációja az volt, hogy Argentína hitelezői elkezdtek félni, hogy elveszítik a teljes kölcsöntőkéjüket.
A csőd megelőzése érdekében megállapodásokat kötöttek az adósság átstrukturálásáról, a későbbiekben pedig több száz hasonló megállapodás született globálisan. Szintén fontos szerepet töltött be a Londoni Klub, mely elsősorban bankokat tömörített magába, és ugyancsak a főként fejlődő országoknak nyújtott hitelek feltételeinek átstrukturálásában működött közre. Itt említhető meg továbbá az IMF és a Világbank által 1996-ban elindított HIPC (Heavily Indebted Poor Countries, azaz Súlyosan eladósodott szegény országok) kezdeményezése is, melynek célja volt annak biztosítása, hogy egyetlen szegény ország se szembesüljön kezelhetetlen adósságterhekkel.
A Covid-19 krízis kezdeti szakaszában szintén az IMF és a Világbank szorgalmazására a G20 országok felállították a DSSI-t (Debt Service Suspension Initiative). A 2020 májusában létrejött adósságszolgálat felfüggesztési kezdeményezés, majd a később kialakított Közös Keretrendszer segítette az országokat abban, hogy erőforrásaikat a megfelelő területekre tudják összpontosítani, és ennek megfelelően támogatni tudják aleginkább veszélyeknek kitett több millió ember megélhetését. 2020 májusa és 2021 decembere között a kezdeményezés 12,9 milliárd dollár összértékű adósságszolgálati fizetést függesztett fel.