2. ábra: A fejlődő országok külső adósságállománya a GDP százalék-ában
Forrás: UNCTAD
Megjegyzés: PPG (Publicly guaranteed debt) long term debt: A magánszektor külső (hosszú lejáratú) adósságkötelezettsége, amelynek teljesítésére az adóssal azonos gazdaságban rezidens állami egység szerződéses garanciát vállal; PNG (Publicly Non-Guaranteed debt) long term debt: a magánszektor külső (hosszú lejáratú) adóssága, amelyre nem vállal szerződéses garanciát egy ugyanabban a gazdaságban rezidens állami szektor. Short term debt: rövid lejáratú adósság.
A megoldások egy másik forrása: a kormányzati hitelesség és átláthatóság erősítése
Ahogy azt az IMF Fiscal Monitor is kiemeli, az átlátható közpénzügyek – kiegészülve a költségvetési politikához kapcsolódó hiteles szabályrendszerrel és hatékony intézményekkel – kulcsfontosságúak a fiskális kilátások javításában. Amikor a hitelezők bíznak abban, hogy a kormányzat fegyelmezett fiskális politikát hajt végre, akkor olcsóbb finanszírozási feltételeket szabnak meg, megkönnyítve ezzel a hiány finanszírozását. A hitelesség a magánbefektetőket is vonzhatja, valamint elősegítheti a makrogazdasági stabilitást.
A kormányok a költségvetésük fenntarhatósága melletti elkötelezettségüket jelezhetik például a strukturális reformok (például támogatási vagy nyugdíjreformok) végrehajtásával; illetve tovább növelhető a hitelesség az átlátható kommunikációval, a szigorúbb költségvetési szabályokkal. Mindez válsághelyzetek idején is nagyobb mozgásteret jelent.
Mi lehet a kiút az adósság szorításából?
Amikor adósságfenntarhatóságról van szó, akkor a kormányzatok részéről kevésbé preferált az adósságállomány nominális csökkentése, hiszen a költségek állampolgárokra való terhelése különféle adók formájában politikailag nem kifizetődő. Ahhoz, hogy a hosszú távú kilátások javuljanak, és ez minél kisebb társadalmi teher mellett valósuljon meg, a fenntartható növekedést kell erősíteni. Ehhez szorosan kapcsolódik a kormányzat minősége, hitelessége.
Az érintett fejlődő és feltörekvő országokban számos esetben gyengék ezek a fenti szempontok. A korrupció, az átláthatóság hiánya pedig rontja a befektetői bizalmat és a beruházásokat is visszatarthatja.
A támogatások vagy adósságkönnyítések esetén fontos, hogy a források olyan területekre kerüljenek, ahol hatékonyan költik el azokat, hozzájárulva a gazdasági jólét előrehaladásához.
Ez tehát egy olyan terület, amit mindenképp fejleszteni kell. A probléma az, hogy az államadósság fenntarthatóságából fakadó problémák javarészt az állampolgárokon csapódnak le. Hiába azonban a külső segítségnyújtás, ha az intézményi hatékonyság gyenge.
A nemzetközi kezdeményezések, melyek az adósok és hitelezők számára egyaránt kedvező feltételek szorgalmazása mellett támogatnák az adósságfenntarthatóságot, szintén hasznosak.
A megemelkedett adósságszintek esetén nem szabad megfeledkezni arról, hogy az adósság nem csak az adós problémája, hanem legalább ennyire a hitelező országé/intézményé is, amely vészforgatókönyv esetén a teljes összeget elveszítheti.
A nemzetközi kezdeményezéseknek azonban szintén csak akkor tudnak megfelelő segítséget biztosítani, ha azok alkalmazkodnak a változó hitelezői bázishoz, melyben a multilaterális intézmények mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a magánhitelezők. Figyelembe kell vennie a pénzügyi eszközök egyre összetettebb jellegét, illetve javítani az adósság átláthatóságát, igazságos tehermegosztást és gyors adósságrendezést biztosítva. Ellenkező esetben az érintett országok könnyedén egy elveszett évtizeddel találhatják magukat szemben.
Borítókép: MTI/EPA/Shawn Thew