A vallás gazdaságtana

2024. július 24. 23:06

A vallási közösségek akár versengő piaci szereplőként is értelmezhetők. Ennek is köszönhető, hogy a modern világban is sikeresek: a nyugati értelmiség várakozásaival szemben a szekularizmusnak a bolygó nagyobbik felén esélye sincs felülkerekedni rajtuk.

2024. július 24. 23:06
Böszörményi-Nagy Gergely
Böszörményi-Nagy Gergely

 

Vizsgálhatjuk-e a vallási közösségeket gazdasági logika mentén, egy versenypiac szereplőiként? Az 1958-as születésű Paul Seabright szerint sok tanulságot rejt, ha megtesszük. A brit közgazdász a modern gazdaságban elterjedt platform fogalmából indul ki, amelyet politikai csoportoktól a közösségimédia-alkalmazásokig mindenre használnak, ahol szolgáltatók és vásárlók közvetlen kapcsolatban állnak egymással. A platform olyan szervezet, amely a kapcsolatok hatékonyabb kialakítását és működését teszi lehetővé – Seabright modellje szerint tehát nem csupán lehetséges, de szükségszerű is, hogy az egyházakra platformként tekintsünk. Hogyan versenyeznek e platformok az emberekért és a világot formáló befolyásért? Erről szól a szerző új, a kontinentális Európától Afrikán és Indián át a Karib-térségig folytatott gyűjtőmunkán alapuló könyve.

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 86 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!