Ha a kellően gondos brandtulajdonos védjegyoltalmat kért és kapott az elnevezésére, esetleg a logójára, úgy mindenki, aki a védjegyokiratban írtakkal, az úgynevezett árujegyzékkel azonos terméket gyárt vagy szolgáltatást nyújt a védjeggyel egyező vagy azzal összetéveszthető név alatt, védjegybitorlást követ el – ennek megállapítására peres eljárásban van lehetőség. Ha a bitorlás megállapítható, a bíróság a károkozót többek között a tevékenység abbahagyására kötelezi, eltiltja a további jogsértéstől, és megköveteli azt is, hogy nyilatkozattal vagy más megfelelő módon adjon elégtételt. Ez eddig mind szép, de mi tartja vissza a jogsértőt az újabb bitorlástól?
A védjegytörvény erre a problémára két megoldást is kínál, de egyik sem képes teljes mértékben betölteni a funkcióját. Egyfelől lehet a védjegybitorlótól kártérítést követelni, de egy polgári perben mindig a károsultnak kell bizonyítania egyrészt, hogy kár érte a károkozó magatartása miatt, másrészt a kár összegét. A kár leginkább a bitorló tevékenysége miatti kisebb forgalom lehet, annak bizonyítása azonban, hogy összegszerűen mennyivel lenne nagyobb a forgalma, ha nem bitorolják a védjegyét, lehetetlen vállalkozás. Másfelől, és ez a könnyebbnek látszó út, a védjegyjogosult követelheti a védjegybitorlással elért gazdagodás visszatérítését. Ebben az esetben nem kell a kárt bizonyítani, elég azt bemutatni a perben, hogy mennyivel gazdagodott a bitorló a jogsértés elkövetésével. A kérdés viszont az: megállapítható-e gazdagodás akkor, ha mondjuk a bitorló vállalkozás egyáltalán nem nyereséges, azaz nincs kimutatható gazdagodása? A bírói gyakorlat ezt a helyzetet azzal oldja meg, hogy úgy veszi, mintha a védjegybitorló licencszerződést kötött volna a jogosulttal, de a díjat nem fizette volna meg – amit akkor is meg kell fizetni, ha a bitorló egyáltalán nem nyereséges. Ez a módszer könnyen célravezető tud lenni azon brandeknél, amelyek gyakran engednek védjegyhasználatot másoknak, ilyen például a McDonald’s vagy a Costa Coffee.
De mi legyen az olyan, a bevezetőben említett pékséghez hasonló cégekkel, amelyek nem adogatják pénzért a védjegyüket, hanem maguk szeretnék használni? Ilyenből jóval több van a hazai kis- és középvállalkozók körében. Egyetlen lehetőség marad számukra: a bíróság a perben igazságügyi könyvszakértő bevonásával, szakértői bizonyítás körében állapítja meg a gazdagodás mértékét, amit a bitorló köteles megfizetni. Bár igazságügyi könyvszakértő sok van az országban, olyan közülük, aki védjegyügyekben el tud járni, csak néhány. A szakértői díjuk jellemzően két-három millió forint vagy annál is több, ezt az összeget a pert indító védjegyjogosultnak kell befizetnie, és csak a procedúra végén tudja behajtani a bitorlótól. Ha ehhez hozzávesszük az illetéket – újabb akár két-három millió forintot – és az ügyvédi díjat, máris látjuk, mekkora invesztíciót igényel, hogy valaki érvényesítse az igazát. Ráadásul a bitorlók gyakran cégek, amelyek egy-egy ilyen per végére valahogy mindig elszegényednek, így nemhogy a gazdagodás, de még a perre ráfordított valós költség sem hajtható be rajtuk. Érthető tehát, hogy fiktív pékségünk sok valós hazai sorstársával együtt