És a 95 éves etióp jazz-apácáról hallott már?

2019. március 03. 03:34

Egy különös női sors, ami végigível az elmúlt évszázadon; egy most 95 éves etióp asszony, aki hazája és Fekete-Afrika sorsfordulóinak szemtanúja volt; egy úri családból származó művésznő, akit Szelasszié császár udvarától egy jeruzsálemi kolostorig vitt az életútja – miközben semmi máshoz nem hasonlítható zenéket szerzett. Emahoy Tsegué-Maryam Guèbrou portréja.

2019. március 03. 03:34
Leimeiszter Barnabás
Leimeiszter Barnabás

Emahoy Tsegué-Maryam Guèbrou neve valószínűleg csak keveseknek cseng ismerősen, noha a 95. évét taposó, jelenleg egy jeruzsálemi kolostorban élő apáca-zongorista semmivel össze nem hasonlítható művészetét egyre nagyobb figyelem övezi nemzetközi zenei berkekben.

Élete pedig –

az etióp úrilányságtól az olasz hadifogságon és a kolostori önsanyargatáson keresztül az Izraelbe való menekülésig

 – bővelkedik az izgalmas fordulatokban.

Zauditu császárnő

Úrilány Szelasszié udvarában

Az egyik legtehetősebb etióp családból származó asszony Tsegué-Maryam Yewubdar Gebru néven Addisz-Abebában született 1923-ban. Etiópia uralkodója ekkor Zauditu császárnő volt, noha

a tényleges hatalmat unokatestvére, „Ras” Tafari Makonnen, a későbbi Hailé Szelasszié gyakorolta,

aki ekkoriban – a konzervatív császárnő és az egyház megrökönyödésére – egy nagyszabású modernizációs program végrehajtásán dolgozott.

Az új időket jelezte, hogy őt és a nővérét külföldre küldték tanulni. Yewubdart hatéves korában vonatra tették, ami az Etióp-magasföldön átdöcögve Dzsibuti kikötőjéig vitte, onnan pedig hajóval utazott Marseille-ig. A végállomás Svájc volt, itt egy bentlakásos iskolában megismerkedett a nyugati zenével, hegedülni is megtanult.

1933-ban visszatért Etiópiába, ismét belecsöpppent az etióp felső osztály csillogó életébe. Családjával gyakran megfordult az időközben császárrá koronázott Szelasszié udvarában, Yewubdar énekelt is az uralkodónak. De ő volt az első lány is, aki egy etióp ortodox templomban énekelhetett.

Hailé Szelasszié etióp császár

1935-ban aztán Benito Mussolini kiadta a jelet Etiópia lerohanására. Yewubdar három rokonát megölték, családját hadifogollyá nyilvánították, és Asinara börtönszigetére, majd egy Nápolyhoz közeli táborba hurcolták őket. A lány aztán eljutott Egyiptomba, ahol Alexander Kontorowicz lengyel hegedűművész vezetése alatt folytatta zenei tanulmányait. Ma boldog időszakként emlékezik vissza az egyiptomi évekre, amikor naponta négy órát hegedült és öt órát zongorázott, noha a meleg igencsak megártott neki, és amikor Kontorowiczot kinevezték az etióp császári testőrség zenekarának vezetőjévé, visszatértek.

Szelasszié 1941-ben érkezett haza angliai száműzetéséből és foglalta el újra Etiópia trónját.

A császár meghatározó figura volt a lány életében: többször fellépett előtte, a képét máig szobája falán őrzi.

Pedig nem csak kellemes emlékek fűzik az akkori etióp vezetéshez: amikor 23 évesen megkapta a londoni Royal Academy of Music ösztödíját, a császár nem engedélyezte, hogy eltávozzon az országból.

Szerelmi ügy állt az elutasítás hátterében vagy valamiféle bürokratikus malőr? Tsegué-Maryam máig nem hajlandó beszélni erről, az viszont biztos, hogy csalódottsága mérhetetlen volt: úgy döntött, feladja zenei karrierjét és apácának áll.

Teljes aszkézis

A távoli Wello tartományba, egy mindentől elszigetelt apácakolostorba szökött, ahol finoman szólva is rideg körülmények fogadták, és a zenelésre sem volt módja.

Yewubdar tíz évig élt teljes aszkézisben

(ekkor vette fel a Tsegué-Maryam nevet), mígnem egy betegség arra kényszerítette, hogy hazamenjen szüleihez a fővárosba.

