A beszállítókat védő új szabály egyelőre csak a veszélyhelyzet idején lesz hatályos, de a Deloitte szerint nem kizárt, hogy a kiskereskedelmi különadóhoz hasonlóan a veszélyhelyzet utánra is kiterjesztik majd az alkalmazását.
Otthon nem tehetnék meg a multik, amit a magyar termelőkkel megtesznek
Magyarországon a kereskedelmi láncok nem kötnek hosszú távú szerződéseket a beszállítókkal, így a termelők sem tudnak fejlődni – árulta el Márkus Zsolt (képünk bal oldalán), a Veresi Paradicsom high-tech „paradicsomgyárat” felépítő egykori multivezér a Makronómak az eheti Mandiner hetilapban.
Hozzátette, hogy Magyarországon is született koncepció a helyi termelés és értékesítés erősítésére, függetlenül attól, hogy
itthon hozzávetőleg nyolcvan százalékban külföldi tulajdonban vannak a kereskedelmi láncok.
Elengedhetetlennek tartja viszont, hogy ezt a koncepciót sikeres kommunikáció kísérje.
„Németországban lehetetlen eladni bizonyos időszakokban importterméket – Magyarországon ez ismeretlen. Norvégiában jogszabály engedi a termelők nyári áregyeztetését, gyakorlatilag kartellezését, hogy ne legyenek kiszolgáltatva a piaci viszonyoknak. Hangsúlyozom ismét, hogy külföldön a beszállítói fejlesztés jegyében a gazdálkodókkal hosszú távú, akár nyolc-tíz éves szerződéseket is kötnek, amelyekre könnyebben adnak hitelt a bankok is. Járványhelyzetben, amikor a logisztika összeomlani látszik, felértékelődik a helyi termelési képesség, ezt érzékeljük. A kereskedelmi láncok figyelmeztetést kaptak: nem is olyan könnyű most Spanyolországból vagy Olaszországból tiszta és biztonságos árut behozni, tehát a saját érdekük kívánja, hogy a magyar termelők talpon maradjanak. Jó irányba tart a magyar kereskedelem, de erősen le vagyunk maradva Ausztriához, Franciaországhoz és Németországhoz képest” – árulta el.
Márkus Zsolt ma egy globális multi vállalat külföldi központjában dolgozna vezetőként, ha nem veszi a fejébe, hogy inkább itthon építi fel saját high-tech „paradicsomüzemét”. A cégtulajdonost a külföldön dolgozó magyarok hazacsábításáról, a hazai agráripar helyzetéről és arról is kérdeztük az eheti Mandiner hetilapban, mitől finom igazán a paradicsom és miért illúzió a „nagyi paradicsoma”.
Mint Ledó Ferenc, a FruitVeb, Zöldség-gyümölcs Szakmaközi Szervezet elnöke a Makronómnak elmondta, „minden ország törekszik arra, hogy előnyben részesítse a hazai termékek forgalmát, ez különösen igaz az élelmiszerekre azon belül is a frisspiaci zöldség-gyümölcs félékre. Ezt addig tudja megtenni, ameddig az uniós jogszabályok engedik. Európában talán a franciák, azok akik minden eszközzel elmennek a falig, védik saját termelőjüket. A magyar fogyasztók többsége »szemre« vásárol és elsődleges szempont a termék ára. Míg több európai országban, így Franciaországban is akár többet is hajlandó adni a hazai termékért. A fogyasztók meggyőzése, marketing, különböző védjegyek használata nálunk is elkezdődött, de ebben sajnos még rengeteg a tennivaló” – utalt Ledó is arra, hogy a fogyasztók és a termelők tudatossága, viselkedése, érdekérvényesítése is kiemelten fontos.