Brit kutatás: Ha élhető városokat akarunk, le kell állnunk az autóhasználattal

2021. június 24. 08:55

Teljesen autómentessé kell válniuk a városoknak, hogy a jövőben is élhetők maradjanak – vélik kutatók a városi gépkocsihasználat alakulásának egy új matematikai modellezése alapján.

2021. június 24. 08:55
null

A University College London tudósainak részvételével folyt nemzetközi kutatás készítői a közösségi magatartás megváltoztatására szólítottak fel a városokban közlekedő gépkocsik számának csökkentésére. Emlékeztettek arra, hogy a gépkocsigyártás gyorsabb ütemben nő, mint a népesség: 2019-ben 80 millió gépkocsit gyártottak világszerte, miközben a Föld népessége 78 millióval nőtt.

A kutatók szerint

a jövőbeni várostervezésnek magában kell foglalnia a gépkocsitól való függőség csökkentését, ösztönzést a kevesebb és rövidebb autóút megtételére, bátorítást a gyaloglásra és kerékpározásra, amelyeknek a helyi közlekedés elsődleges módozataivá kell válniuk.

A közösségi közlekedés használatát hosszabb utazásokra kell használni, a gépkocsikat csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.

Az Open Science folyóiratban közzétett tanulmányukban egy új matematikai modellt hoztak létre különböző forgatókönyvekkel a városi gépkocsihasználatra, amelyben a lakók vagy naponta használták autóikat, vagy közösségi közlekedést használtak. Más tényezők mellett számításba vették az utazási idő hosszának a becsült költségét, mivel ez a legnagyobb tényező, amikor valaki arról dönt, miként utazik.

„Néhány évtized múlva lesznek 40-50 milliós lélekszámú városaink, amelyek 40-50 millió gépkocsi számára elégséges parkolókra fognak hasonlítani. A gépkocsi szükségessége egy nagyon szennyező iparágtól és egy nagyon drága marketingtől ered” – idézte Rafael Prieto Curielt, a tanulmány vezető szerzőjét az EurekAlert tudományos hírportál.

A különböző forgatókönyvek számításai alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a gépkocsihasználat csökkenése elsősorban attól függ, hogy a lakosoknak biztosítják a választást több utazási mód közül. A kutatók szerint

az emberekben tudatosítani kell a gépkocsihasználat, valamint a dugódíj, az autópályadíj, a parkolás költségeit, ami segíthet abban, hogy elkedvetlenítsék őket a gépkocsihasználattól.

A tömegközlekedés jobbításával, az utazási idő rövidülésével több embert téríthetnek át használatára.

A modellezésben egy szélsőséges forgatókönyvet is találtak, amikor egy 50 millió város, 50 milliós gépkocsiparkjának mindennapos munkába járási használatát vizsgálták.  A kutatók arra jutották, hogy egy ilyen városban a legnagyobbak a dugók, több közlekdési infratuktúrára sugárutakra, hidakra, parkolóházakra van szükség.

(MTI, fotó: Mátrai Dávid/Mandiner)

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Rasdi
2021. június 24. 18:33
Már elnézést, de a 80 milliós évi gk-gyártás nem jelenti a gk-állománynak a 78 milliós lakosságnövekedésnél gyorsabb növekedését. A gk-gyártás növekedését a születésszámmal lehet esetleg összevetni, mivel évente akár 10 milliós nagyságrendben is vonhatják ki forgalomból az elöregedett gk-kat. Akkor viszont már messze nem feltétlenül igaz, az állomány gyorsabb növekedése.
Akitlosz
2021. június 24. 18:33
Vajon az ezt így kikutató kutatók hogyan járnak be dolgozni?
Akitlosz
2021. június 24. 18:32
A tömegközlekedés sohasem lesz jobb a személyautóközlekedésnél. A személyautókban van klíma, olyan zenét, rádiót hallgat benne az ember, amilyent akar, lehet benne szexelni is a hátsó ülésen, a házi állatoknak is kényelmesebb, több emberrel pedig még olcsóbb is, mint a tömeg. És nincsen időhöz kötve az utazó. Nem akkor utazik, amikor jön a busz, hanem akkor amikor akar. És arra amerre akar. A tömegközlekedés rosszabb életet jelent, kötöttebb, kevésbé szabad életet, alacsonyabb életszínvonalat, nem is közlekednek tömegben, akiknek nem muszáj.
Akitlosz
2021. június 24. 18:26
"Emlékeztettek arra, hogy a gépkocsigyártás gyorsabb ütemben nő, mint a népesség: 2019-ben 80 millió gépkocsit gyártottak világszerte, miközben a Föld népessége 78 millióval nőtt." Csak gyártják az autókat? Nem vontak ki egyet sem a forgalomból? A gyártott autók nem feltétlenül növelik a forgalomban lévő autók számát. Amúgy egy normális gondolkodású világban jó hírként, sőt sikerként tálalná a nem normális gondolkodású Mandiner, hogy egyre több embernek van autója, így nő az életszínvonal. Még pár milliárdnyi embertől ugyan nem lesz jobb élet a Földön, hanem rosszabb lesz. Semmiről nem érdemes lemondani azért, hogy még pár százmillió négert el tudjanak tartatni az európaiakkal Európában.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!