Elkészült a hároméves bérmegállapodás: csütörtökön kiderülhet, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum 2027-ig
A Mandiner úgy tudja, meglesz az átlagos 12 százalékos minimálbér-emelés, de a részletekre csak holnap derül fény.
Felépítik a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális kombiterminál valósághű virtuális ikertestvérét, amely valós időben, 3D-s technológiával követi a logisztikai központ folyamatait és működését, közölte a projekt kommunikációjáért felelős társaság pénteken.
Virtuális csomópont
A magyar-ukrán határ mellett jelenleg is épülő EWG üzemeltetője és a MaxWhere által fejlesztett megoldás lényege, hogy az új rendszer a terminál valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza, és
A magyar startup cég fejlesztése a létesítmény több alrendszeréből, így a terminál operációs rendszeréből, a beléptetőkapukból, a darukat vezérlő egységekből, vagy a kamerákból gyűjti és egyesíti az információkat, majd valós időben megjeleníti az operátoroknak, akik a terminál működését 3D-ben tudják nyomon követni. A virtuális rendszer időbeli és térbeli precizitással követi a terminál területén lévő vonatokat, kamionokat, az összes konténert és az emberek mozgását, valamint az átrakási folyamatokat. A daruk mozgását és helyzetét öt centiméteres pontossággal tudja figyelni, kapcsolatban van a vasúti beléptetőkapukkal, a konténereket azonosító OCR-kapukkal, a sorompókkal és a mérlegekkel.
A napi üzemeltetési tervek ismeretében az operátorok szimulációt is tudnak végezni, így előre fel tudnak készülni az előttük álló műszak feladataira. A világon egyedülálló logisztikai rendszert a terminál indulása előtt oktatási és betanítási célokra fogják használni.
A 140 hektáros területen, 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található EWG 2022 első negyedévében áll üzembe. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve a legnagyobb ilyen létesítmény lesz Európában.
Fényeslitkén épül az Új Selyemút kapuja
2021 januárjában vette kezdetét a kelet-magyarországi Fényeslitkén egy hatalmas vasúti fejlesztési projekt. A terv igazán ambiciózus: a beruházók az aprócska szabolcsi faluban akarják felépíteni a kontinenseken átívelő Új Selyemút kelet-nyugati kapuját, hogy ezen keresztül áramoljon a vasúton szállított áru Európa nyugati része felé, tudósított a Makronóm.
Fényeslitkén épül a kínai Új Selyemút eurázsiai vasúti forgalmát kiszolgálni hivatott intermodális vasúti terminál – így pedig az apró falu világgazdasági jelentőséggel bír.
A Makronóm riportjából kiderül, hogy a terminál építését bejelentő közlemények a mai modern világ szinte minden hívószavát tartalmazzák: a tervek szerint lesz itt saját 5G hálózat illetve zöld megoldásokkal operáló saját energiaellátás is. A terminál területén még az autók és a traktorok is zöldek lesznek, mivel csak elektromos meghajtású járműveket alkalmaznak majd az EWG szerint. A hatalmas energiaigényt pedig egy nagyteljesítményű napelempark illetve egy hőszivattyús megoldás biztosítja majd.
Az EWG lapunknak elmondta, hogy
„itt telepítenek a világon elsőként 5G-vezérelt darukat szárazföldi terminálba”,
így bizonyos tekintetben valóban világelső technikai innovációról beszélhetünk. Így pedig állításuk szerint a technológiai-műszaki színvonalat tekintve ez lesz a legkorszerűbb intermodális kombiterminál Európa keleti felén.
Az új vasúti telep technológiai kapacitásai is egyedülállók lesznek: egyszerre több, 740 méter hosszúságú vonat rakományának nyomtávváltását is le tudja majd vezényelni az innovatív darutechnológia. Továbbá, az új daruk a legszigorúbb minősítéseknek is megfelelnek, így pedig olyan kényes vegyi anyagokat is átrakodhatnak majd, melyek nyomtávváltása eddig problémás volt.
(MTI, Makronóm, címlap: Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója a 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate (EWG) intermodális logisztikai terminál építési területén Fényeslitkén 2021. május 26-án. A 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab 20 láb hosszú konténert is tud majd kezelni.
MTI/Balázs Attila)