Franciaország 4 milliárd euróval támogathatja nemzeti légitársaságát

2021. április 06. 11:10

Az Európai Bizottság jóváhagyta az Air France részére juttatandó, 4 milliárd eurós állami támogatást. Ezt a gyakorlatot a Ryanairhez hasonló diszkont légitársaságok nem nézik jó szemmel.

2021. április 06. 11:10
null

Zöld jelzést kapott az Európai Bizottságtól az Air France megsegítését célzó állami támogatás. A francia állam 4 milliárd euróval támogathatja nemzeti légitársaságát, miközben az állam részesedése is nőhet a vállalatban. Margrethe Vestager versenyjogi biztos úgy fogalmazott, hogy „Franciaország 4 milliárd euróval támogathatja az Air France-t, így segítve a légitársaság koronavírus-válság sújtotta pénzügyi helyzetét.”

Az Air France-KLM Holdinghoz tartozó Air France Európa legjelentősebb légitársaságai közé tartozik, amelyben a francia állam 14.3 százalékos részesedéssel rendelkezik. A mostani feltőkésítés eredményeképpen

A több mint 300 repülőgépből álló flotta jelentős szerepet vállal a francia gazdaság működtetésében.

2019-ben az Air France-KLM csoport közel 750 millió eurós nyereséget ért el. A koronavírus-válság miatt azonban a francia légitársaság desztinációinak jelentős részét kényszerült lemondani, amely jelentős működési veszteségekhez vezetett. Az Air France 7.1 milliárd eurós veszteséget könyvelt a 2020-as üzleti évben.

Az Air France-t célzó pénzügyi segély két lépcsőben valósul meg. A francia állam által eddig nyújtott 3 milliárd eurós kölcsön úgy nevezett „hibrid tőkeeszközzé” alakul, miközben további 1 milliárd euró összeg erejéig új részvények útján növelik a társaság törzstőkéjét.

Az Európai Bizottság közleménye szerint az Air France-KLM csoport másik tagja, a holland KLM nem részesül állami támogatásban. 

A fenti akciót nem minden piaci szereplő nézi jó szemmel. Februárban az Európa egyébként legnagyobb légitársaságának számító ír Ryanair azt követelte az Európai Bizottságtól, hogy tiltsa el a francia kormányt az Air France-t célzó állami támogatásoktól. 

A cég közleményéből kiderül, hogy ehhez a Ryanairnek piaci érdekei fűződnének:

a fapados légitársaság érvelése szerint az Air France önerőből képtelen lenne teljesíteni az őt illető résidő-kiosztási feltételeket

az olyan stratégiailag jelentős reptereken, mint a párizsi Charles De Gaulle, vagy az Orly. A Ryanair ezzel szemben képes lenne részben vagy akár teljes mértékben átvenni ezeket a kapacitásokat az Air France-tól. Így – érvel a Ryanair – összességében piactorzító hatású az, ami jelenleg az Air France esetében történik.

Úgy tűnik, hogy az Európai Bizottság részben hallgatott a Ryanair aggályaira. Margrethe Vestager nyilatkozatából ugyanis kiderül, hogy az Air France kész átadni kapacitásaiból a párizsi Orly reptéren más piaci szereplők számára.

A Ryanair egyébként nemcsak az Air France körül zajló eseményeket figyeli árgus szemekkel.

A koronavírus-válság a német állami légitársaságot, a Lufthansát is alapjaiban rengette meg.

Így a Ryanair lát lehetőséget arra, hogy ahol a Lufthansa hátra kényszerül lépni, a piaci rést maga töltse be.

Úgy vélem, társaságunk részletesen nyomon követi majd a Lufthansa visszaerősödését, s ahol a légitársaság réseket hagy, az számunka lehetőségekkel kecsegtet a további növekedésre nézve – legyen szó Frankfurtról, vagy egyéb német repterekről.” - nyilatkozott Michael O’Leary még márciusban.

O’Leary egyébként nem nézi jó szemmel azt, ahogy például a Lufthansa állami támogatásokra hagyatkozik a válságkezelés során. 

A Lufthansa nyomán futottak fel az állami támogatások a koronavírus-járvány alatt. A légitársaság részeges nagybácsi módjára sasszézik Európa-szerte, felszipkázva az állami támogatásokat nemcsak a német, de az osztrák, a svájci és a brüsszel kormányoktól is. Nincs olyan kormány, ahol a Lufthansa nem jelentkezett volna be állami támogatásért (…).” - kritizálta a Ryanair-vezér versenytársa magatartását.

A Lufthansában a német állam 20 százalékos részesedéssel bír; ezzel Németország a társaság legnagyobb részvényese a cégben. Ezen felül az állam két személyt is delegálhat a társaság igazgatóságába.

Borítókép: Wikipedia

Dobozi Gergely

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
turáni sólyom
2021. április 13. 20:13
Az EU alapszabálya: "Amit lehet Jupiternek, nem lehet a hatökörnek..." Ilyenkor hol van a kötelezettség szegési eljárás? A jó kurva anyját az összes brüsszeli idiótának!
Amarkod
2021. április 11. 12:47
Hát hiába, nem mindegy ki csinálja.
Dorset Naga
2021. április 11. 12:47
Bezzeg a MALÉV-nek nem lehetett támogatást adni.
józan paraszti ész
2021. április 11. 09:04
Igen igazad van a kettő közt hatalmas nagy különbség van. A Malév támogatása a magyar (Malév) piacot védte volna a franciáktól, az Air France támogatása a francia piacot védi a magyaroktól. Hatalmas különbség!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!