Otthon ismét átadta magának a zenének, sőt komponálni kezdett. Tanulmányozta az Etióp Ortodox Egyház zenei hagyományát megalapozó Szent Járed munkásságát is. A hatodik században élt Szent Járed a legenda szerint három madárral társalogva tett szert kimagasló zenei tehetségére. Ő találta fel az etióp kottaírást, a melekket-et, illetve ő írta a zama névre hallgató, első vallásos énekeket is. Ezek a pentaton énekek nagy hatást gyakoroltak Tsegué-Maryam művészetére.

Szent Járed

Tsegué-Maryam 1967-ben vette fel első lemezét egy német kiadónál. Ennek és a további lemezek

bevételeiből egy árvaházat tartott fenn.

Azt, hogy Tsegué-Maryam milyen műfajban játszik, teljességgel lehetetlen meghatározni. Zenéjében különféle stílusok keverednek: olykor a Chopin-keringőket halljuk ki belőle, máskor Erik Satie-t juttatja eszünkbe,

megint máskor a korai jazzel rokon elemeket érünk benne tetten.

Ethan Iverson jazz-zongorista szerint Tsegué-Maryam kromatikus szerzeményei az olyan feledésbe merült, már csak főként koncertráadásként játszott századfordulós komponisták műveire emlékeztetnek, mint a német Moritz Moszkowski vagy a francia Cécile Chaminade.

A ritmus, a dallamformálás viszont sajátosan afrikai, ahogyan azt például a Homesickness című darab is bizonyítja:

1974-ben a Wollo tartományban dúló éhínség (becslések szerint 40-80 ezren halhattak meg benne), valamint az olajárrobbanás nyomán még súlyosabb gazdasági helyzet forradalomhoz és Szelasszié bukásához vezetett.

A hatalmat a Derg nevű katonai milícia ragadta magához, a marxista-leninista diktatúra Mengistu Haile Mariam irányítása alatt szilárdult meg, aki államosítások és földosztás révén kívánta modernizálni Etiópiát, emellett

iszonyatos vörösterrort hirdetett meg,

vérrel teli palackokat földhöz vágva adta meg a jelet az ellenség kiirtásra. Szemtanúk szerint az utcákat gyerekek hullái lepték el, hiénák falatoztak belőlük, 1983-85-ben pedig borzasztó éhínség sújtotta az országot.

Tsegué-Maryam 1984-ben

az etióp ortodox egyház jeruzsálemi kolostorába menekült a kommunista zsarnokság elől,

és máig ott él. Minden nap délelőtt 9-től délután 1-ig zeneszerzéssel foglalkozik. Csak ritkán mozdul ki Jeruzsálemből, koncertjei eseményszámba mennek. Miután a Buda Musique nevű lemezkiadó az etióp jazzt bemutató, Éthiopiques című remek sorozatában közölt tőle egy válogatást, egyre nagyobb érdeklődés övezi őt, noha hangsúlyozza: nem tartja magát jazz-zenésznek.

A hét nyelven beszélő zongorista apáca idén lesz 95 éves, a hírek szerint továbbra is ragyogó szellemi állapotban van, kiváló társalgó. A világpolitikát is nagy figyelemmel kíséri: a Guardian cikke szerint Angela Merkellel szimpatizál, Donald Trumpot viszont nem kedveli.

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gacsat
2019. március 03. 12:47
A Porto c. filmnek ő írta a nagyon jó zenéjét. Akkor rákerestem.
afterall33
2019. március 03. 12:44
A végén még kiderül, hogy a néni a fekete hunok leszármazottja. Tehát magyar, csak ő még nem tudja. Nagyot néz majd az első magyar nyugdíjszelvény láttán. Esetleg meglátogathatja pár Venezuelából hazaszakadt vére.
megfejtô
2019. március 03. 12:34
Kivàlò cikk, micsoda sors, gyönyörû zene. Köszönjük.
Gregorius
2019. március 03. 11:48
Félelmetes sorsok vannak. Etiópia ( Abesszinia, vagy János Pap országa) a középkorból jött elő, Áduánál Nagy Menelik legyőzte az olaszokat 1890 körül, aztán indult valamilyen lassú modernizáció, a rabszolgaságot talán a húszas években törölték el, a császár, Hailé Szelasszié később az el nem kötelezett országok ismert alakja le, mint Tito. Otthon viszont tényleg császár volt, csak hátrálva lehetett például elhagyni a fogadó termét és közben néha megnyalta a delikvenst a császár egyik szelid oroszlánja, aztán jött egy puccs, aminél a császárhoz nem mertek hozzányúlni ( háziőrizet) és ez a nő ennek a kornak nagy részét átélte...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!