Méregdrága a metaverzum headset, az emberek inkább telefonon jelentkeznek be a virtuális valóságba

2022. október 10. 18:16

Néhány héten belül Mark Zuckerberg bemutatja a Meta új virtuális valósághoz kapcsolódó headsetjét – ám úgy tűnik, valójában nem nélkülözhetetlen eszköz, hiszen a metaverzum – az internet 3D-s változatának – eléréséhez nem is feltétlenül szükséges. 

2022. október 10. 18:16
null

Bár a Facebook eddig körülbelül 14 millió virtuális valóság, azaz VR-headsetet adott el, mégis több millióan különböző alkalmazásokon keresztül látogattak a metaverzumba. A trend valószínűleg még évekig folytatódik majd, mivel a VR-headsetek egyelőre túl nagy méretűek és igen borsos az áruk. 

Ez Zuckerbergnek természetesen nem kedvező, hiszen neki érdeke, hogy az emberek megvásárolják a headsetet – már csak azért is, mert így nagyobb befolyása lehet a metaverzum piacterére. 

Miért fontos a headset Zuckerbergnek?

A Google és az Apple szabályozzák alkalmazásaikat – beleértve a metaverzumhoz kapcsolódóakat is –, emellett a metaverzum reklámbevételeiből is részesednek. A Bloomberg szerint nem lenne logikus lépés, ha a Facebook ezt az utat választaná, inkább egy saját böngészőn keresztül kellene elérhetővé tenni a virtuális világot.

A Meta technológiai vezetője, Andrew Bosworth az év elején a Twitteren utalt arra, hogy a webes verzió a tervek között szerepel, de a vállalat szóvivője nem kívánt további részleteket közölni.

„Ez a Facebook 3D-s változata lenne, amely úgy nézne ki, mint egy játék” – mondta Sam Huber, a LandVault nevű metaverzum-ingatlanokkal foglalkozó startup cég vezérigazgatója. 

Lassú siker vagy váratlan bukás?

A befektetők sem repesnek az örömtől, hiszen egyelőre nem sokan vásárolták meg a headsetet: 

A Horizon Worlds tavaly októberi indulása óta mindössze 300 ezren látogatták meg a platformot,

 amelyet csak Quest 2 headset segítségével lehet elérni.

„Nincsenek olyan adatok, amelyek alátámasztanák, hogy a VR-headsetek tömegpiaci eszköznek számítanak.”  – mondta Wagner James Au blogger, aki több mint egy évtizede foglalkozik a metaverzummal. 

Valójában a metaverzum „lapos” – tehát heaset nélkül is elérhető – változatai sokkal népszerűbbek, mint a 3D-sek. A Roblox 52 millió napi látogatójának körülbelül háromnegyede telefonon, míg a Microsoft Minecraftját vagy Fortnite-ját használók túlnyomó többsége asztali számítógépen vagy mobilon kapcsolódik be.

Több metaverzumos cég is leomondott a 3D-ről

 A Decentraland – egy kriptoeszközök kereskedelmére szakosodott virtuális világ – „virtuális valóság platformként” indult, amikor 2017-ben elindította az első érmekibocsátását. A vállalat szerint azonban azóta minden felhasználója asztali számítógépen vagy böngészőn keresztül kapcsolódik hozzájuk.

Egy társas kapcsolatok kialakítására szolgáló platform, a VRChat először 2014-ben jelent meg alkalmazásként az Oculus headsetekhez. Három évvel később elkészült az asztali verziója, és azóta több millió felhasználóval gazdagodtak.

„A költség számít” – mondta Artur Sychov, a Somnium Space nevű metaverzum startup alapítója, melyet többségben szintén böngészőn keresztül látogatnak. 

A Meta Quest 2 körülbelül 400 dollárba kerül, míg más rivális headsetek ára meghaladhatja a 800 dollárt.

Mi ebből a tanulság?

Eddig a Meta marketingje a VR-headsetek magával ragadó előnyeire összpontosított. Elmondásuk szerint olyan érzést kelt a headset, mintha valóban a munkatársakkal beszélgetnénk, vagy egy fitnesz órán vennénk részt. Ám azt elfelejtették, hogy nem a jó grafika, inkább az „új élmény” lehetősége ragadja meg az embereket – ehhez pedig nincs szükség VR-headsetre.

Ahhoz, hogy több embert csábítson a virtuális platformokra, a Metának nem szükséges ennyi időt és energiát beleölnie a legmodernebb headsetekbe, inkább a programon belüli lehetőségekre érdemes összpontosítania. A Roblox például a szórakozás mellett a kereskedelemnek is helyet ad. Szinte minden tartalma felhasználó által generált, akárcsak a TikTok vagy a YouTube, és ez nagyban hozzájárul a vonzerejéhez.

Zuckerbergnek hasonlóképpen olyan hellyé kell változtatnia a metaversenyt, ahol az alkotók virágozhatnak. A Metának egyszerre kell egyszerű emberek számára is elérhetővé és vonzóvá tennie a metavezumot.

Borítókép: MTI/EPA/Shawn Thew

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zrx8
2022. október 13. 23:44
Feltalálják a Second Life-ot, ami már lassan 20 éve létezik.
triacus
2022. október 13. 23:44
Megpróbálom elmagyarázni: A metaverzum egy, a felhasználó által egy avatarral - egy virtuális figurával - bejárható virtuális, 3 dimenziós világ. Lényegében a 3 dimenziós játékok is egyfajta metaverzumok, amiknek fő célja a szórakoztatás. Ezt a metaverzumot szeretné a Facebook közösségi oldalt is jegyző Meta Inc (amelynek a főnöke ez a Zuckerberg) kommunikációs platformként, közösségi (oktatási-, munka-) térként, használni. Ennek egyik fő eleme a virtuális valóság (Virtual Reality, VR) szemüvegek, amik a felhasználót ezen 3 dimenziós világban történő cselekmények középpontjába helyezi (így érdekesebbé teszi, nagyobb függést alakít ki a felhasználóban) azzal, hogy a virtuális világ képét a két szemre külön-külön vetítve térérzetet keltenek. Viszont úgy látszik, hogy a felhasználók ezen VR-szemüvegek borsos ára miatt nem kedvelik ezt a megjelenítési módot.
annamanna
2022. október 12. 18:23
A 3D filmek se lettek valami nagy sikersztorik.
Brandon the great Negro
2022. október 12. 06:16
Ez mi ez?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!