Hódítanak a Patrióták: már Indiában is Orbán Viktor politikai súlyáról írnak
A Patrióták nyélbe ütése meghozta a világhírt a magyar kormányfőnek.
A magyar miniszterelnököt is támadták egy EP-kampány idején futott hirdetés-sorozatban, amelyet EU-s és más pénzekből finanszíroztak, és célpontja az európai jobboldal volt – írja a Brussels Signal oknyomozó riportjában.
Nyitókép: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP
Uniós finanszírozású civil szervezetek állnak azon kísérletek hátterében, hogy az Európai Parlamentet az úgynevezett „szélsőjobb” ellen hangolják – írja a Brussels Signal.
Mint írják: Politico Brussels Playbook rovatában júniusban többször lefutott egyik reklámkampány, amiben egy nyílt levelet hirdettek, amely a Svéd Demokratákat (SD), az Alternatíva Németországért (AfD) és a Holland Szabadságpártot (PVV) támadta, és mindhármat „szélsőjobboldalinak” titulálva.
A kampányban szerepeltek olyan reklámok is, amelyek szerint különböző uniós vezetőket manipulált Giorgia Meloni olasz miniszterelnök, Marine Le Pen, a a francia Nemzeti Tömörűlés elnöke és Vlagyimir Putyin orosz elnök.
A kampány mögött a Full Beam Media CLG civil szervezet állt.
A cég honlapja nem túl informatív, de azon a cég „jótékonysági finanszírozásra támaszkodó független kampányszervezetként” jellemzi magát – írja a Brussels Signal. A lap hiába próbálta felvenni a kapcsolatot a céggel.
Azt ugyanakkor ki tudta deríteni a lap, hogy a Full Beam Mediának van egy dublini címe, illetve egy ír és egy amerikai vezetője – utóbbinak van egy berlini címe.
A berlini címmel rendelkező amerikait Ivan Cheungnak hívják, és a brüsszeli székhelyű zöld szervezet, a Globális Stratégiai Kommunikációs Tanács (Global Strategic Communications Council, GSCC) „hálózati igazgatói digitális stratégiai” pozícióját is ellátja egyben.
A GSCC és anyaszervezete, a Meliore Foundation jelentős szereplője a brüsszeli EU-s világnak, a zöldpolitika terén. Mindkét cég (GSCC és Meliore) vezérigazgatóját, Tom Brookes-t a Politico a 4. helyen jegyzi a 2023-as Power 40 listáján. A cég arról híres, hogy szerepe volt Greta Thunbergnek kommunikációs stratégiájában.
A Brussels Signal által feltárt hirdetés nyilvánosan elérhető metaadatai szintén a GSCC részvételére utalnak,
mivel a nyílt levél egy olyan Google Drive-dokumentumon található, amelyen egy GSCC-s e-mail-cím szerepel az eredeti tulajdonosként. A hirdetésekben azonban nem tüntették fel a két céget.
A jobboldali pártok szélsőjobboldalinak lefestő kampány mögött több olyan szervezet áll, ami állami és államok feletti szervektől kaptak támogatást. Az EU átláthatósági indexe kettőt olyat sorol fel, ami kapott EU-támogatást.
Az egyik a Good Lobby, ami egy olyan NGO, amelynek célja, hogy „stratégiai érdekképviseleti tanácsadás, képzés és nem szokványos szövetségek kombinációjával megváltoztassa a közpolitikákat”. A cég több mint 67 000 euró közpénzt kapott a „Phoenix Horizon” projekt részeként.
A másik, a Friends of the Earth Europe azt állítja, hogy 2022-ben éves bevételük 30 százaléka – ami több mint egymillió eurónak felel meg – az Európai Uniótól származott, további 15 százaléka pedig más kormányoktól vagy intézményektől, beleértve német és a holland kormányt is.
Egy harmadik szervezet, a Defend Democracy jelentős finanszírozásban részesül a NATO-tól és az Egyesült Államoktól.
Az EU átláthatósági nyilvántartása szerint a civil szervezet „teljes költségvetése” 2022-ben 38 427 euró volt, amelyből 22 700 eurót az Egyesült Államok EU-s nagykövetségétől kapott, míg további 15 000 eurót a NATO biztosított. Egy másik dokumentum azt mutatja, hogy a civil szervezet 2023-ban 22 700 eurót kapott, ami több mint a fele az évi 34 952 eurós „teljes költségvetésének”.
A Brussels Signalnak adott nyilatkozatában az amerikaiak EU-s diplomáciai missziója megerősítette, hogy pénzt adtak a Defend Democracynak.
A Politico tagadja, hogy tudott volna a GSCC jobboldal elleni politikai kampányokban való részvételéről. A lap kiadójának szóvivője azt mondta a Brussels Signalnak, hogy a hirdetéseket teljes mértékben a Full Beam Media finanszírozta.
A Full Beam Media nem az egyetlen civil szervezet, amely kapcsolatban áll az európai jobboldali populistákat támadó kormányzati intézményekkel. Egy másik kampányt, amelyről a Politico számolt be, a European Movement International (EMI) szervezett.
Az EMI hírlevelében említett kampány „gyűlölet, félelem és megosztottság” terjesztésével vádolta Le Pent, Geert Wilderst és Orbán Viktor magyar miniszterelnököt.
A kampányt a Google Advertisementsen keresztül népszerűsítették június végén, amint azt az amerikai multinacionális vállalat hirdetési átláthatósági központja is megerősítette.
A hírek szerint ők más hirdetéseket is terveztek Brüsszelen belüli, amelyek némelyike azt sugallja, hogy Európa populista vezetői „árulók” lehetnek, akik Putyinnal társulnak.
Az EU átláthatósági nyilvántartása szerint
a European Movement International éves költségvetése 1,3 millió euró, melynek nagyrésze EU-s támogatás volt.
A 2023-as költségvetésükből 1 076 000 euró származott uniós támogatásokból t, míg 2024-ben várhatóan összesen 1 288 000 eurót kap a szervezet hasonló támogatásokból. A Brussels Signal nem tudta felvenni a kapcsolatot a céggel.
Ezt is ajánljuk a témában
A Patrióták nyélbe ütése meghozta a világhírt a magyar kormányfőnek.