Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Csak a harmadik negyedévben várható, hogy a legnagyobb belföldi piaccal rendelkező országokban (Kína, Egyesült Államok) élénkülni kezd a légi utasforgalom a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint.
Brian Pierce, a háromszáz légitársaságot tömörítő montreali szervezet keddi, újságíróknak tartott videókonferenciáján azt mondta,
március közepe óta Kínában stabilizálódott a belföldi járatok száma,
a tavalyinak csak 20 százaléka közlekedik, és ez az arány várhatóan nem emelkedik jelentősen a következő időszakban. Hasonló forgalomra számítanak később az Egyesült Államokban is – tette hozzá.
A folyamatok mögött a bizalom hiánya húzódik meg, Brian Pierce szerint bár Kínában az üzleti bizalmi index már javulóban van, de a turizmus még ott sem indult be, mert az utasok egyelőre a fertőzéstől félve nem mernek repülőre szállni.
Javulás ebben az IATA szerint csak a harmadik negyedévben várható, és a bővülés lassú folyamat lesz. A regionális, kontinentális és interkontinentális járatok csak ez után szállhatnak majd fel – mondta Brian Pierce.
Alexande de Juniac, a szervezet elnök-vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a légitársaságok jövedelmezősége nagyban múlik majd azon, hogy milyen egészségügyi intézkedéseket vezetnek be. A rövidtávú járatokon átlagosan
70-72 százalékos töltöttségen felül lehet nyereségesen járatot üzemeltetni,
de, ha blokkolni kell a középső székeket – oda nem értékesítenek jegyet, hogy nagyobb legyen a távolság az utasok között –, akkor az elérhető legnagyobb kihasználtság is csak 66 százalék lesz. Emiatt szerinte az olcsó repülésnek egy időre vége, mert a válság előtti jegyárakkal nem lehet ilyen környezetben üzemelni.
(MTI)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.